פריזמה פורעת את השטר: תפצה עמיתים ביותר מ-100 מיליון שקל בעקבות האירוע בקופות תבור, חרמון ועצמון

סכום הפיצוי הכולל יעמוד על כ-106 מליון שקל ; הפיצוי ישולם לעמיתים ב-2 תשלומים - הראשון בסוף יולי השנה והשני בסוף יולי 2009

בית ההשקעות פריזמה פירסם את תוכנית הפיצוי, זאת כפי שהתחייב יו"ר החברה, רון לובש, במסיבת עיתונאים שנערכה ב- 4 למארס.

פריזמה תפצה עשרות אלפי עמיתים בסכום של למעלה ממאה מליון. זאת לאחר שהחברה העבירה את הנושא לבודק חיצוני, יוסי בהיר, שציין בחוות דעתו כי סכום הפיצוי הוגן ומביא בחשבון את הנזק שנגרם כתוצאה מהפעילות החריגה כפי שתוארה בדו"ח הבדיקה.

בנוסף ועל מנת לקבל חוות דעת נוספת לענין זה, מינתה החברה גם צוות רואי חשבון ממשרד זוהר את זוהר, בראשות ראש המחלקה הכלכלית של המשרד, מר דני בר-און, אשר ליווה באופן צמוד את תהליך קביעת אופן חישוב סכום הפיצוי.

בנוסף פריזמה עדכנה את אגף שוק ההון ביטוח וחסכון במשרד האוצר בפרטי התוכנית טרם פרסומה. החברה אימצה את המסקנות וההמלצות ופועלת מאז ליישמן במלואן.

יישום זה כולל חיזוק מנגנוני ניהול הסיכונים והבקרה בחברה כדי לוודא שאירוע כזה לא יוכל לחזור על עצמו. כמו כן מונה מנהל סיכונים ראשי בכפיפות ישירה למנכ"ל בית ההשקעות.

על פי בדיקת פריזמה מדובר בעמיתים שמרביתם גמלאים, אשר היו זקוקים לכספים לצריכה שוטפת ולשימוש מיידי. קבוצת עמיתים זו תקבל - לפנים משורת הדין - את מלוא הפיצוי במזומן ובתשלום אחד בניכוי המס המתחייב לא יאוחר ממועד התשלום הראשון של תוכנית הפיצוי.

סכום הפיצוי הכולל יעמוד על כ-106 מליון שקל - הפיצוי ישולם לעמיתים בשני תשלומים כשהראשון יינתן בסוף יולי השנה והשני בסוף יולי 2009. שיעור הפיצוי שיקבלו עמיתי חרמון יהיה כ-3.6% מכספם בקופה, פיצוי הנמוך ב-1.2% מהתשואה הממוצעת בשוק הגמל.

עמיתי קרן ההשתלמות תבור יקבלו 3.9%, פיצוי הנמוך ב-0.8% מהתשואה הממוצעת בקרנות השתלמות. עמיתי קופת הגמל עצמון יקבלו כ-3.2%, תשואה הגבוהה ב-0.1% מהתשואה הממוצעת בקופות פיצויים. הפיצוי ינתן לכל מי שהיה עמית באחת מהקופות הללו, בתקופה שבין ה-11 בינואר ועד ה-27 בינואר.

גובה הפיצוי יקבע לפי מצב העמיתים ביולי 2008, כלומר יש אבחנה בין עמיתים זכאים שלא עזבו, בין עמיתים זכאים שעזבו ולא חזרו ובין כאלה שעזבו ויחזרו לפריזמה. עמיתים שנשארו בפריזמה, יקבלו את כספי הפיצויים שלהם ישירות לקופת הגמל שלהם. עמיתים שעזבו את פריזמה לקופ"ג או השתלמות אחרת, יקבלו את הפיצוי שלהם בניכוי מס, ב-2 המחאות במועדי התשלום שנקבעו.

עמיתים שעזבו את פריזמה אך יחזרו עד יולי 2008, לאחת מקופות הגמל, השתלמות או פיצויים שבניהולה, יקבלו את הפיצוי ללא ניכוי מס. כנגד קבלת הפיצוי יחויבו העמיתים הזכאים, לחתום על כתב ויתור לפיו בקבלת הפיצוי הם מוותרים על כל תביעה עתידית כנגד פריזמה.

יובל גביש, המנכ"ל הנכנס של פריזמה אמר: "פריזמה, בעליה ומנהליה התחייבו בפני העמיתים, לחקור הכשלים, לקחת אחריות אישית, להפיק לקחים ,לתקן את הדרוש תיקון ולעמוד לצד העמית גם בתקופות קשות הדורשות לדאוג לעמית ולפצותו בעבור נזק שמקורו בכשל - וכך עשינו היום".

רו"ח שמעון כהן, המנכ"ל הנכנס של חברת קופות הגמל, אמר היום: "לקחנו אחריות ופיצינו לקוחות תוך כדי הפקת לקחים. אנו מתחייבים להעניק ללקוחותינו ניהול השקעות מקצועי ורמת שירות גבוהה. יש לנו בטחון מלא ביכולתנו להמשיך ולהיות אחד מעמודי התווך בשוק החיסכון לטווח ארוך בישראל".

כזכור, שני בכירים בבית ההשקעות שילמו בראשם על הכשל: מנהל ההשקעות הראשי בקופות הגמל של פריזמה, בן גביזון, ומנכ"ל פריזמה גמל, עזרא עטר, התפטרו בעקבות האירועים בקופות הגמל חרמון ותבור של פריזמה.

עטר, שהיה מיועד לתפקיד מנכ"ל פריזמה במקום דב קוטלר המתפטר, נשאר בפריזמה אך לא קיבל תפקיד ניהולי, כל שכן מנכ"ל.