הכנסת צפויה לאשר מחר את החוק המטיל סנקציות וקנס של עד מיליון שקל לבנקים שיפרו את חוק המכר

מליאת הכנסת צפויה לאשר מחר (ד') בקריאה ראשונה את הצעת החוק הקובעת סנקציות פליליות וקנס של עד מיליון שקל לבנקים שיפרו את חוק המכר. הצעת התיקון לחוק, של חברי הכנסת ראובן ריבלין וסטס מיסז'ניקוב, זכתה עד כה להתנגדות הממשלה אולם מחר צפויה הקואליציה להעניק חופש הצבעה לחבריה ולא להתנגד לו. ככל הנראה, חופש ההצבעה הניתן לקואליציה נועד לזרז את קידום הצעת החוק הממשלתית שניסח באחרונה משרד השיכון, שכן ההצעה, הנחשבת למתונה יותר, מתעכבת.

החלטת משרד השיכון לנסח הצעת חוק ממשלתית נבעה מן החששות כי הצעת החוק הפרטית של ריבלין ומיסז'ניקוב, על פיה תוטל חבות פלילית אישית על כל מנהל בתאגיד בנקאי שיפר אחת מהוראות ההצעה, קנס של מיליון שקל לבנק בגין הפרת חובת ליווי רכישת הדירה בשוברים, וכן חובת היידוע לרוכש על זכויותיו על חוק זה, תגרום להאטה בפעילות הנדל"נית ומכירת דירות בשל הטלת סנקציות חריפות מדי.

עוד עלה החשש במשרד השיכון מהסעיף בהצעת החוק הפרטית הקובע כי ימונה ממונה במשרד השיכון לפיקוח על החוק תוך שיוקנו לו סמכויות רחבות. לטענת נציג המשרד, הפונקציה מיותרת, תיצור כפילות תפקידים עם רשם הקבלנים ולא תמנע התרחשות נוספת של משבר בנוסח חפציבה. הסעיף מעורר התנגדות נחרצות גם בקרב הבנקים בעיקר לגבי סמכותו של הממונה לדרוש מכל תאגיד בנקאי מידע על ביצוע וקצב התקדמות הפרויקט, וכל מידע מבוקש אחר.

עם זאת, לא מן הנמנע כי לקראת הקריאה השנייה והשלישית יאוחדו ההצעות החוק הממשלתית והפרטית לכדי הצעה אחת. בהצעת החוק הפרטית שולבה רפורמת השוברים של המפקח על הבנקים, במסגרתה יחויבו הבנקים ללוות כל עסקת מימון של פרויקט בניה רק באמצעות פנקסי שוברים שיפיק הבנק, ושדרכם יעביר הרוכש את כל התשלומים עבור הדירה היישר לחשבון הליווי של הפרויקט. במקביל, יחייב ההסדר גם את המוכר לפעול רק באמצעות הסדר השוברים.