עתירה מינהלית ראשונה לביטול תוכנית השימור של ת"א: טענה לנזקים במיליארדים

נטען כי התוכנית אינה ישימה, משום שהעירייה תיאלץ לשלם 2-3 מיליארד שקל פיצויים; העותרים הם בעלי בניינים באלנבי, נחלת בנימין ורופין

קבוצת בעלי בניינים בתל אביב שהוכרזו ע"י ועדות התכנון והבנייה כבניינים לשימור, הגישו השבוע עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בתביעה לבטל את התוכנית.

העותרים הינם בעלי בניינים ברחוב אלנבי 121, בנחלת בנימין 73 ורופין 51, ת"א. העותרים, המיוצגים ע"י עו"ד אלון סמואל, טוענים כי בהכנת התוכנית נפלו פגמים חמורים המחייבים את ביטולה של תוכנית השימור או ביצוע שינויים יסודיים בה.

העותרים טוענים כי ועדות התכנון התעלמו מהחוק בהליך בחירת הבניינים לשימור, וכי אלו נקבעו שרירותית ע"י אדר' ניצה סמוק, שהיתה בעבר מנהלת מחלקת השימור בעירייה. בהקשר זה טוענים העותרים כי הקריטריונים לשימור מבנים נקבעו רק בדיעבד, מספר שנים לאחר בחירת הבניינים, ואלו הוצגו לראשונה בהליך ההתנגדויות כדי להצדיק את בחירת הבניינים.

העותרים קובלים על כך שתוכנית השימור אינה מידתית, ובמקום לשמר רק חזיתות או פרטים ארכיטקטונים חשובים בבניינים, הכינה העירייה תוכנית המחייבת שימור מוחלט של כל חלקי הבניינים, דבר שלטענתם פוגע באופן קשה ובלתי נחוץ ברכושם הפרטי של תושבי העיר.

העותרים טוענים, כי על-פי הערכות כלכליות שנעשו, תאלץ העירייה לשלם לבעלי הבניינים שבתוכנית 2-3 מיליארד שקל כפיצוי על ירידת ערך, ולכן התוכנית היא בלתי ישימה או שתביא את עיריית ת"א לפשיטת רגל.

תוכנית השימור של ת"א אושרה בסוף 2007 וכוללת 1,000 מבנים, רובם מבני באוהאוס ב"עיר הלבנה". 200 מתוכם מוגדרים לשימור מחמיר, ונהנים מאפשרות לניוד זכויות בנייה. (עת"מ 1036/08).