מחלוקת סביב היטל השבחה מעכבת בניית אלף דירות בחיפה

שמאי מכריע קבע לפרויקט רמת חביב שומה הנמוכה ב-74% משומת העירייה, וזו ערערה לביהמ"ש

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חיפה הגישה בבית משפט השלום ערעור על היטל השבחה בפרויקט רמת חביב, שנקבע על-ידי שמאי מכריע, לאחר חוסר הסכמה בין העירייה ובעלת הפרויקט, חברת רמת חביב, על גובה ההיטל. בעוד שהוועדה ביקשה 45.2 מיליון שקל, הציעה רמת חביב לשלם רק 2.5 מיליון. לטענת הוועדה, השומה המכרעת מהווה רק רבע ממה שהיא מבקשת.

תוכנית רמת חביב, מיזם המגורים הגדול שתוכנן בעיר בשנים האחרונות, אושרה במתכונתה הנוכחית בוועדה המקומית במארס 2007. במסגרת הפרויקט כבר נבנו 204 יחידות דיור, ומתוכננת בניית 1,063 יחידות דיור נוספות במורדות דרך הים. בפרויקט שותפות גב-ים, שבשליטת נכסים ובנין של נוחי דנקנר ואוסיף נדל"ן, שבשליטת ארקדי גאידמק. ההשקעה בפרויקט עומדת על 160 מיליון דולר.

התוכנית המשביחה של הפרויקט, שאושרה ב-2003, חלה על 219 דונם שממוקמים למרגלות הכרמל המערבי. שמאית הוועדה פנינה פז הכינה שומה, שקובעת שהיטל ההשבחה בגין אישור התוכנית המשביחה הוא 45.2 מיליון שקל. אולם, מאוחר יותר העבירה חברת רמת חביב שומה אחרת שהוכנה על ידי השמאי נחום פרמינגר, שמעריכה את ההיטל ב-2.5 מיליון שקל בלבד.

לאור ההבדלים מונה בהסכמת הצדדים שמאי מכריע, שקובע בדצמבר היטל השבחה של 11.7 מיליון שקל - כרבע משומת הוועדה. לטענת הוועדה, לפי השומה המכרעת שווי הקרקע ל-767 יחידות הדיור שנוספו לפי התוכנית המשביחה הוא 5.2 מיליון דולר, "שווי שהוא נמוך ב-11 מיליון דולר מהשווי בו נמכרה הקרקע בפועל על-ידי חברת רמת חביב".

חברת רמת חביב מסרה בתגובה: "החברה מופתעת מעמדת העירייה כפי שהיא מוצגת. ההצעה לפנות להליך של שמאי מכריע, על מנת שיפסוק במחלוקות שהתגלעו כין הצדדים, היתה של העירייה, כמקובל במקרים שכאלו. תמוה שכאשר החלטת השמאי המכריע אינה מתאימה לעמדת העירייה, בוחרת העירייה לערער על ההחלטה. יתירה מכך, למרות החלטת השמאי המכריע, בוחרת העירייה לא להשיב לחברה כספים שמגיעים לה על פי דין".