עיכוב נוסף בהקמת סניף איקאה בראשון לציון: נדחתה התוכנית לשינוי ייעוד הקרקע

בעירייה מרוצים מהחלטה זו, ורואים בכך אישור לכך שאם תוגש תוכנית שינוי ייעוד ובה סניף של איקאה, שתואמת את דרישות הוועדה, היא תאושר

הקמת סניף איקאה בראשון-לציון לא תצא לפי שעה אל הפועל. אמש (ב') דחתה הוועדה המחוזית מחוז מרכז את תוכנית העירייה לשינוי יעוד חלק מאזור התעשייה "מעויין שורק" לאזור תעשייה משולב בשימושי מסחר, בילוי ותעסוקה, ובתוך כך הקמת סניף איקאה. הוועדה הסבירה כי "אין מקום לאשר את התוכנית במתכונת המבוקשת, שכן היא אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות התכנון הארצית והמחוזית בשל חשש לפגיעה באזורי המסחר העירוניים ובשל העובדה שהיא באה במקום מגרשי תעשייה ולוגיסטיקה גדולים החשובים לתפקודו והתפתחותו של המחוז".

הוועדה הוסיפה כי עם זאת, היא מודעת לכך כי חלק מרכזי בתוכנית הוא הפיכת שטח מצומצם למגרש מסחרי מיוחד בעל מאפיינים על אזוריים ייחודיים, שלא ניתן למצוא להם פתרון במרכז העיר או במרכזים המסחריים הקיימים. נקבע כי "ככל שתוגש תוכנית מצומצמת שבאה לתת מענה לצורך זה, תוך קביעת הוראות מפורשות להבטחת מסחר בעל מאפיינים על אזוריים מיוחדים ומניעת פגיעה באזורי המסחר הקיימים, תשקול אותה הוועדה בלב פתוח".

בעירייה מרוצים מהחלטה זו, ורואים בכך אישור לכך שאם תוגש תוכנית שינוי ייעוד, ובה סניף של איקאה, שתואמת את דרישות הוועדה, היא תאושר. ב-2006 אישרה הוועדה המקומית ראשון-לציון שימושים חורגים למסחר בשני מגרשים באזור התעשייה. לחברת אירוס הגלבוע, זרוע הנדל"ן של איקאה ישראל. ועדת הערר אישרה את השימושים החורגים בתנאים. המדינה הגישה עתירה נגד החלטתה לביהמ"ש לעניינים מינהליים, שביטל את ההיתר וקבע שהוא מהווה סטייה ניכרת ממדיניות התכנון והבנייה.

באפריל השנה, הוגשה תוכנית העירייה לשינוי יעוד בחלק מאזור התעשייה, שעיקרה שני מוקדי מסחר רחבי היקף ורחוב מסחרי המקשר ביניהם. במוקד אחד אמור לקום מבנה של איקאה וסביבו חנויות. במוקד השני מתוכנן קניון. הוועדה קבעה כי הוועדה המקומית ראשון-לציון לא הביאה נימוקים משכנעים מדוע יש צורך בעוד שטח למוקד מסחר ופנאי בעיר, ואם יש צורך, מדוע למקמו ב"מעויין שורק". זאת במיוחד על רקע העובדה שקיים תת ניצול של שטחי מסחר המאושרים בראשון-לציון.

הוועדה הוסיפה כי התוכנית מנוגדת למדיניות התכנון הארצית והמחוזית, שקבעה מדיניות של חיזוק העירוניות וביסוס המסחר ברחובות ובמרכזי הערים, ולא חיזוק קניונים חוץ עירוניים או כאלה המנוכרים לריקמה העירונית.