העררים נדחו והתוכנית לבניית 4,000 יחידות דיור בגליל ים בהרצליה תצא לדרך

לפי התוכנית, על 900 דונם של קרקע שהיתה מיועדת לחקלאות ב"מתחם הכוכבים", יוקמו 205 יחידות הדיור המיועדות לזוגות צעירים ולזכאי משרד השיכון

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה דחתה את כל העררים שהוגשו נגד תוכנית "גליל ים" בהרצליה. התוכנית כוללת הקמת 4,000 יחידות דיור, פארק, בית עלמין, מרכזי מסחר ומכון טיהור.

לפי התוכנית, על 900 דונם של קרקע שהיתה מיועדת לחקלאות ב"מתחם הכוכבים", יוקמו 205 יחידות הדיור המיועדות לזוגות צעירים ולזכאי משרד השיכון. הפארק ישתרע על 212 דונם.

הסיפור התחיל לפני מספר שנים כאשר הרצליה ביקשה להפשיר את הקרקעות החקלאיות לטובת הקמת שכונת מגורים. במקביל, המדינה החליטה להפקיע 720 דונם ב"מתחם הבאסה" הסמוך, לטובת הקמת פארק. 330 בעלי הקרקע זעמו על חוסר השיוויון לטענתם והחלו במאבק משפטי.

בערר הראשון בעלי הקרקעות במתחם טענו כי יש לתכנן תוכנית שתיתן זכויות בנייה גם במתחם הבאסה, ותיצור פארק בחלק מהמתחם ובחלק מהקרקעות בקיבוץ גליל ים (מנגנון איחוד וחלוקה). לטענתם, הם מופלים לרעה בכך שאינם יכולים לבנות על קרקעותיהם.

הצערת העיר

בערר השני, בעלי קרקעות הגובלים בשטח התוכנית ב"גליל ים" דרשו להשאיר את השטח ירוק. לטענתם, הם רכשו את קרקעותיהם בהסתמך על כך שהן גובלות בריאה ירוקה, בגבול השטח המוניציפלי של העיר.

הוועדה ציינה כי הקביעה שבמתחם באסה כולו יוקם פארק, היא קביעה מהחלטה קודמת שלה, שאושרה בבית המשפט העליון, ואין הצדקה לתקיפה נוספת של התוכנית.

הוועדה דחתה את הדרישה לאיחוד וחלוקה בין המתחמים בנימוק שמדובר במנגנון תכנוני ואינו חלק ממנגנוני הפיצוי שנקבעו בחוק. עוד נקבע כי לא הוצגו פגמים תכנוניים בתוכנית "גליל ים", להפך: יש לה הצדקות, בהן הקמת בית העלמין הנדרש, פתרון לבעיה הדמוגרפית והצורך ב"הצערת העיר".

הוועדה דחתה את טענת בעלי הקרקעות הגובלות בתוכנית בעניין הסתמכות על הריאה הירוקה, וקבעה כי "ציפייה גרידא אינה מקימה זכות כלשהי". בנוסף, נדחתה טענה לפיה מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, האדריכל שמאי אסיף, נמצא במצב של ניגוד עניינים, מאחר שהוא היה זה שתכנן כאדריכל פרטי, לפני מינויו לתפקיד, את תוכנית "גליל ים".

העותרים טענו כי אסיף תכנן את "גליל ים" במקביל לבחירתו לתכנן את תוכנית המתאר הארצית, תמ"א 35, בה לפתע שינה מתחם זה את ייעודו מ"נוף כפרי פתוח" לפיתוח עירוני.

הוועדה קבעה כי בעת שתכנן את "גליל ים" היה אסיף אדריכל פרטי ולא חלו עליו מגבלות החלות על עובד ציבור. אסיף מונה לעסוק בתוכנית "גליל ים" רק במועד מאוחר, בו כבר נקבעה החלטת המדיניות ברמה הארצית בכל הנוגע לייעוד השטח לפיתוח עירוני. הוועדה הדגישה כי אסיף לא גילה מעורבות כלשהי בערר הנוכחי ולא השפיע על חבריה.

רכז פורום השרון במפלגת הירוקים, דרור עזרא, שבקשתו המאוחרת להצטרף לעוררים נדחתה, מסר כי "ההחלטה תגרום לתושבי הרצליה להפסיד מאות דונמים של פארק עירוני לטובת הנדל"ן של הקיבוצניקים בגליל ים".