הכנסת סגרה לחברות הסלולר את המרפסת: אסרה להציב אנטנות על דירות מגורים

חברות הסלולר: היה כאן מחטף, ננהל מלחמת חורמה בתקנות" " ח"כ פינס: נקבעו איזונים בין האינטרסים הכלכליים לבריאות הציבור

סגרו לחברות הסלולר את המרפסת. הבוקר (ד') אישרה פה אחד ועדת הפנים של הכנסת את התקנות אותן הציע השר להגנת הסביבה לחוק הקרינה הבלתי מייננת. על פי התקנות, חל איסור התקנת אנטנות סלולריות בדירות מגורים ומרפסות. אולם, התקנות החדשות קובעות כי לשר להגנת הסביבה תהיה סמכות במקרים חריגים ובהעדר אלטרנטיבה אחרת, להרשות להתקין אנטנה על מרפסות גג בלבד.

כמו כן, התקנות קובעות כי חברות הסלולר יחויבו להזהיר את הציבור באמצעות שילוט שיותקן ליד כל אנטנה בדבר סכנות מאנטנות, טווחי ביטחון וחשיפה ממושכת וכן נקבעו עקרונות של שיתוף הציבור כולל דיווח סדיר ומעקב של הכנסת אחר נושא הקרינה הבלתי מייננת על בסיס שנתי. בנוסף הוחלט על קביעת עונשי מאסר וקנסות למנהלי חברות המפרים את התקנות, וחיוב המודדים של הקרינה, המוזמנים על ידי הצרכנים, לדווח על קשר כלכלי משמעותי עם חברות הסלולר וזאת כדי למנוע ניגוד אינטרסים.

בתום הדיון אמר יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס כי "סוף סוף לאחר למעלה מ-20 שנה נקבעו האיזונים הדרושים בין האינטרסים הכלכליים לבין הגנת בריאות הציבור, וזכותו של הציבור לשקיפות ושיתוף בתחום הסלולרי".

חברות הסלולר היו ערוכות לכך כי החוק יכלול רק את הדירות עצמן ולא את המרפסות והעובדה שגם תחום המרפסת בדירה נסגר בעבורן הוא משמעותי, כיוון ששם מותקנות רוב האנטנות.

בעקבות ההחלטה מסר פורום החברות הסלולריות כי, "הפגיעה של התקנות החדשות בחברות הסלולר היא קשה, כואבת ומעמידה בספק את היכולת של החברות להמשיך ולפתח את הרשתות. אנחנו מתכוונים לנהל מלחמת חורמה בתקנות החדשות".

בנוסף, חברות הסלולר טוענות שבוצע מחטף: "בטיוטת התקנות לא נכתב כי יאסר להתקין אנטנות במרפסות". אבי דבוש רכז הפורום לסלולריות שפויה אמר כי, האיסור על התקנת אנטנות במרפסות הופיע בטיוטה שהגיש המשרד להגנת הסביבה. לדבריו, "נושאים רבים לא הוסדרו בתקנות ובראשם יידוע הציבור על התקנת אנטנות וביטול הפטור המתיר בניה למתקני גישה אלחוטיים".

עוד נמסר מפורום החברות הסלולריות כי התקנות שעברו היום הן למעשה פגיעה בתשתית הסלולרית כתשתית לאומית. לדברי אנשי הפורום, כמות האנטנות תפחת אבל הקרינה רק תגבר משום שככל שיוצבו האנטנות במרחק רב יותר, כך הן יהיו גדולות יותר וההספקים שהטלפון יצטרך יהיו גדולים יותר. חברות הסלולר כך נראה ילכו לבית המשפט.