לקחי חפציבה: חזקיהו הוציא נוהל בנקאי לליווי פיננסי שיבטיח את כספם של רוכשי דירות

הוראת המפקח על הבנקים מתייחסת לפרויקטים הממומנים בשיטת הליווי הפיננסי * המטרה: להבטיח שכספי הרוכשים יהיו מבוטחים החל מהשקל הראשון

בעקבות קריסת חברת הבנייה חפציבה, פרסם היום (א') המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הוראת נוהל בנקאי תקין בנושא "ליווי פיננסי" להבטחת כספי רוכשי הדירות בפרויקטים הממומנים בשיטת הליווי הפיננסי.

ההוראה החדשה תיכנס לתוקף בעוד כחמישה חודשים, ב-1 ביולי, ותחול על הסכמי ליווי שתחול בין הבנקים לבין הקבלנים החל מאותו מועד.

"שיטת השוברים", אשר נקבעה בהוראה החדשה, מחייבת את הבנקים המממנים פרויקט בנייה בשיטת הליווי הפיננסי להפיק עבור כל דירה בפרויקט בנייה, פנקס שוברים שבאמצעותם ישולמו תשלומי התמורה על ידי רוכשי הדירות באופן ישיר, ואך ורק לחשבון הפרויקט בבנק המלווה.

מטרת ההוראה החדשה להבטיח שכספי הרוכשים שישולמו יהיו מבוטחים החל מהשקל הראשון, ובד בבד עם התשלום. תשלום התמורה לחשבון הפרויקט יחייב את הבנק להוציא לרוכש ערבות להבטחת כספו, או לוודא כי קיבל בטוחה אחרת בהתאם לחוק.

בהודעה לעיתונות נאמר על ידי חזקיהו: "בניסיון שנצבר בפיקוח על הבנקים עלה לא אחת, שהגורם המרכזי לכישלון הפרויקטים הוא אי הפקדת הכספים בחשבון הפרויקט, בין בשל מעשים מכוונים של הקבלן ובין בשל התנהלות הרוכשים, שלא תמיד ערים לחשיבות הדבר להצלחת פרויקט הבנייה ולהבטחת הכספים".