תמ"א 38: פטור מהיטל השבחה

הכנסת אישרה תיקון לחוק התכנון והבנייה באופן המעניק פטור בשיעור של 90% מהיטל ההשבחה החל בגין רכישת זכויות הבנייה שהתקבלו מכוח תמ"א 38 כנגד חיזוק הבניין

בשורה משמחת ליזמים ולבעלי דירות שיתקשרו ביניהם בעיסקה לרכישת זכויות בנייה בתמורה לחיזוק הבניין בפני רעידות אדמה, בהתאם להוראות תמ"א 38. בתאריך 26.11.2007 אישרה הכנסת את חוק התכנון והבנייה (עידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) (הוראת שעה) התשס"ח -2007, מכוחו ניתן פטור מהיטל ההשבחה בגין העיסקה.

בפברואר 2005 אושרה תמ"א 38, במטרה לקבוע הסדרים תכנוניים לשיפור מבנים קיימים ולחיזוקם בפני רעידות אדמה. זאת, באמצעות קביעת הנחיות לאופן בו יבוצע חיזוק המבנים הקיימים מחד ובאמצעות תיקון החקיקה ומתן הטבות מס שיקלו על כוחות השוק להתקשר בעסקאות מסוג זה מאידך.

התוכנית חלה על מבנים קיימים בגובה העולה על שתי קומות ובשטח העולה על 400 מ"ר, אשר הוצא היתר לבנייתם לפני 1.1.1980 ואשר לא נבנו בהתאם לתקן ישראלי 413, תקן עמידות מבנים בפני רעידות אדמה.

בהתאם להוראות תמ"א 38 הוסמכה הוועדה המקומית, לאחר שקיבלה חוות דעת מאת מהנדס הוועדה, להתיר תוספת זכויות בנייה למבנים קיימים המיועדים למגורים, ובלבד שהמבנה יחוזק. הוספת זכויות הבנייה תותר באחת מן האפשרויות הבאות: סגירת קומה מפולשת, בניית קומה נוספת על גג הבניין הקיים או הקמת אגף נוסף למבנה, בכפוף לאי חריגה מקווי הבניין.

תוכנית זו מעודדת יזמים לפנות לבעלי דירות בהצעה לחזק את הבניין בו הם דרים מפני רעידות אדמה, ובתמורה לקבל מהם זכויות בנייה שיוספו לבניין מכוח תמ"א 38. עם זאת, ישנם עדיין מספר גורמים מעכבים שהתוכנית מתייחסת אליהם, והכוונה היא להסירם בהליכי חקיקה.

כידוע, זכויות בנייה הינן זכויות במקרקעין אשר מכירתן חייבת במס שבח. על מנת להסיר גורם מעכב זה הוחלט להעניק פטור ממס שבח בגין מכירת זכויות הבנייה מכוח תמ"א 38, ובלבד שהתמורה תהייה בחיזוק הבניין, שיפוצו והרחבת דירות הדיירים, ומבלי שתשולם כל תמורה אחרת בכסף או בשווה כסף. בשלב זה הצעת החוק לתיקון חוק מיסוי מקרקעין טרם קיבלה את אישור הכנסת.

גורם מעכב נוסף הינו רוב הדיירים הדרוש לצורך אישור מכירתן של זכויות הבנייה בתמורה לחיזוק הבניין. בשלב זה קיימת הצעת חוק לתיקון חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים בפני רעידות אדמה), לפיה יופחת הרוב הדרוש לרוב של שני שלישים בלבד ככל שמדובר בחיזוק הבניין ובהרחבת הדירות הקיימות. רק במקרים בהם יוספו דירות חדשות ששטחן עולה על 25% מכלל שטח הבניין הקיים תידרש הסכמתם של כל בעלי הדירות.

במסגרת המגמה של מתן הקלות והסרת גורמים מעכבים על מנת לעודד ביצוען של עסקאות אלו, הוחלט גם על תיקון תקנות התכנון והבנייה בכל הנוגע לרישוי, תוספת שטחים עיקריים על חשבון שטחי שירות והסדרת נושא החניה.

תיקון החוק בנוגע להיטל השבחה במסגרת הוראת שעה לתקופה של שלוש שנים קובע, כי היטל ההשבחה שיחול בגין השבחת המקרקעין מכוח הוראות תמ"א 38 יהיה בשיעור של 10% מגובה היטל ההשבחה הרגיל, היינו תינתן הנחה בשיעור של 90%. החוק מעניק לשר הפנים סמכות לקבוע יישובים או אזורים בהם יינתן פטור מלא מהיטל השבחה. בנוסף, נקבע כי תינתן הנחה בשיעור של 50% על האגרות החלות במתן היתר בנייה.

המאמר הוכן בעזרתו של עו"ד יוני כהן.