הסכמת האגודה ברכישת משק

ביהמ"ש קיבל את בקשת האגודה להצהיר כי רוכשים של נחלה במושב אינם רשאים לרכוש, לשכור, לתפוס חזקה ו/או לבצע כל פעולה בנחלה, היות וקבלתם לחברות באגודה נפסלה בעבר עקב אי התאמתם מבחינות שונות למושב

מוכרת המשק הינה חברה באגודה בעלת משק מס' 23. האגודה החזיקה במשבצת קרקעית במעמד של "ברת רשות" על-פי חוזה תלת שנתי סטנדרטי בינה לבין מינהל מקרקעי ישראל, הסוכנות היהודית לישראל והאגודה (חוזה "משולש").

סעיף 21 לתקנון האגודה הסדיר את נושא העברת זכויותיו של חבר שנפטר או פרש או הוצא מן האגודה, והפקיד בידי האגודה את ההחלטה אם לאשר או לדחות מועמד לחברות באגודה, המוצע לקבלת הזכויות בנחלה שהתפנתה או שעומדת למכירה. על החלטת הוועד ניתן היה לערער בפני האסיפה הכללית של חברי האגודה.

על-פי נהלי המושב, מועמד לקבלה נדרש לעבור בדיקות התאמה מקצועית במכון לפסיכולוגיה יישומית. הרוכשים בענייננו היו מעוניינים לרכוש זכויות במשק מס' 45 במושב. מסקנות בדיקת המכון העלו אי התאמה של הרוכשים מבחינות שונות לחיי המושב, ועל כן החליט הוועד לדחות את מועמדותם. על החלטה זו לא הוגש ערעור לאסיפה הכללית, והעיסקה לא יצאה לפועל.

הרוכשים לא זנחו את רצונם להתיישב במושב, ולמרות שידעו על דחיית מועמדותם התקשרו בחוזה רכישה לגבי משק אחר במושב, עם מוכרת שהיתה חברה באגודה והחזיקה בזכויות במשק 23 במושב. בתשובה לפניית המינהל הודיעה האגודה על סירובה לקבל את בקשת הרוכשים. חרף זאת, בידיעת עמדת האגודה, וללא קבלה הסכמה ואישור הסוכנות והמינהל, מסרה המוכרת את מפתחות המגורים במשק 23, והעבירה לידי הרוכשים את החזקה.

ביום 12.05.02 כונסה אסיפה כללית של האגודה, כאשר על סדר יומה הפסקת חברותה של המוכרת באגודה, וכך גם הוחלט, בהתאם לסעיף 7 בתקנון האגודה.

הסעד שנתבקש ע"י האגודה בפני בית משפט השלום היה למתן סעד הצהרתי, לפיו הרוכשים אינם רשאים לרכוש ו/או לשכור ו/או לקבל חזקה בכל נחלה או משק במושב או בנחלה הידועה כמשק 23 במושב.

בפסק דינו קבע בית משפט השלום, כי אין חולק שרכישת משק או נחלה באגודה כוללת בחובה את הצטרפות הרוכש לאגודה. הדבר נקבע בתקנון האגודה, המהווה את המסמך החוקי והמחייב, ועל-פי מסמך זה החובה לקבל את הסכמת האגודה הוא תנאי מחייב בהסכם רכישה של נחלה באגודה.

על האמור בתקנון לא ניתן להתנות, ובוודאי שאין הצדדים רשאים לקבוע כי הסכמת האגודה אינה נדרשת ביחסים שבינם לבין האגודה. הדבר אף נקבע בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל מס' 970 מיום 09.06.03, אשר קובעת, בין היתר:

"1. ככלל תישמר מסגרת האגודות החקלאיות השיתופיות, ובכלל זה הוראות בדבר חברות של בעלי הנחלות באגודות על-פי תקנוניהן...

4. העברת זכויות בנחלה של מי שהפסיק להיות חבר באגודה למי שאינו עומד להיות חבר באגודה תותלה בהסכמת האגודה לרוכש הפוטנציאלי..."

ההסכמה האמורה אינה בגדר של "הבעת עמדה", ולכן הפרשנות שנטענה על ידי הרוכשים שרכישת זכויות במשק ממי שאינו חבר באגודה אינה דורשת הסכמת האגודה, נדחתה על-ידי בית המשפט, אשר קבע כי הדרישה לקבל את הסכמת האגודה הינה תנאי הכרחי ובל יעבור גם אם מוכר המשק אינו חבר באגודה.

על קביעות אלו הוגש הערעור, ובית המשפט המחוזי בת"א לא מצא בטענות הרוכשים כל עילה שהיא להתערב בקביעותיו ובמסקנותיו של בית משפט השלום, ואשר על כן הערעור נדחה.

הכותב הוא יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים.