"הפעילות חזקה, מאילת עד נהריה"

האדריכל סמי טיטו, המתכנן את המגדל במתחם עלית, רואה את מצב הענף באופטימיות בראיון ל"גלובס"

האדריכל סמי טיטו מעורב בפרויקטים רבים בארץ ובעולם, בהם כמה מהמסקרנים ביותר. במשרד טיטו נ.ס אדריכלים, שהוקם ב-1980, מועסקים כ-40 אדריכלים, וטיטו בן ה-59 מינף את פעילות המשרד גם למקומות בהם דרכו רק מעט פעילי נדל"ן ישראלים.

גלובס: מהם הפרויקטים והמדינות בהם המשרד מעורב כיום?

טיטו: "בישראל יש בין השאר את המגדל בצומת עלית ברמת גן, את פרויקט משכנות האומה במתחם משרד החוץ בירושלים, פרויקט בראשל"צ של 3 מגדלים שרובם אוכלסו, ובימים האחרונים השלמנו פרויקט של 124 דירות במלון דירות בכפר המכביה לאנשי מכבי עולמי, כשהדירות נמכרו בין 4,000-5,000 למ"ר. באירופה המערבית אנחנו פועלים בספרד ובאנגליה, ובמזרח אירופה בצ'כיה, הונגריה ורומניה. בטביליסי אני בונה מגדל מעורב של מסחר, משרדים ומגורים בן 45 קומות, הגבוה ביותר בגיאורגיה, שראש העיר מאוד נלהב ממנו והרישיונות לבנייה אושרו בימים אלה".

- מה מצב תוכניות המגדל בצומת עלית, לאחר שאזורים ושותפיה קנו את הקרקע, וטראמפ ירד ממנו?

"מגדל טראמפ החליף ידיים וגם שמות, אבל אני ממשיך לטפל בפרויקט ומשנה אותו מבחינת הקונספציה שלו, וכעת עושים עירוב שימושים. זה טרנד עולמי של התחדשות עירונית בצפיפות, שמערבבים מספר פונקציות. יהיו במגדל 2 קומות מסחר, 19 קומות משרדים, מעל המשרדים מלון שהלובי שלו בקומה 21-22 ועוד 7 קומות חדרים, ואז מגורים החל מהקומה ה-30 ועד לקומה 80. אזורים מנהלת מו"מ מתקדם עם מספר מותגים על ניהול המלון, כמו Four Seasons, ולפי זה כנראה ייקבע שמו החדש של המגדל. התחלנו להרוס ולחפור, ובקרוב יוגשו תוכניות להיתר ונרוץ קדימה. סיום הבנייה צפוי בתוך 3.5-4 שנים".

- זה לא סוד שהיזמים בצומת עלית רצו מגדל למגורים בלבד.

"החכמה בעירוב שימושים הוא שתהיה הפרדה ברורה ביניהם. שדיירי המגורים בכלל לא ירגישו במסחר ובמשרדים, ולא ייפגשו איתם, אלא אם כן הם רוצים למשל להגיע לקפיטריה בלובי של המלון או לבנק באזור המסחר. הכניסות יהיו מרחובות שונים, והחניות והמעליות יהיו נפרדות".

- כאדריכל הפועל ברחבי העולם, כיצד אתה רואה את מצב הנדל"ן כיום?

"בחמש השנים הקרובות הנדל"ן בארץ ימשיך להתפתח. אני מרגיש שהפעילות חזקה, מאילת ועד לנהריה, גם אם ההתרגשות היא באזור המרכז. בארץ הצרפתים פחות או יותר השלימו את המכסה, אבל יש מכירות יפות לאנגלים. אין ספק שבירושלים יש בעיה עם האמריקנים, אבל יחד עם זה רואים פרויקטים והרבה אמריקנים עדיין מתעניינים. באירופה אנו בוחרים בקפדנות את הלקוחות שלנו, והמימון נעשה קשה יותר. מי שיש לו בעיה ולא מסוגל לחכות, יושב על הגדר, אבל זה עניין של זמן עד שעלולים לקרוס".

- ומה לגבי שוק דירות היוקרה בישראל?

"העסק מתפקד טוב, והשוק הישראלי עדיין לא אמר את שלו. במתחם YOO בפארק צמרת כבר לא ממהרים לקנות, כי צמח יער של מגדלים והאפקט מתעמעם. גם בז'בוטינסקי יהיו הרבה מגדלים, אבל לא בצפיפות. במתחם צמרת זה נראה כמעט בלתי נפרד, כשבלילה דולקים האורות אתה משקיף חלון אל חלון. הראייה של עיריית רמת גן ושל עיריית תל אביב בהמשך במתחם רסיטל היא שכל הציר יהפוך לגורדי שחקים, בעזרת הרכבת התחתית שתהיה לה תחנה בעלית ובעזריאלי. זה יהיה בסגנון מרכזי הערים הראשיות בעולם, עם מגדלים וצירי תנועה. גם רשויות התכנון ערות לצפיפות כלי הרכב, ולכן מעצבות שם תקני חניה נמוכים מאוד, כדי לאפשר לצרכנים להשתמש ברכבת התחתית. אני מקווה שעם הזמן נושא החינוך לתחבורה ציבורית ישתפר. אי אפשר יהיה לחנות על המדרכות ולעצור בשוליים כדי להוציא כסף מהכספומט".