בעקבות משבר חפציבה: הצעת חוק להבטחת השקעתם הכספית של רוכשי דירות בפרויקטים

הצעת החוק של הח"כים מיסז'ניקוב וריבלין מחייבת חשבון מלווה סגור לכל פרויקט - בנק שיאפשר תנועת כספים מהחשבון המלווה ייקנס במיליון שקל

בעקבות קריסת חברת חפציבה, גיבשו חברי הכנסת ראובן ריבלין וסטס מיסז'ניקוב תיקוני חקיקה לחוק המכר, שיבטיחו בעתיד את השקעתם הכספית של רוכשי דירות. תיקוני החקיקה נועדו לסתום את הפרצות בחוק המכר, שהתגלו במהלך דיונים של ועדות הכספים והכלכלה של הכנסת, ואפשרו לראשי החברה להסיט את השקעתם הכספית לחשבונות פרטיים.

בתיקוני החקיקה מציעים הח"כים כי כל פרויקט יחויב בחשבון ליווי סגור למימון פרויקט הבנייה. כל סכום שהעביר הקונה למוכר יופקד מיידית בחשבון הליווי, וגם הליווי הפיננסי של הבנק ייעשה באמצעותו בלבד. בנק שיאפשר תנועת כספים מחשבון הליווי ייקנס במיליון שקל.

כמו כן מוצע לחייב מתן ערבות בנקאית כבר מהשקל הראשון. לגבי פירעון הערבות, מאפשרת הצעת החוק לפרוע את הערבות גם בנסיבות הקשורות ברשלנות המוכר או עם מתן צו הקפאת הליכים, ולא רק בנסיבות קיצוניות, כמו פשיטת רגל או פירוק החברה. כיום, ערבות בנקאית ניתנת רק לסכום שהוא מעל 15% משווי העסקה.

בנוסף מחייבת הצעת החוק את המוכר לידע את הקונה בכתב בדבר הדרכים שהחוק קובע להבטחת השקעתו, עוד בטרם תיחתם העסקה. כמו כן מנסחת ההצעה הוראה דומה ביחס לבנק שמספק את המשכנתא. לדברי ריבלין ומיסז'ניקוב, במקרה של קריסת חפציבה, בורותם של רוכשי הדירות ואי מודעותם לאמצעים העומדים לרשותם בהבטחת כספם, היוו תרומה מכרעת למצבם העגום.

הצעת החוק מחייבת כי הבנק המלווה את הפרויקט יהיה אחראי לכך שכל רוכש דירה בפרויקט אכן קיבל בטוחות מאת המוכר. כמו כן, יחויב הבנק שנותן את ההלוואה (המשכנתא) לוודא שהקונה אכן קיבל בטוחות או התחייבות בכתב מהמוכר למתן בטוחות. עבירה על סעיפים אלה עלולה לגרור קנס כספי בגובה מיליון שקל.

לדברי ריבלין ומיסז'ניקוב, לאחר קריסת חפציבה הורגש חסרונו של גוף ממשלתי שבידיו נתונים על המתרחש בענף הבנייה, ושיהיה מסוגל להתמודד עם גל התביעות שבא בעקבות המשבר. לכן מציעים השניים להטיל על שר השיכון חובה למנות ממונה על עסקאות מכר דירות בעל סמכויות נרחבות, ובהם ניהול דקדקני של רישום עסקאות מכר, קבלת מידע מבנק מלווה, בירור פניות ציבור ותיקון ואכיפת ליקויים.

בנוסף לקנסות הכבדים, קובעת ההצעה שחברות בנייה אשר הפרו את הוראות החוק הנוגעות להבטחת כספי הרוכשים, לא יוכלו לגשת למכרזים מטעם המדינה. בהיבט הפלילי, מחמירה ההצעה את הענישה על מוכר אשר הפר הוראות הנוגעות להבטחת כספו של הקונה (שנה מאסר), וכן מטילה חבות פלילית אישית על מנהלים בבנק שהפרו הוראות הנוגעות להבטחת כספי הרוכשים.

לדברי ריבלין "משבר חפציבה מלמד שמעטפת ההגנה שיצר המחוקק כשלה ביום פקודה. הכנסת, וגם הממשלה, צריכות לדעת שהציבור רואה בהם אחראיות וערבות, לפחות במישור המניעתי, ומעבר לכך, ייזהר הקונה שלא ישים כספו על קרן הצבי. יש לעדכן את חוקי המכר ולהמיר הסדרים דיספוזיטיביים בהוראות חוק קוגנטיות".

מיסז'ניקוב הוסיף כי "ועדת הכספים הזדרזה לבדוק מהם הכשלים שהובילו לקריסת חפציבה ולהונאת הענק של רוכשיה. במסגרת הדיונים גבינו עדויות מרוכשי הדירות, חקרנו את הבנקים והרשות לני"ע בדבר הידע המוקדם שהיה בידיהם באשר למצב החברה, ובדקנו כיצד ניתן היה למנוע את הקריסה או לכל הפחות את הונאת הרוכשים. הצעת החוק תבטיח שהונאה כזו לא תוכל להתרחש שוב".