שרתון תובעת מאזורים 126 מיליון שקל: "הפרה התחייבות להעביר לרשותה ניהול מלונותיה"

טוענת כי ה"תירוץ" של אזורים להפרת ההסכם היה איומי בנק הפועלים להעמיד לפירעון מיידי הלוואות שהעניק לאזורים

חברת המלונאות הבינלאומית סטארווד, בעלת מותג "שרתון" העולמי והחברה-האם של שרתון העולמית, תובעת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב פיצוי בסך 126 מיליון שקל משלוש חברות בקבוצת אזורים שבשליטת שעיה בוימלגרין, בטענה שהפרה עימה הסכם להעברת הניהול השוטף של כמה ממלונות שרתון בישראל.

סטארווד טוענת, שה"תירוץ" של אזורים להפרת ההסכם היה איומי בנק הפועלים, להעמיד לפירעון מיידי הלוואות שהעניק לאזורים. לטענתה, התברר לה ש"זהירותו היתרה של הבנק ביחסים עם אזורים נבעה ממצבה הכספי של אזורים, שגרם לבנק לדאגה רבה בנוגע לכושר ההחזר שלה, ובאשר ליכולתה לפרוע את חובותיה כלפיו".

מהתביעה עולה שהכנסותיה של סטארווד, שתחת שמות המותג שלה (ובהם לה-מרידיאן) פועלים כ-850 מלונות ואתרי נופש ביותר מ-95 מדינות, נובעות בין היתר מדמי ניהול עבור המלונות שהיא מנהלת ומתמלוגים עבור רישיונות שהיא מעניקה לשימוש במותגיה. בישראל היא מפעילה את מלון שרתון תל-אביב ומעניקה זיכיונות להפעלת מלונות לה-מרידיאן באילת, חיפה וים המלח.

סטארווד טוענת, באמצעות עוה"ד גיורא ארדינסט, רן שפרינצק ואמיר טבנקין ממשרד ארדינסט, בן-נתן ושות', כי חתמה על הסכם עם אזורים וגורמים נוספים, שבמסגרתו רכשה אזורים את כל מניותיה של חברת אזורים מוריה ישראל (לשעבר שרתון מוריה ישראל - SMI), שבבעלותה מלונות שונים בישראל, מידי שלושת בעלי מניותיה אז - כור תעשיות, סטארווד ובנק הפועלים.

כחלק מהסכם ההתקשרות, לטענתה, התחייבה אזורים להעביר לידיה ביולי 2007 את ניהול המלונות שבבעלות SMI, למשך תקופות של עד 35 שנה, תמורת דמי ניהול שנקבעו. המלונות ש-SMI מחזיקה בבעלותם המלאה ובזכויות ניהולם הם שרתון מוריה בת"א, אילת וטבריה, שרתון פלאזה ירושלים, מוריה ים המלח ומוריה קדם ירושלים. היא מחזיקה בבעלות חלקית ובזכויות הניהול של שרתון סיטי טאוור ומלונות הרודס באילת.

אלא שסמוך למועד ההעברה, נדהמה סטארווד לקבל מאזורים הודעה, שלפיה בנק הפועלים טוען שהעברת הניהול נוגד הסכמי הלוואה שחתם עם אזורים. זאת, לפי סטארווד, אף שאזורים הצהירה בהסכם שהתחייבויותיה אינן נוגדות התחייבויות שלה כלפי אחרים.

לדברי סטארווד, הפועלים איים להעמיד לפירעון מיידי את ההלוואות שלקחה ממנו SMI, "לנוכח דאגתו מרמת המינוף של אזורים והחברות הקשורות אליה, ומרמת החשיפה של הבנק ביחס לאזורים". לדבריה, אזורים הוסיפה והפרה את התחייבויותיה לקיים עימה מו"מ בתום-לב, ולא עמדה גם בתנאי הסכם הארכה שחתמו הצדדים, להעברת ניהול המלונות ולחתימת הסכם חדש שיסדיר את השימוש של קבוצת אזורים בשמות ובסימני מסחר של רשת "שרתון".

סטארווד מבקשת מבית המשפט לאכוף על אזורים את קיום החוזה, או לפצותה בסכום של 35 מיליון דולר. טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 1163/08).

חברת אזורים הודיעה בתגובה, כי למרות שטרם נחתם הסכם מפורט בינה לבין חברת סטארווד היא ממלאת במלואן את התחייבויותיה כלפי סטארווד כמפורט במסמך העקרונות שנחתם בין הצדדים בשנת 2007.

בהודעת החברה נאמר כי התביעה שהוגשה על ידי סטרווד היא מיותרת, לא כל שכן מוקדמת, ואין בה אלא כדי להפעיל לחץ בלתי ראוי על אזורים להביא להשלמת המשא ומתן.