הצצה לתיק של ג′ורג′ סורוס

כמה חשוף גורו ההשקעות המיליארדר לפיננסים, ומהי מידת הביטחון שלו בהיי-טק

ג'ורג' סורוס, אחד ממנהלי ההשקעות המוערכים בעולם, מאמין במניות היי-טק, בריאות, מתכות ומחצבים, שירותים לצרכן וטלקום (נכון להיום, זה יכול להשתנות מהר מאוד).

סורוס מנהל את קרן הגידור "קוואנטום" שהשיגה תשואה פנומנלית ב-26 שנות פעילותה. 1000 דולר שהושקעו אצל סורוס והצוות שלו (שכלל בעבר את סטנלי דרנקמילר וג'ים רוג'רס) ב-1969 היו שווים בשנת 2000כ-4 מיליון דולר, תשואה ממוצעת של כ-32%.

לסקירת תיקים של מומחי השקעות נוספים היכנסו לאתר בורסה פלוס

סורוס מאמין שהשווקים הם כאוטיים שכן התנודות בהם נגרמות בידי אנשים המונעים בדרך כלל על ידי דחפים שונים ורגשות ולא החלטות רציונליות קרות.

בניגוד למשקיעי הערך הגדולים בעולם (כמו וורן באפט ומרטין וויטמן עליו כתבנו כאן לפני כמה ימים), סורוס הוא למעשה סוג מתוחכם מאוד של משקיע טכני, המנסה לאתר עיוותים בשווקים הנגרמים על ידי הטיות מהן סובלים המשקיעים (ובני אדם בכלל), וכשהוא מזהה הזדמנות, הוא פועל באגרסיביות רבה ובדרך כלל גורף רווחים גדולים בפרקי זמן קצרים.

על סמך מעורבותו בשווקים בעשרות השנים האחרונות פיתח סורוס את תיאוריית הרפלקסיביות, שעיקרה שההטיות של הסוחרים, מנהלי ההשקעות, הכלכלנים וכלל האזרחים במשק מקומי והעולמי גורמות לעיוותי מחירים בנכסים שונים (הוא פועל בכל השווקים סחורות, מטבעות, אגרות חוב וכמובן מניות ואופציות).

על-ידי בדיקה זהירה ומעמיקה, שבהרבה מקרים צריכה להיות גם מהירה מאוד, של מחירי הנכסים השונים, אפשר לנצל הזדמנויות לגריפת רווחים.

אתמול (ג') שידרה רשת BBC סרט ובו נשמע סורוס אומר שהכלכלה העולמית נמצאת בסופה של תקופת שגשוג מבחינת מחירי נכסים ואג"ח, שהחלה לאחר מלחמת העולם השנייה.

שיא של 60 שנה במספר הרכישות הממונפות יגרום למשבר כלכלי גדול יותר ממה שרבים מצפים. סורוס הזהיר כי תעשיית הפיננסים בארה"ב עומדת בפני מחנק כואב מאוד. "כיום ארה"ב צורכת 6% יותר ממה שהיא מייצרת. מצב זה יאלץ להשתנות והשינויים יהיו כואבים מאוד".

כיום, מחזיק סורוס כ-14% מהקרן שלו במניות טכנולוגיה, כ-15% במתכות ומחצבים, 9% בסקטור הבריאות, 8.7% בשירותים לצרכן, 6% במניות טלקום ו-6.8% במניות תעשיה שונות.

בניגוד למרטין וויטמן, המחזיק יותר מ-37% במניות פיננסים, סורוס מחזיק רק כ-1.1% במניות ענף זה, 1.8% באנרגיה, 0.3% בתשתיות ו-0.5% בחברות הפועלות בתחום מוצרי הצריכה.

לאחרונה רכשה הקרן של סורוס מניות בוול-מארט (WMT ) ופד-אקס (FedEx Corporation ) ומכרה מניות בג'נרל דינימיקס ), גוגל ואינטל . רכישות בולטות נוספות נרשמו במניות ווינד ריבר (Windstream Corporation ), חברת תוכנה, ואר.אף מיקרו דיווייסס (RFMD ).

רכישות בולטות נוספות שבוצעו לאחרונה: וישיי (VSH ), מאפ פארמה (), סאביינט (SVNT), פטרוליאו ברזיליאו (PBR), ביידו (BIDU), צ'יינה טלקום (China Mobile Ltd-SPON ADR ), פירסט סולאר (FSLR ) , יו.פי.אס (UPS ) וברודקום (BRCM ).

בחודשים האחרונים המשיכה הקרן של סורוס לקנות את אגרות החוב להמרה של אודיוקודס הישראלית (נסחרת בתל-אביב ובניו-יורק תחת הסימבול AUDC). כיום היא מחזיקה בכ-75% מהאג"ח להמרה של אודיוקודס, בהיקף של כ-93 מיליון דולר.

לסקירת תיקים של מומחי השקעות נוספים היכנסו לאתר בורסה פלוס