רטרו שיק לעשירים - מיני קלאבמן החדשה - מבחן דרכים

מיני קלאבמן החדשה היא משב רוח מרענן בנוף הליסינג הישראלי. ב.מ.וו נכנסה לספרי ההיסטוריה ושלפה משם גרסה חכמה ומעוצבת לדגם ששימש בשנות ה-70' את תושבי הכפרים האירופיים, סוחרים זעירים וסטודנטים תפרנים. אבל המחיר המעודכן, שעומד על 220 אלף שקל, מבטיח שהיא תהפוך לקישוט נוסף בחנייה של אחוזות האלפיון העליון. ומה איתנו?

בניית מותג רכב עצמאי סביב דגם אחד בלבד היא משימה שיווקית מסובכת בטווח הארוך. מיזם כזה יכול לרשום הצלחה ראשונית מכובדת אם הרכב הוא אייקון בעל זהות ברורה וייחודית, והיצרן משקיע מספיק במיתוג וביצירת מגוון פנימי באמצעות צבעים, מנועים, גרסאות מיוחדות וכדומה. אולם כעבור מספר שנים, בתום מחזור החיים הראשוני, הקונספט מתקרב למבוי סתום.

מצד אחד, חייבים לבצע בדגם שינויים ולהגדיל את המגוון, שאם לא כן המותג עלול להתיישן ולאבד את קהל האוהדים שלו. מצד שני הרחבתו לדגמים נוספים, שאינם חולקים את אותם ערכי עיצוב ותכנון בסיסיים, עלולה למחוק את זהות המותג המקורית. זה מה שקרה, למשל, לחברת "סמארט" כשניסתה להתרחב לפלח רכבי ההאצ'בק ומכוניות הקופה.

מיני-קופר ה

גם חברת ב.מ.וו נתקלה בבעיה כזו בתום מחזור החיים הראשון של המותג "מיני". למיני הקטנה יש זהות ייחודית וחזקה מאד, שהפכה אותה למכונית קאלט במדינות רבות. אולם הד.נ.א ההנדסי והקונטקסט ההיסטורי שלה הם כה חזקים, עד שכל ניסיון לבצע שינוי דרסטי ברכב נידון היה לכישלון. לפיכך הסתפקה החברה בשינוי חיצוני זעיר בלבד, שבוצע בדור השני של המיני בשנה שעברה.

אבל כדי לנצל את ההצלחה על מנת להרחיב את מגוון הדגמים של המותג, מבלי לפגוע בו, נכנסה ב.מ.וו לספרי ההיסטוריה ושלפה משם את גרסת ה"קלאבמן סטיישן" המוארכת של המיני, שיוצרה בין השנים 1969 ל-1980 ושימשה בעיקר תושבי כפרים, סוחרים זעירים וסטודנטים תפרנים.

הגרסה המודרנית פונה לקהל שונה בתכלית, אולם הנאמנות שלה למקור, מבחינת העיצוב לפחות, מרשימה בהחלט. החרטום והפרופורציות משותפות למיני הרגילה, אולם פרופיל הצד מוארך ומלבני יותר ומסתיים בזנב חריג, שכולל שתי דלתות רוחביות בעלות מסגרת עבה. הדלתות הללו נפתחות לכיוונים מנוגדים ואפילו מצוידות בידיות בולטות בנוסח שנות ה-60' העליזות.

חצי הדלת הסודית

די בכל כדי לרתק את תשומת לב הקהל בכל פינה, אבל רק למקרה של היתקלות בקהל אדיש במיוחד, ציידו המעצבים את המכונית בעוד גימיק: מעין "חצי דלת" צד, שחבויה בצדו הימני של הרכב בלבד ונפתחת לכיוון הפוך מהדלת הקדמית. פתיחת הדלת הזו יוצרת התקהלויות ולא אחת נדרשנו להדגים את פעולתה לבקשת אמהות לילדים, חברים, שכנים וסקרנים.

מיני-קופר ה

האורך הנוסף של המיני ושלל הדלתות לא תורמים באופן דרמטי לשדרוג השימושיות של תא הנוסעים. מתוך 24 הסנטימטרים העודפים של הקלאבמן, רק כשמונה ס"מ נוספו לטובת בסיס הגלגלים (2.55 מ' בסה"כ). מרחב הרגליים מאחור עדיין עשוי להיות דחוק עבור נוסעים מבוגרים בנסיעות ארוכות, ולמרות שחצי הדלת הצדדית מקלה על הכניסה למושב האחורי מצידו הימני של הרכב, נוסעים מגודלים עדיין נדרשים להפגין גמישות. נפח תא המטען צמח ב-100 ליטר ומסתכם ב-260 ליטר, וקיפול המושב האחורי מייצר כעת נפח מכובד של 930 ליטר. האורך הנוסף בשילוב עם הפתח הרחב מאד שיוצרות הדלתות האחוריות, מקל על העמסה של חפצים רחבים וארוכים.

פתרונות הנדסיים מורכבים ולא שגרתיים דוגמת הדלתות האחוריות ודלת הצד ההפוכה, נוטים להעמיד למבחן את איכות הייצור של היצרן. גילינו, שה"מיני" עומדת במבחן בכבוד. המכונית מרגישה סולידית כמו כל ב.מ.וו, הדלתות הכפולות וההפוכות נטרקות בדיוק רב והשלדה לא משמיעה אף ציוץ על כבישים משובשים. סביבת הנהג זהה לזו של המיני הרגילה, אך הדעות עליה חלוקות. יש שרואים בה סמל ליצירתיות, שמחת חיים ועיצוב משוחרר מכבלי המוסכמות. אחרים רואים בה אוסף של גימיקים על גבול הקיטש.

מיני-קופר ה``קלאבמן``

הנדסת האנוש, בכל אופן, מתוכננת היטב ולאחר שלומדים ומשננים את המיקום החריג של כמה מהמתגים, השעונים וצגי המידע, אפשר ליהנות מתנוחת הישיבה הטובה, מההגה בנוסח מכונית לונה-פארק, ומאיכות חומרי הדיפון, ששודרגה משמעותית ביחס לדור הראשון.

למרות תוספת של 80 קילו למשקל של המיני הרגילה וחלוקת משקל שונה, שמעבירה חלק נכבד מהמאסה לאחור, הקלאבמן שומרת על איזון וליטוש דינאמיים מצוינים, שכבר הפכו לסמל של המותג.

מרכז הכובד הנמוך והכיול המדויק של המתלים מעניקים למכונית יציבות רבה בפניות הדוקות, שליטה מוחלטת בתנודות הגוף בעת העברות משקל ותחושה של מכונית ספורטיבית בוגרת. ההגה החשמלי מעניק תחושה "רדומה" מלאכותית ומטרידה בחלק מהמצבים אולם רוב הזמן הוא כבד דיו, מאוזן וזריז.

מיני-קופר ה

בונוס בלתי צפוי של בסיס הגלגלים המוארך של הקלאבמן, הוא יציבות כיוונית משודרגת ופחות עצבנות בעת שיוט מהיר על הכביש. גם נוחות הנסיעה של דגם ה"קופר", שניצב על גלגלים רגילים וצמיגים מתונים טובה ונעימה מזו שזכרנו מהמיני הרגילה, אם כי סדרה של שיבושי כביש רציניים עדיין יכולה לבחוש כהוגן את המטען האנושי.

המשקל העודף גם לא משפיע משמעותית על הביצועים. מכונית המבחן בה נהגנו הייתה בגרסת ה"קופר" עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 120 כ"ס (שמשותף גם לפיז'ו 207) ותיבה אוטומטית בת שש מהירויות. המנוע עצמו אינו מרגש וגם לא הכי שקט, אבל התיבה המצוינת והזריזה, על סף ההיפר-אקטיביות, מעניקה לו חיים חדשים ומעמידה לרשות הנהג כל כוח סוס וכל קג"מ, שאצור במנוע. עיון בדף הנתונים מגלה שהתאוצה מאפס למאה איטית יותר בשבע עשיריות שנייה (10.9 שניות) משל המיני האוטומטית הרגילה, והמהירות הסופית ירדה בשני קמ"ש ל-195 קמ"ש. אולם בשימוש יום יומי מקובל זו עדיין מכונית זריזה בהחלט ואפילו חסכונית למדי. בנסיעה רגועה היא תחזיר כ-10 ק"מ לליטר.

מכוניות כמו המיני קלאבמן הן משב רוח מרענן בנוף הליסינג הישראלי. זוהי מכונית עם עיצוב מתוחכם, שיוצרת הרחבה אינטליגנטית, מדויקת וראויה למותג הבריטי ייחודי. אבל כדי לשמור על קונטקסט היסטורי, שנאמן לרוח של "מיני", היה ראוי גם לתמחר אותה באופן זמין. עם תג מחיר של 220 אלף שקל לדגם מאובזר היטב, כ-33 אלף שקל מעל מחיר המיני האוטומטית הרגילה, היא עתידה להתמודד בארץ עם מכוניות גדולות, חזקות ומאובזרות ממנה בהרבה, ולהפוך לקישוט אופנתי נוסף בחנייה המלאה של אחוזות האלפיון העליון. ומה איתנו?

ניאו-רטרו

קרייזלר פי.טי קרוזר

הפי.טי קרוזר של קרייזלר חוגגת השנה שמונה שנים, אולם עיצוב הרטרו שלה, בנוסח הסטיישנים של שנות ה-50', עדיין נראה ייחודי. מתחת לכסות המעניינת מסתתרת שלדה משפחתית מרווחת ושימושית עם נפח מטען של 540 ליטר לפני קיפול. מנוע ה-2.5 ליטר בהספק 143 כ"ס כבר מתחיל לגלות את סימני הגיל, אולם המחיר אטרקטיבי, בחסות הדולר: 163 אלף שקל בלבד.

וולבו C30

מלפנים ה-C30 נראית כמו וולבו S40 מודרני, אולם הזנב המרהיב והפרופורציות מחזירות את הצופים לדגמים קלאסיים של וולבו משנות ה-60' וה-70'. יש לה תא מטען צנוע, מושב אחורי מרווח, מתלים נוחים ושלדה מלוטשת. ב-233 אלף שקל אפשר לרכוש את דגם ה-T5 האוטומטי החזק עם 220 כ"ס וביצועים בריאים.

ג'יפ רנגלר

הסמל של המותג ג'יפ מושך לא רק מכורי שטח מקצוענים אלא גם חובבי נוסטלגיה מוטורית. הרנגלר הוא חיית שטח קשוחה עם שלדה חסונה וציוד עבירות, אולם הדור החדש שלו מציע גם תא נוסעים נעים ואיכותי, אבזור בטיחותי מכובד ומנוע 3.7 ליטר בהספק 200 כ"ס, שלא מתקשה לטפל במאסה. מחירו של דגם שתי הדלתות עם ארבע כריות אוויר עומד על 235 אלף שקל.