פטור מהיטל השבחה לתחנות דלק בכביש 6

ביהמ"ש העליון: הפטור עוגן בהסכם הזיכיון עם המדינה - דרך ארץ אינה בעלת הזכויות במקרקעין

בית המשפט העליון, בראשות ראש ההרכב, השופט אליקים רובינשטיין, דחה באחרונה את הבקשה לערעור שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גזר על ההחלטה שלא לחייב את תחנות הדלק בכביש חוצה ישראל (כביש 6) בתשלום היטל השבחה.

העליון קבע, כי אין זה מקובל לחייב את זכיינית הכביש, דרך ארץ, ומפעילת התחנות, דור-אלון, בתשלום היטל השבחה, היות והן אינן בעלות המקרקעין ואינן חוכרות לדורות. בדצמבר 2007 פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב, בראשות השופטים הילה גרסטל, עוזי פוגלמן ואילן שילה, כי אין לחייב את דרך ארץ ודור אלון בתשלום היטל השבחה בגין תחנות התדלוק המוקמות בכביש 6.

בית המשפט המחוזי קיבל את טענות החברות, אשר יוצגו על-ידי עוה"ד תמי אבשלום וגדעון חתוכה, ממשרד עוה"ד ש. בירן ושות', לפיהן הסכם הזיכיון שנחתם עם המדינה מקנה לחברות זכות שימוש במקרקעין בתנאים הנקובים בחוזה ולא זכות בעלות או חכירה, כנדרש על פי חוק התכנון והבנייה לשם חיוב בהיטל השבחה.

רובינשטיין קיבל את עמדת בית המשפט המחוזי ופסק, כי חיוב בהיטל השבחה יוטל בהתאם לזכויות המהותיות של המחזיק במקרקעין, שנקבעות מתוך החוזה הספציפי שמונח לנגד עיני בית המשפט.

כמו כן נקבע, כי במקרה זה אין מדובר בשאלה של יישום הלכה קיימת או שאלה משפטית או ציבורית חדשה, ועל כן אין לאפשר מתן רשות ערעור בנושא.