הצעת חוק: בנייה חדשה תחויב בהקצאת דירות במחיר מפוקח

בכל פרויקט מגורים חדש יוקצו 30% מיחידות הדיור ל"דיור בר השגה", שמחירו יהיה תחת פיקוח וייקבעו קריטריונים לגבי זהותם של הרוכשים. כך עולה מהצעת חוק שהוגשה אתמול (ג') בכנסת. על פי הצעת החוק של ח"כ רן כהן (מרצ), "דיור בר השגה" מוגדר כדיור למכירה או להשכרה אשר מחירו מתחשב במדדים חברתיים ולא רק כלכליים. הצעת החוק נועדה ליצור שכונות מעורבות, על ידי הקצאת דירות בפרויקט לשכבות אוכלוסיה מגוונות.

הצעת החוק קובעת כי ל-30% מהדירות בכל פרויקט חדש ייקבע מחיר מקסימום, וכן אפשר יהיה לקבוע באמצעות חקיקה את הרכב האוכלוסייה בפרויקט. זאת, על מנת להתערב בשוק הדיור ה"פרוע", כהגדרתו של ח"כ כהן, ולהגביל את כוחות השוק הפועלים בו. לצורך כך תוקם, על פי הצעת החוק, "מועצת דיור" הכפופה לרשות המקומית, שתהיה אחראית על הסדרת היחסים בין שוכרים ומשכירים.

בין היתר, מועצת הדיור תקבע את המחיר המקסימלי של הדירות, ובדירות השכורות המועצה תקבע את התנאים בהם מותר לסיים את חוזה השכירות. זאת במטרה שבעלי בתים לא יוכלו לסלק שוכרים רק כדי לקבל מחיר גבוה במאות דולרים משוכרים. "מועצת הדיור" תורכב מנבחרי ציבור ואנשי מקצוע, ותפקידה יהיה גם להציע מדיניות לטווח ארוך בנושא דיור לרשות המקומית.

הרגולציה המוצעת בהצעת החוק מבוססת על מודלים הקיימים בעולם. למשל, באנגליה, הולנד וקנדה מוקצים 30%-50% מהדירות למגורים ל"דיור בר השגה". כמו כן, מתפקד שם "טריבונל" דיור אשר קובע את מחירי השכירות ומטפל בתלונות הדדיות של שוכרים ומשכירים.

כהן מסביר כי הצעת החוק נכתבה אחרי לימוד של המודלים מן העולם והתאמתם למצב הייחודי בארץ. "השוק בישראל, למשל, מבוסס הרבה יותר על דירות בבעלות ופחות על שכירות. הדבר קשור כנראה לפסיכולוגיה של הישראלים, שמרגישים ביטחון בבעלות על ארבעת הקירות. זה מצב קיים, וצריך לראות מה עושים איתו. אני לא מעוניין להילחם בתופעה", אומר ח"כ כהן, "אלא להכניס רגולציה לשוק הדיור ולא להשאיר אותו רק לגחמותיהם של יזמי נדל"ן".

לדבריו, "שוק הדיור הוא גורם משמעותי עבור מצבו החברתי של אדם, וממנו נגזרים שורה של מאפיינים חברתיים נוספים, כגון חינוך, שירותי בריאות ועוד. בית הספר אליו שולח אדם את ילדיו, הוא נגזרת של השכונה בה הוא גר", אמר כהן.