רק אל תגידו "עד 120": בית סברדלוב מתקופת הביל"ויים נחנך היום בגדרה

לאחר שיקום נדיר ומורכב, נחנך מחדש הצריף היחיד בארץ ששרד מימי העלייה הראשונה - הוקם בשנת 1887

חגיגה הערב (ה') בגדרה. אחרי שנים של עבודה ומאות אלפי שקלים, נחנך בטקס מרשים "בית סברדלוב", ברח' הביל"ויים 23. המדובר בצריף שהוא השריד האחרון משנותיה הראשונות של המושבה גדרה, אחד מאותם שישה צריפים מקוריים שבנו הביל"ויים בשנת 1887. זהו הצריף היחיד בארץ שהשתמר בשלמותו מימי העלייה הראשונה, והוכרז כאתר לאומי.

צריף הביל"ויים נבנה ע"י אליהו וחיה סברדלוב, בלב הרחוב הראשון של המושבה (נכדתם השתתפה בטקס הערב). במהלך השנים שימש למגורי המשפחה, החובשים והמורים הראשונים במושבה. הצריף ממחיש את אורח חיי המייסדים, אנשי העלייה הראשונה, בראשית דרכם בארץ ישראל ולפני המעבר לבתי אבן.

הצריף שימש למגורי זוגות צעירים עד שנות ה-60, ובשנות ה-70 הוסב למחסן. בסוף שנות ה-70 נתרם ע"י צאצאי משפחת סברדלוב למועצה המקומית גדרה, ושוקם לראשונה ב-1979 באמצעות תרומה של בנק לאומי ומשפחת ליפא אבינדב. עם השנים הידרדר שוב מצב הצריף, חלקו נרקב ונדרשו עבודות שימור ושיחזור. המועצה לשימור ורשות העתיקות נרתמו למשימה, יחד עם מועצת גדרה, ובאמצעות מומחי שימור של רשות העתיקות שוקם הצריף - זאת בניגוד להערכה הראשונית שיהיה צורך להרסו ולשחזרו. הצריף המקורי עודנו עומד על תילו, ורוב קורות העץ הינן מקוריות.

במבנה המשוקם הושארו "חלונות הצצה", בהם יוכלו המבקרים ללמוד על טכנולוגיות הבנייה שרווחו בשלהי המאה ה-19. בצריף עצמו, המסונף למוזיאון גדרה הסמוך, מוצגת תצוגה של חיי משפחה מהעלייה הראשונה, עם חדר מגורים פשוט, פינת שינה, מטבח שמוקם מחוץ לבית ואזור כביסה. בצריף מספר מוצגים אוטנטיים - כלים, ספרים ורהיטים.

גדרה ההיסטורית היא לא רק צריף סברדלוב. רחוב הביל"ויים כולו מיועד לשימור, ומספר רב של בניינים, חלקם פרטיים, כבר השלימו את ההליך. בבניינים המשומרים שוכנות גלריות, חנויות ואפילו סניף של רשת תיווך גדולה. לא הרחק משם נמצא "בור הביל"ויים", בו שכנו המייסדים בימיה הראשונים של המושבה, מדצמבר 1884, וששומר ונחנך לפני שנתיים. עם השלמת שימור הרחוב, לרבות בית פוקס, תהפוך גדרה ההיסטורית לפנינה של ממש - "זכרון יעקב של הדרום".