הרבנים נגד דודי ויסמן: קוראים להחרים את רבוע כחול, דור-אלון ושפע שוק - בשל הפעלת סניפי AM:PM בשבת

ועדת הרבנים של העדה החרדית פרסמה מודעות בעיתונות החרדית הקוראות לציבור החרדי ש"לא להתקשר בעסקים" עם הרשתות של קבוצת אלון * יו"ר ועדת הרבנים: "יש לי כבר מידע מ-3 ארגונים שהיו רוכשים בכל שנה תווי קנייה ושוברים בשפע שוק, שהשנה לא קונים ברשת"

ועדת הרבנים של העדה החרדית פרסמה היום (ד') מודעות בעיתונות החרדית הקוראות לציבור החרדי ש"לא להתקשר בעסקים" עם חברת הדלק דור-אלון ורשתות השיווק רבוע כחול ושפע שוק, בשל הפעלת סניפי רשת המרכולים AM:PM בשבת. כך נודע ל"גלובס". כל העסקים המוזכרים נמצאים בבעלות או שליטה של קבוצת אלון.

במודעות שפורסמו בעיתונים "יתד נאמן" ו"המודיע", מנמקת ועדת הרבנים את ההחלטה בכך ש"כשלו דרכי המו"מ עם בעלי הקבוצה על הפסקת חילולי שבת בפרהסיה על-ידי AM:PM, שהכריזה על פתיחת עשרות חנויות בתוך הערים ב'שבת קודש' והחלו בכך ויש כאלו שנגררו אחריהם - מה שעלול להביא להרס השבת בכל אתר ואתר". במודעה נכתב עוד כי "אין להתקשר עם החברות הנ"ל בעסקיהם, לרבות תווי קנייה ושוברי קמחא דפסחא לפרטיים ולמוסדות".

המודעה חתומה בידי "ועדת הרבנים שע"י מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א".

ועדת הרבנים מורכבת מתשעה חברים המייצגים את כל מועצות גדולי התורה וחכמי התורה, וכל הזרמים בעדה החרדית סרים להחלטותיה. בוועדה יושבים, בין היתר, נציגים של הרב אלישיב, האדמו"ר מויזניץ, האדמו"ר מגור, האדמו"ר מבעלז, הרב שטיינמן, הרב עובדיה יוסף והאדמו"ר ערלוי. יו"ר הוועדה הוא הרב יצחק גולדקנופף. לדבריו, ראשי קבוצת אלון לא נפגשו עם הוועדה, ולמרות פניות חוזרות ונשנות, לא החלו איתם בכל מו"מ (ראו ידיעה נפרדת).

קבוצת אלון מוחזקת בידי דודי ויסמן ושרגא בירן (38%), תנועת הקיבוצים (35%), ואפריקה של איש העסקים החרדי לב לבייב (26%). היא מחזיקה 100% מרשתAM:PM דרך החברה-הבת דור-אלון שבשליטתה (89.8%), ושולטת (70.65%) ברשת רבוע כחול.

בעת רכישת AM:PM בסוף 2006, החזיקה קבוצת ברונפמן-פישר, בה שותף איש העסקים החרדי שולם פישר, 42% ממניותיה. הרכישה הושלמה בינואר 2007, והתמורה ששולמה בה עמדה על 153 מיליון שקל.

בכיר בקבוצת ברונפמן-פישר אמר היום ל"גלובס", כי הקבוצה התבשרה על רכישת רשת AM:PM בעיתון. בכל מקרה, רכישת הרשת היתה הקש ששבר את היחסים בין יו"ר קבוצת אלון וקבוצת ברונפמן-פישר, שהחליטה למכור את מניותיה ברבוע כחול, ונכנסה מאוחר יותר כשותפה ברשת המתחרה שופרסל.

"מאוד לא אהבנו את הצעד הזה בזמנו, הן ברמת השבת והן ברמה העסקית, כי נפתח מתחרה לרבוע כחול", אומר הבכיר. יצוין כי לאחרונה, בלחץ בית המשפט, הוחלט לסגור בשבתות את חנות הרשת ברחוב שינקין בתל-אביב.

ההערכה היא כי לאור פרסום המודעות יחל תהליך בו הציבור החרדי ידיר רגליו מהרשתות המוזכרות. לדברי גולדקנופף, "יש לי כבר מידע מ-3 ארגונים שהיו רוכשים כל שנה תווי קנייה ושוברים בשפע שוק, שהשנה לא קונים ברשת. כל אחד מהם רכש ביותר מ-5 מיליון שקל, ואחד רכש ב-10 מיליון שקל. שפע שוק נהנה מאוד מתווי קנייה כי ברשת אלף של שופרסל כמעט ואין תווי קנייה".