"מציאות של ספינים, מניפולציות, ציניות וספקנות"

ממונה על מחוז דרום במשרד הפנים, דודו כהן, פסל עצמו מלדון בתוכנית מסחרית בקיבוץ אילות, לאחר שנדרש לענות לשאלות מבקר המדינה בענין אחר - האופן בו טיפל בתוכנית אקוואריה

ה ממונה על המחוז במשרד הפנים, דוד (דודו) כהן, הפתיע את חברי הוועדה המחוזית דרום לפני שבועות אחדים בהודעה אישית מיוחדת במינה: הוא פסל את עצמו מלדון בתוכנית למרכז מסחרי של קיבוץ אילות.

הסיבה לפסילה היא, שמבקר המדינה הורה לכהן להגיב על טענות חמורות המופנות כלפיו בענין פרויקט אחר לחלוטין הקשור לקיבוץ אילות - הפרויקט הגרנדיוזי הקרוי אקוואריה, ביוזמת תא"ל מיל' רן פקר, של תיירות ואטרקציות, פרויקט שחלקו הגדול מתוכנן על אדמות הקיבוץ.

צו על תנאי

בעקבות חוזה השלום עם ירדן ב-1994, הסכים קיבוץ אילות לוותר על שטח של 82 דונם, עליו הוקם מעבר הגבול בין ישראל לירדן. תמורת קרקע זו קיבל הקיבוץ ממינהל מקרקעי ישראל מספר חטיבות קרקע בייעוד מסחרי.

חלק מהשטחים החלופיים שקיבל הקיבוץ ממוקמים על השטח המיועד לתעלת הימים, ואי אפשר היה לקדם עליו תוכניות פיתוח בעשר השנים האחרונות. על חלק מהשטח החלופי, 30 דונם מצפון למתקן ההתפלה של אילת, מקדם הקיבוץ הקמת מרכז מסחרי של 10,000 מ"ר שטחים עיקריים ותחנת דלק.

בלי קשר להחלפת הקרקעות מרצון בין קיבוץ אילות לבין מינהל מקרקעי ישראל, התרחשה פרשיית פרויקט אקוואריה. המינהל החליט להפקיע מקיבוץ אילות 800 דונם חקלאיים, מתוך ה-1,300 דונם שהמינהל עומד למסור לפרויקט אקוואריה בין הים לבין מעבר הגבול, ללא מכרז.

היזם פקר קיבל מהמינהל הרשאה לתכנון השטח בלי שהיתה לו כלל זיקה לקרקע. למרות זאת, באופן חריג ובניגוד לנהלים, הוועדה המחוזית דרום, בראשותו של דודו כהן, קידמה את הפרויקט במהירות שיא, עד להפקדת התוכנית.

קיבוץ אילות, באמצעות עוה"ד משה ואורן באדר, הגיש עתירה לבג"ץ נגד הליכי התכנון החריגים של פרויקט אקוואריה. בג"ץ הוציא צו על תנאי לפני כשנה, ומוסדות התכנון נדרשים להסביר מדוע לא תבוטל התוכנית בגלל אופן הטיפול בה במוסדות התכנון, בעיקר בוועדה המחוזית דרום ובוועדה לשמירת קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקחש"פ).

אף על פי כן, למרות שההליכים עדיין מתבררים והביקורת הולכת ונערמת, מועצת מקרקעי ישראל אמורה לאשר את תוכנית אקוואריה בישיבתה הקרובה.

"בגין רגישות העניין"

לפני שבועות אחדים נערך דיון בוועדה המחוזית דרום על תוכנית של קיבוץ אילות להקמת אותו מרכז מסחרי על הקרקע שקיבלו במקום הקרקע שהקיבוץ החזיר למינהל לצורך הקמת מעבר הגבול לירדן.

יו"ר הוועדה והממונה על מחוז דרום במשרד הפנים, דודו כהן, מסר הודעה אישית בזו הלשון: "מטעמי זהירות אני מבקש להודיע שהחלטתי לפסול את עצמי מלדון בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית מס' 163/02/12 מרכז מסחרי אילות, תוכנית שהיזם ומגיש התוכנית הינו קיבוץ אילות.

"אני מבקש להדגיש, שאף לא אחד מהנוכחים כאן יודע על הודעה זו, על מנת שלא יישמעו טענות על תיאום מוקדם, לחצים כאלה ואחרים והכל בגין רגישות העניין.

"בתאריכים 17 בספטמבר ו-20 בספטמבר 2007 קיבלתי 2 חלקים מטיוטת דו"ח מבקר המדינה לעניין תוכנית/פרויקט אקוואריה. למיטב ידיעתי הנושא נבדק ע"י מבקר המדינה בעקבות תלונות של קיבוץ אילות על התנהלותי כיו"ר הוועדה המחוזית, על התנהלות מתכננת המחוז וכלל עובדי לשכת התכנון שטיפלו בתוכנית אקוואריה. מאחר ואני מחויב לסודיות, עד פרסומו הפומבי של הדו"ח איני יכול להתייחס לאמור בו.

"אני מצהיר שאם טיוטת דו"ח מבקר המדינה בנושא אקוואריה לא היתה מונחת בפני, הייתי מנהל דיון זה בהתנגדויות בלב פתוח ונפש חפצה, כפי שעשיתי תמיד.

"לצערי, אנו חיים במציאות של ספינים, מניפולציות, ציניות וספקנות. מציאות שבה כל מה שאתה חושב, אומר, ממליץ ומרגיש משמש עילה, בידי אחרים, לפסילתך מלטפל בנושא. מציאות שבה כולם חשודים תמידיים, כמובן - לכאורה!

"ולענייננו - שהרי, ממה נפשך - אם אשב בהתנגדויות ונחליט לדחותן, יהא מי שיטען שהמטרה היא לפצות את קיבוץ אילות על העוול, לכאורה, שגרמתי לו בעבר - בתוכנית אקוואריה. אם אשב בהתנגדויות ונחליט לקבלן ולדחות את התוכנית, יהא מי שיטען שממשיכים להתנכל לקיבוץ אילות בהמשך להתנכלויות של הוועדה המחוזית עד כה - כמו בתוכנית אקוואריה.

"מאחר ונאמר במקורות "טוב שם טוב, משמן טוב" החלטתי לא לייצר שום אפשרות לפתחון פה נגדי בנושא זה ולפסול את עצמי מלדון בתוכנית זו ובכל תוכנית אחרת שנוגעת לקיבוץ אילות, עד להגשת הדו"ח הסופי של מבקר המדינה בנושא תוכנית אקוואריה ויישום ההמלצות, ככל שיהיו בו כאלה.

"אני מציע למתכננת המחוז שטיפלה בתוכנית אקוואריה, גם כחברת הוועדה המחוזית, לשקול את עמדתה ולהודיע לוועדה רק אחרי שאני אצא.

"ושוב, שלא יעלו טענות על לחצים כאלה ואחרים, שנובעים מעצם נוכחותי בישיבה במועד החלטתה, אני מתנצל בפני מתכננת המחוז, היועמ"ש לוועדה המחוזית ובפני עובדי לישכת התכנון על היעדר תיאום מוקדם בעניין הודעתי זו. אני מנחה את מזכירת הוועדה שהודעתי זו תהא חלק מפרוטוקול החלטות של הדיון, לא רק בתמליל הדיון". "