"מפקירים ענף שלם לגחמות הפקידים"

"בשל השכר הנמוך המשולם למהנדסים, ברוב המשרדים הגדולים אין דור המשך ויותר ויותר סטודנטים פונים ללימודי הנדסת מחשבים וזונחים את מקצועות ההנדסה האזרחית"

"אם המדינה לא תעלה את התעריפים שהיא משלמת למשרדי התכנון, סטודנטים לא ירשמו ללימודי ההנדסה אזרחית. כתוצאה מכך לא ירחק היום ונאלץ לייבא מהנדסים מחו"ל". כך אומר מנכ"ל ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים, ליאור בר-און.

נכון להיום פועלים בענף כ-15 משרדי תכנון בלבד, מול תקציב פיתוח של כ-25 מיליארד שקל המתוכנן לכבישים. לדברי בר-און, מצב עניינים זה עלול ליצור כשל מתמשך עליו הצביעה גם ועדת זיילר, לפיו הניסיון לחסוך בכסף יגרום בסופו של דברים לכשלים תכנונים קשים, שהציבור יאלץ לשלם עבורם מחיר גבוה, "שכן כלל ידוע הוא, שמי שמשלם בזול, בסופו שהוא משלם ביוקר".

בר-און מדגיש, שבשל השכר הנמוך המשולם למהנדסים, ברוב המשרדים הגדולים אין דור המשך ויותר ויותר סטודנטים פונים ללימודי הנדסת מחשבים וזונחים את מקצועות ההנדסה האזרחית. כך למשל, סקר של משרד התמ"ת מ-2006 מצביע על גידול של 375% בביקוש למהנדסי מחשבים. עובדה זו גורמת להתדלדלות יתר הפקולטות.

בר-און: "כל עוד החשבים במשרדי הממשלה נוקטים במדיניות תשלומי שכר עלובים. משרדי התכנון אינם מסוגלים להציע לצעירים תנאים שיהיה בהם כדי למתן את הריצה למקצועות ההיי-טק. לא רק זאת. אחרי שהמתכנן כבר זוכה במכרז, משרדי הממשלה עוד דורשים ממנו הנחה של 20%. כל אלה באים בסופו של דבר על חשבון איכות התכנון. למרבה הצער, משרדי הממשלה הזניחו את כל רעיון האיכות למען החיסכון בתקציב וגורמים במו ידיהם לא רק לכשלי תכנון אפשריים, אלא גם לגוויעת הענף".

גלובס: אולי צריך לתת לשוק לעשות את שלו, הרי בסופו של דבר מצב זה לא יוכל להימשך לנצח?

"הכל טוב ויפה, אך מי יתכנן בינתיים כבישים, גשרים ומבנים? לא ניתן להפקיר ענף שלם לגחמות של מספר פקידים, שמה שמעניין אותם הוא רק הכסף. הבעיה היא, שאת התעריפים קובעים הממשלה והמשרדים הממשלתיים, שיוצרים במו ידיהם תמריץ שלילי להירשם למקצועות האלה. הגיל הממוצע של מהנדסים אזרחיים הוא 60 ואין דור המשך, כאשר הכל הוא נגזרת של התעריפים בענף".

- אולי הכל תלוי בהיצע וביקוש?

"חד משמעית - לא. זה ברור שיש מחסור במהנדסי הנדסה אזרחית. מחסור כזה לא קיים למשל בפקולטה לארכיטקטורה, כי שם התעריפים שפויים עדיין יותר. מי שקובע את התעריפים הוא לא השוק אלא הפקידים במשרדים הממשלתיים, בלי שום קשר לאיכות התכנון ולמורכבות העבודה. תפקידנו הוא להצביע על בעיה אקוטית, ההולכת ומחריפה".

- אולי זה נוח למישהו?

"ברגע שמשרד מקבל שכר זעום לפרויקטים גדולים, הוא משלם זכר זעום למהנדסים. לא נראה לי שמישהו נהנה מהמצב הזה, חוץ מאשר אולי משרדי הממשלה. אסור לשכוח, שאפילו ועדת זיילר התריעה על כך, שיש להעלות את התעריפים ואת רמת העוסקים בענף".

- מה הפתרון?

"יש כמה פעולות שהארגון עושה. בין השאר אנחנו דורשים באופן חד משמעי ממשרדי הממשלה להתאים את רמת התעריפים למקצועות אחרים וליצור בכך תמריץ ללמוד מקצועות ההנדסה. אין ספק, שרק יצירת מעגל תעסוקה הוגן יאפשר לשלם למהנדסים צעירים ויעלה את הביקוש למקצוע. זה המקום להגיד, שאנחנו לא מעוניינים לייבא אנשים מבחוץ. חייב לצמוח כאן דור שייקח על עצמו את הפרויקטים שמתכננת המדינה ברכבות, בכבישים, בתשתיות זורמות ובמבני ציבור. מפקירים ענף שלם לגחמות הפקידים, שאולי לא מבינים את הנזק הרב שהם גורמים לענף שלם".

daliat@globes.co.il