החלטת ריבית - הזדמנות "לעשות מכה"

החלטת הפד' היא חביבת הספקולנטים ועדיף להשאיר את הזירה להם ולא להיפגע

אילן דנציגר הוא רואה חשבון מומחה למטבע חוץ ולפסיכולוגיה של שווקים פיננסיים מקבוצת פינקסו

כשהתפרסמה החלטת הריבית בארה"ב בספטמבר 2007 - כל השווקים השתוללו. הריבית עמדה על 5.00%. כל התחזיות דיברו על הורדה של רבע אחוז לשיעור של 4.75%.

בשעה 20.15 לפי שעון ישראל הפתיע בן ברננקי, נגיד הבנק האמריקאי, בהודעה דרמטית על הורדה של חצי אחוז, לשיעור של 4.50%. הספקולנטים התמוגגו. מה טוב להם יותר מהורדה לא צפויה בשער הריבית?

בתוך מספר דקות נעו הבורסות ושערי הסחורות והמטבעות ביותר מאחוז ואפילו שניים. מי שהשקיע במינופים בתבונה, יכול היה לעשות בתוך דקות ספורות רווחים גדולים על הונו: מי שעמד בפוזיציה של פי עשרה, יכול הרוויח עשרה אחוז, כשהשוק נע אחוז אחד כלפי מעלה או מטה, ואם השוק נע בשני אחוזים - הרווח הגיע ל-20%. חגיגה - אם גם אמנם לא לכולם.

מאז אותה החלטת ריבית מתעסקים כל המומחים בהחלטת הריבית הבאה ב-11 בדצמבר (היום, ג').

תלי תלים של מלים נערמו סביב ההחלטה: "החוזים העתידיים על ריבית הבסיס מתמחרים כעת סיכוי של 50% להורדת ריבית של 50 נקודות, ומשמעות הדבר היא שהחלטת הריבית שתתפרסם בשבוע הבא היא הימור מוחלט. אם הנתונים הכלכליים ימשיכו להיחלש, סוחרי מטבעות וחוזים עתידיים נוספים עשויים להשתכנע שישנה אפשרות להפחתת ריבית גדולה יותר."

דוגמא אחרת: "לאחר פרסום נתוני התעסוקה ביום שישי (שהיו זהים לתחזית) אמר דאגלס רוברטס מ-CC-Research בהתייחס להחלטת הריבית הקרובה, שהדו"ח היה "יותר אישור מאשר דבר חדש" - רוברטס צופה הורדה של רבע אחוז בריבית ולא יותר מכך". נו, אם אתה אומר, כנראה שאתה יודע משהו שאנחנו לא.

בקיצור הדעות תמיד חלוקות, וכך גם הפעם. נראה שהצפי מתייצב על הפחתה של רבע אחוז. לעומת זאת גם הורדה של חצי אחוז כבר לא תזעזע את השווקים כמו בפעם הקודמת.

בכל מקרה - הדקו את החגורות וצפו לטלטלות. מי שאין לו נסיון שיניח לריבית הפעם ויחכה להזדמנות הבאה - האמינו לי, תמיד תבוא אחת.