BOT גם בשימור: מועצת בנימינה פרסמה בקשה לשימור בית בצלאל לוי

הזכין שייבחר יממן את העבודות ויתפעל את הנכס כאטרקציה תיירותית המשלבת מוזיאון

המועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה פרסמה בקשה להצעות לשיחזור ולשימור בית בצלאל לוי ההיסטורי, בין המבנים הראשונים שבנה הברון רוטשילד עם הקמת המושבה, והיחיד ששרד במתכונתו המקורית ללא תוספות בנייה.

היזם שייבחר יקבל זיכיון לעשר שנים על-פי שיטת BOT, כלומר הוא יממן את העבודות ויקבל תמורתן זיכיון להפעלת הנכס. שיטת ה-BOT מאפשרת לשחזר ולשמר את המבנה מבלי להשתמש כלל בכספי ציבור.

הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים, יגאל שחר, אישר למועצה פטור מקיום מכרז על מנת לאפשר בחינת הצעות לפי קריטריונים של איכות, ניסיון וכוונות פיתוח - מה שלא היה מתאפשר בשיטת המכרז, המאלצת לבחור זכיין לפי סכום ההצעה הכספית בלבד.

בית בצלאל לוי שברחוב המייסדים נבנה בשנת 1922 על-ידי הברון באמצעות פיק"א, חברה שהקים לבניית יישובים עבריים בארץ ישראל. משפחת בצלאל לוי היתה ממייסדי בנימינה. המבנה, המשתרע על מגרש של דונם וחצי, הוא חד קומתי בעל גג רעפים המאפיין את הבתים שנבנו ברחוב בתחילת שנות ה-20.

פאנל הבחירה, שיעבוד בתיאום עם הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בהסתמך על תוכניות השימור, אמור להגיע להכרעה בתחילת החודש הבא. במועצת בנימינה-גבעת עדה מעריכים שהיזמים הפוטנציאליים יעדיפו לפתח את המקום כאטרקציה תיירותית המשלבת מוזיאון ציבורי ותחנת מידע לתיירים. "ליד המבנה ישנן רפתות וחצר חקלאית", אמר מהדס המועצה דיויד ברייטבורד, "וגם אותן נרצה להחיות לשימוש תיירותי".

מאידך, מבנה מועצת הפועלים בגבעת הפועל בבנימינה מיועד להריסה, למרות שהמועצה המקומית הגדירה אותו כמבנה בעל חשיבות היסטורית ועם קשר ישיר ליצירות של אהוד מנור. הוועדה המקומית אישרה תוכנית לשימור המבנים בגבעת הפועל, אולם הוועדה המחוזית חיפה קבעה שהתוכנית טעונה אישור שר הפנים ושלחה יועץ שימור מטעמה, שהחליט שלא לאשר את תוכנית השימור כפי שהוגשה. הבעלים של מבנה מועצת הפועלים - קבוצת יזמים פרטיים, הגישו לוועדה המקומית בקשת היתר להריסה, והוועדה המקומית נאלצה לאשרה. תחת המבנים שייהרסו ייבנו יחידות דיור צמודות קרקע.