הטרנד הנדל"ני החדש של העשירים: בית שלם בלב ת"א

הם זונחים את הווילות הענקיות בפריפריות וחוזרים לעיר. הרעיון: רכישת בניינים לשימור ושיפוצם

עו"ד דן להט, בנו של ראש העיר לשעבר של תל אביב, עובר החודש עם משפחתו לגור בווילה בתוך העיר שלא יודעת הפסקה. הווילה היא למעשה חצי מבניין בן שלוש קומות, שיועד לשימור, ברחוב קרל נטר. עד לפני שנים אחדות היתה משפחת להט, או משפחה אחרת שדומה לה, מעדיפה לרכוש בית מחוץ לעיר, או לראות את הנוף התל אביבי שנשקף מאחד המגדלים היוקרתיים.

בכתבה שמתפרסמת מחר ב-G מספרים מתווכים, שעובדים עם אלה שיכולים להרשות לעצמם, ואדריכלים שמעצבים בתי יוקרה, שבשנה האחרונה מתעניינות יותר ויותר משפחות עשירות בבית שנבנה ממספר דירות שאוחדו בבניין, שנמצא ברחוב תל אביבי סואן. ומשפחת להט באמת לא לבד. גם איש העסקים יגאל אהובי רכש בשבועות האחרונים בית דירות ברחוב בן-זכאי, ועל פי השמועות הוא מתכוון להרסו ולבנות במקום וילה פרטית למשפחתו.

"זה הטרנד החדש של העשירון העליון", טוענת רונית להט, שלאחר שסיימה את הפרויקט המשפחתי שלה, פתחה בעצמה חברת נדל"ן שעוסקת במבנים לשימור: "העשירון העליון מתחיל להבין את היופי שיש במגורים בתוך העיר, בחללים גדולים, בבתים עם ערכים אדריכליים מדהימים".

הווילות העירוניות פרחו בעשורים הראשונים של תל אביב, רבות כאלה נבנו בשנות ה-20-40 של המאה הקודמת, ונטו להיות בנות קומה אחת או שתיים. כעת נראה כי הן עושות קאמבק.

למה דווקא עכשיו? אולי בגלל המודעות לחיסכון באנרגיה והרצון להימנע משעות של ישיבה במכונית בדרך למשרד או הביתה. אולי נמאס לאוכלוסייה ה"כבדה" להיות רחוקה ממרכז ההתרחשות העסקי והתרבותי.

בנוסף, הכרזת אונסק"ו על תל אביב כאתר מורשת עולמית ובניית התדמית של "העיר הלבנה", הפכו גם הם את הבניינים לשימור לאטרקטיביים בעיני בעלי ההון, שרוצים לעצמם בית חלומות עם ערך היסטורי ונוסטלגי.

התופעה התרחבה גם בזכות תושבי החוץ הרבים, ביניהם יהודים עשירים, שרוצים לרכוש לעצמם בית בעיר. וילות עירוניות עם ערך היסטורי פזורות בלונדון, בפריז ובני יורק, והתושבים הזרים מחפשים אטרקציה נדל"נית מקומית, כשהמחיר אינו באמת שיקול בעבורם.

עשירי העל שמחפשים וילות עירוניות לא זקוקים למקום להתגורר בו. ברוב המקרים יש להם כבר כמה כאלה ברחבי העולם. בניין מיוחד הוא "תכשיט" שיש רק להם, והם יוציאו על השימור מיליון ועוד מיליון. "זה ה'שופוני יא נאס' של העשירים, 'בואו תראו'", אומר אייל פרייס, מתווך יוקרה. "אין להם מגבלות. אלה שהולכים למגדלים הם יותר מבוגרים, הם רוצים את השמירה, קל להם יותר לסגור דירה ולנסוע לחו"ל".

זו הסיבה כנראה שלא מפריע להם לרכוש בית לשימור מכיוון שהסטנדרטים לשיפוץ של בתים אלו הם מחמירים, אותם מכתיבה מחלקת השימור של העירייה. על הנייר זה מתרגם לעוד כסף ולעוד זמן. קבלן העוסק בתחום מציין כי דבר השימור מייקר את עלויות הבנייה והשיפוץ בעוד 20%-30% .

אילו פינוקים יש בווילה עירונית? כמו ביישוב אחר למאיון העליון, תהיה בה בריכה במרתף או על הגג, חדר קולנוע, מטבח שעולה 150 אלף דולר, מערכות של מים רכים, חדר מעליות אטום לרעש וגינה מעוטרת בפריטים שעלו אלפי דולרים.