אושרה תוכנית השימור של העיר הלבנה בתל אביב: תכלול 1,000 בניינים

עו"ד טויסטר: עיריית ת"א צפויה להיתבע במאות מיליוני שקלים לפיצויים

תוכנית השימור של ת"א, הגדולה מסוגה בארץ, אושרה סופית אתמול (ג') ע"י ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. התוכנית משמרת את מתחם "העיר הלבנה של תל אביב", המקבץ הגדול בעולם של מבנים בסגנון הבנייה הבינלאומי (מבני באוהאוס).

העיר הלבנה זכתה לחשיבות והכרה בינלאומית עם הכרזתה ע"י אונסקו ביולי 2003 כאתר מורשת עולמית. תוכנית השימור של תל אביב כוללת כלים ותמריצים שמטרתם לאפשר את השימור ולהפעילו כמנוף להחייאה, התחדשות עירונית והעלאת ערך הנכסים.

התוכנית כוללת 1,000 מבנים, מתוכם 200 מבנים המיועדים לשימור בהגבלות מחמירות, בהם אסורה עקרונית כל תוספת בנייה חדשה במגרש ומתאפשר ניוד זכויות הבנייה, שלא נוצלו עדיין, למגרשים אחרים, על מנת שלא לפגוע בזכויות קיימות. 800 מבנים נוספים הוגדרו לשימור פחות מחמיר, באופן המאפשר תוספת בנייה.

הוועדה הדגישה כי מעבר לאינטרס הציבורי שבשימור המורשת הבנויה, קיים גם הצורך ואף החובה של בעלי הנכסים לתחזק באופן נאות את המבנים והסביבה העירונית לאורך זמן.

הוועדה ציינה, כי "דרוש שינוי תודעתי בקרב הציבור ונחוצים כלים כלכליים וכלי אכיפה הנוגעים למשרדי הממשלה ולשלטון המקומי. הגם שתל אביב נחשבת עיר צעירה, יש לה מורשת ארכיטקטונית מגוונת ועשירה, המייצגת את גלי הצמיחה של העיר, ובעקיפין אף מוסיפה נדבך חשוב לסיפור מורשתה הבנויה של המדינה. לא מדובר בהצגתם של מונומנטים יחידניים, כי אם בהצגת מכלול של בנייה".

מאידך, עיריית ת"א צפויה לגל של תביעות מצד בעלי נכסים המוגדרים לשימור.

לדברי עו"ד עופר טויסטר, המייצג בעלי נכסים בתוכנית, "עיריית ת"א צפויה לתביעות פיצויים בהיקף של מאות מיליוני שקלים בגין אישור תוכנית השימור, המטילה מגבלות בנייה ושיפוץ חמורות. מבחינת התוכנית, דווקא מצבם של בעלי הנכסים שהוגדרו לשימור מחמיר טוב יותר ממצבם של הנכסים שהוגדרו לשימור חלקי. לראשונים ניתנים תמריצים בעלי שווי כלכלי, שעיקרם זכויות לניוד שניתן למכרם למרבה במחיר".