למדו מוורן באפט - גם כשהוא מפסיד

הוא אינו מחפש "תחתיות" ו"פסגות" בשווקים אלא מביט קדימה ורחוק

הירידות החדות שנרשמו בימים האחרונים בוול סטריט העבירו שורה ארוכה של ענקי השקעות וגורואים להפסדים, קלים וגם כבדים, במניות רבות שהם מחזיקים. ומה"טבח" האחרון לא נמלט גם האורקל מאומהה, הלא הוא מיודעינו וורן באפט.

חברת ההשקעות שבשליטתו של באפט, ברקשייר-האת'וואיי, מחזיקה כ-279.67 מיליון מניות של בנק וולס-פארגו (סימבול WFC ), שנפלו בחודשים האחרונים מאזור ה-36-37 דולר ל-27.49 דולר ביום המסחר האחרון. מדובר באחזקה של כ-8.3% מהון המניות של WFC, ששווי השוק שלו נפל לכ-92 מיליארד דולר כיום.

מחיר הרכישה הממוצע של המניות הוא כ-34.9 דולר (נכון לסוף הרבעון השלישי) כך שמדובר בהפסד של כ-21% על הנייר. על השקעה של כ-9.8 מיליארד דולר זה כמעט הפסד של 2 מיליארד דולר. לא כסף קטן גם עבור באפט. אל באפט מצטרפים עוד הרבה מאוד משקיעים מוסדיים וחברות השקעה, כגון UBS וגולדמאן-זאקס, המופסדים על הנייר. סך הכל מחזיקים המוסדיים כמעט 70% ממניות וולס-פארגו.

בנוסף, מחזיק באפט גם בכ-151.6 מיליון מניות של אמריקן אקספרס (AXP), שמנייתה צנחה בשלושת החודשים האחרונים מכ-63 ל-49 דולר וב-9.1 מיליון מניות של בנק אוף אמריקה (BAC), שצנחה בשלושה חודשים מ-52 ל-38.95 דולר (הפסד על הנייר של כ-20% לבאפט). למותר לציין שגם בשתי החברות האלה הצטרפו לבאפט הרבה מאוד שחקנים ותיקים ומנוסים בשווקים וגם הם מופסדים על הנייר.

תרשו לי להמר שבאפט, שכבר אמר כי "מי שרוכש מניה שיהיה מוכן להחזיק בה לפחות 10 שנים אחרת שלא ירכוש", לא מתרגש במיוחד מהירידות האחרונות. בהחלט ייתכן שבאפט, שעמוס במזומנים בהיקף של כ-40 מיליארד דולר, ינצל את הנפילה האחרונה להגדיל אחזקות במניות הפיננסים שהוא מעריך, אם עדיין לא ביצע רכישות בימים האחרונים.

בשורה התחתונה: תנסו להתנהג כמו באפט. כלומר, תפסיקו לחפש תחתית או פסגה ותסתכלו רק על הטווח הארוך מאוד, בלי להתרגש מהירידות לטווח הקצר. ולהתייחס לכל מניה שאתם קונים כאילו קניתם את העסק כולו. היום יש בידי המשקיע הקטן המון כלים לנתח כל עסק ציבורי שהוא מעוניין לקנות, אז תתייחסו לכסף שלכם בשיא הרצינות ותעשו שיעורי בית.

ואולי הכי חשוב: תנסו להתנתק ככל האפשר מהרגשות, בעיקר מהמאניה-דיפרסיה של השווקים. שהרי באפט גם אמר ש"אני אוהב להיות גרידי כשכולם פוחדים ולפחד כשכולם הופכים לתאבי בצע", או משהו מאוד דומה.