מיניוואן במסווה - מבחן דרכים לסוזוקי SX4

עם גוף של מיניוואן קומפקטי ומוניטין סולידי של שמירת ערך, צפויה המשפחתית החדשה של סוזוקי ה-SX4 סדאן להצטרף למובילות השוק הגדול במדינה ; לאלה שאוהבים לטפס על מדרכות, לצאת לטיולי שטח בשבת עם הפרייבט, ואינם חוששים מצליל מנוע קולני

בשלהי 2006, בשיא המשבר הפיננסי של ג'נרל מוטורס , הודיעו האמריקנים על כוונתם לממש את אחזקותיהם האסטרטגיות בסוזוקי היפנית (כ-20%), תמורת כ-2 מיליארד דולר. בדיעבד, הייתה זאת אחת ההחלטות הפיננסיות הפחות מוצלחות של הג'נרל.

למרות שסוזוקי מתמקדת רק בייצור מכוניות קטנות ואין לה כמעט נוכחות בפלחי נישה יוקרתיים, רווחיותה נסקה בשנה האחרונה, ומינואר 2007 הניבו מניותיה תשואה טובה יותר למשקיעים מהמניות של טויוטה בכבודה ובעצמה.

אחת הסיבות להצלחה, היא הפיזור הגיאוגרפי של מכירותיה. בשנות ה-70 וה-80, כדי לא לדרוך על רגליהן של מתחרותיה הגדולות, בחרה סוזוקי להתמקד בשווקים נידחים ומתפתחים דוגמת הודו, סין ומזרח/מרכז אירופה (הונגריה). כיום, כאשר שווקים אלה מהווים מוקדים של צמיחה תלת-ספרתית, סוזוקי ניצבת בהם הרבה לפני מתחרותיה, עם בסיסי ייצור זולים, עם היכרות קרובה של השווקים המקומיים, ועם קשת דגמים שתפורה במדויק לצרכים של תושבי המקום. למעשה, יותר מ-70% מכלל הכנסותיה מגיעים בימים אלה מייצוא.

סוזוקי SX4

גם בישראל רשמה חברת סוזוקי צמיחה מרשימה בשנתיים האחרונות, אולם את ההצלחה ניתן לזקוף בעיקר לזכות דגם הסוויפט הקומפקטי. המבחן האמיתי של המותג בישראל מתחיל רק עכשיו, עם נחיתתה - לראשונה מאז הבאלנו - של משפחתית "אמיתית" ותחרותית ביחס לקבוצתה, שנושאת את השם "SX4 סדאן".

ה-SX4 סדאן החדשה צמחה על בסיס על רכב הפנאי הקומפקטי "SX4", שמשלב בין גוף של מיניוואן קומפקטי ליכולות של רכב כביש-שטח עירוני. הקרבה הגנטית של הסדאן לאב-הרוחני בולטת בפרופורציות "דחוסות" ויוצאות דופן, שמטפסות לגובה במקום להשתרע לאורך. ה-SX4 סדאן זהה באורכה למאזדה 3, למשל, וצרה ממנה ב-3 ס"מ, אולם היא גבוהה ממנה ב-5 ס"מ. מהחזית היא נראית כמו מיניוואן בזכות השילוב של מכסה מנוע קצר יחסית, גג גבוה וחלון קדמי רחב ומשופע. במבט מהצד ומאחור היא כבר נראית כמו משפחתית "אמיתית" עם פרופורציות מאוזנות ומוצקות הרבה יותר משל ה-"ליאנה סדאן", שאותה היא מחליפה.

גם תא הנוסעים משלב אלמנטים מעולם המינוואנים ומובילי הנוסעים. מיקום המושבים מלפנים ומאחור גבוה יותר מברוב המשפחתיות המקובלות, קו החלונות נמוך ועמדת הפיקוד רחבה ונמוכה ומעניקה תצפית פנורמית לפנים. הגג מתנשא גבוה מעל ראשי הנוסעים, וניתן להניח שמאפיין זה יהיה אהוד במיוחד על נוסעים גבוהי קומה ועל בני גיל הזהב, שלא יצטרכו לכופף את חוט השדרה בעת הכניסה והיציאה לרכב וממנו.

התכנון החכם של המושבים הקדמיים והאחוריים מצליח לחפות במידה מסוימת על בסיס גלגלים באורך 2.5 מ' בלבד - כ-10 ס"מ פחות מהממוצע בפלח המשפחתיות - ולמרות שמרווח הברכיים מאחור אינו מהנדיבים בקבוצה, מצאנו שאין בעיה לאכלס בתא יחידה משפחתית טיפוסית בת חמש נפשות.

ל-SX4 יש עוד שני בונוסים שאינם מקובלים בפלח הזה של השוק: האחד הוא תא מטען בנפח עצום של 515 ליטר, והשני הוא מרווח גחון מרשים, שיהווה יתרון גדול למטפסי מדרכות מושבעים ולנהגי ליסינג שנוהגים לקחת את הפרייבט לטיולי שבת בשטח.

עמדת הפיקוד נעימה, מודרנית ונטולת הצטעצעויות. ההגה ממוקם היטב, המחוונים האנלוגיים ברורים, ומתגי הפיקוד המשניים מאורגנים למופת על ההגה ועל הקונסול המרכזי. איכות החומרים נוטה לכיוון הייצור-ההמוני של אסיה ופחות לכיוון אירופה. הנהג מוקף בעיקר בפלסטיק קשיח, והדלתות מעניקות תחושה קלילה במקום להיטרק בצליל מוצק ואיכותי כמו של כמה מהמתחרות המודרניות. מצד שני, זוהי מכונית של סוזוקי ופירוש הדבר שהתא ימשיך להיראות רענן גם אחרי עשר שנות שימוש.

מתחת למכסה המנוע מסתתרת גרסה מעודכנת של מנוע ה-1.6 ליטר הוותיק של סוזוקי. במתכונתו הנוכחית מצויד המנוע בתזמון שסתומים משתנה ומייצר 107 כ"ס. ההספק אינו יוצאי דופן, וגם לא נתון התאוצה הרשמי של 12.4 שניות מאפס למאה. אבל בפועל, המנוע והתיבה האוטומטית בת 4 המהירויות שמסייעת לו מצליחים להפתיע עם מרץ נעורים. תגובת המנוע ללחיצה על הדוושה מיידית, המשיכה קדימה החלטית וההילוכים נענים בזריזות לפקודות "קיקדאון". המינוס העיקרי הוא צליל מנוע קולני מעל 4,000 סל"ד, שפוגם בשלווה מעל 130 קמ"ש ובעת האצות בעלייה.

פלטפורמת ה-SX4 פותחה בשיתוף החטיבה האירופאית של GM (ופיאט), ועל הכביש קל להבחין בשורשיה האירופאים. יש לה הגה מהיר ואינפורמטיבי, שמתרגם בזריזות את פקודות הנהג לשינויי כיוון רהוטים, צפויים ובטוחים. למרות מרכז הכובד הגבוה יחסית, היא מתקלת פניות באנינות והתלונה היחידה נוגעת לבלמים העצבניים, שלחיצה לא מודעת עליהם באמצע פניה יכולה לגרום לתזוזה צדית מטרידה של השלדה.

נוחות הנסיעה נוטה לקופצניות על מהמורות בגודל בינוני ומעלה במהירויות נמוכות, אם כי הספיגה עצמה מאוזנת והמתלים סופגים את האנרגיה ולא חובטים בנוסעים בקשיחות. גם הנסיעה על הכביש המהיר במהירויות גבוהות חלקה ויציבה.

סוזוקי SX4 סדאן ברמת האבזור ההתחלתית עולה 112 אלף שקל ומצוידת ב-6 כריות אוויר. גם רמת האבזור העשירה יותר, שכוללת בין השאר חישוקים, מזגן אלקטרוני, רדיו-דיסק מקורי ועוד, עדיין נופלת בתוך התחום החיוני של קבוצת שווי שימוש 2 עם מחיר של 114 אלף שקל. יחס המחיר/אבזור, המוניטין של סוזוקי והממדים הראויים, צפויים להכניס את ה-SX4 סדאן כמתחרה ישירה וראויה למובילות בפלח השוק הגדול ביותר בישראל. בעיתוי הנוכחי, כשליונדאי וסובארו אין עדיין משפחתיות סדאן, כשהמיצובישי לאנסר טרם הגיע וכשהקורולה עדיין מייחלת לתיבה אוטומטית אמיתית, נפתח בפניה חלון הזדמנויות נדיר.