הדובים באחד העם עוד ישנים

בורסות העולם מאותתות כולן על שינוי כיוון, ואילו אצלנו המגמה מהססת ; 7 עצות לקראת נפילה

אירועי השבוע האחרון בוול סטריט ובכל העולם מגבירים את הסבירות שהשווקים יצאו לסיבוב נוסף בכיוון דרום; תל-אביב עדיין גבוהה יחסית, כך שהדרך למטה עלולה להיות מהירה וכואבת. כך תתכוננו.

לניתוחים של מניות ונכסים פיננסיים נוספים כנסו לאתר בורסה פלוס.

הדובים חזרו להכות בשבוע האחרון. עדיין לא בגדול, אבל ייתכן שזו רק ההתחלה. בחודשיים האחרונים כתבנו כאן כמה פעמים כי העליות שנרשמו בחודש אפריל, ולאחר מכן גם במאי, הן תיקון בלבד לירידות החדות שנרשמו בנובמבר-מארס.

מדד דאו ג'ונס נכשל בנסיון לחצות למעלה ולהתבסס מעל הממוצע הנע ל-200 יום וכך גם מדדי S&P 500 ונאסד"ק.

הכישלון מחזיר אותנו להנחת הבסיס: השוק, גם בארץ וגם בחו"ל, עדיין דובי והכדי שנוכל לסמוך את ידנו על הגדרת "מציאות שורית" הוא צריך לעבור עוד כמה מבחנים. ייתכן שזה יקרה בקרוב, אולם בכל מקרה בינתיים רצוי להמשיך ולנקוט בצעדי זהירות ואולי לצמצם אחזקות מסוכנות יחסית.

ההנחה הזאת, למותר לציין, עדיין תקפה: השוק צריך לעבור עוד כמה וכמה מבחנים טכניים על מנת לשנות אותה ולחזור למגמה עולה ארוכת טווח.

בינתיים, כמעט כל פרמטר טכני אפשרי מצביע על כך שהכיוון, עודו, דרומה.

המדדים המובילים בתל-אביב נמצאים עדיין ברמה גבוהה יחסית (בעיקר בזכות כיל והחברה לישראל), כך שהדרך מטה עלולה להיות מהירה וכואבת. מדד ת"א 25 עלול במהלך הקיץ לשוב ולרדת מתחת ל-1,000 נק' ואולי אף מתחת ל-900 נק', לפני שיחזור לעלות.

אם מחיר הנפט אכן יטפס מעבר ל-150 דולר לחבית בחודשיים הקרובים, וגם אם הוא יישאר ברמתו הנוכחית, ההשפעות השליליות על הכלכלה העולמית והמקומית יחלחלו גם לשווקי המניות. והסיכוי שזה יקרה, גבוה למדי.

ב-80 השנים האחרונות, השוק הדובי הממוצע נמשך כ-15 חודשים וגרם לירידה ממוצעת של כ-30% במחירי מניות בוול סטריט.

מאז 1940 יותר ממחצית התקופות שהיו דוביות, נמשכו פחות משנה כך שגם במקרה האופטימי והקצר יותר עשויה החולשה בשווקים, שהחלה באמצע אוקטובר, להימשך עוד כמה חודשים טובים.

שוק דובי יכול בהחלט להיות לא נעים וכואב עבור משקיעים רבים, בעיקר אלה המאמינים בהשקעה לטווח הארוך מאוד ופשוט לא מוכרים מניות אלא רק במצבים קיצוניים.

משקיע כזה חייב להרגיל את עצמו לא להתרגש ולכאוב אלא להמתין בסבלנות לבואם של השוורים (וגם אם יתמהמהו בוא יבואו לבסוף), גם אם הוא רואה את ערך התיק שלו נשחק ב-30%-40%.

הנה כמה פעולות פשוטות שניתן לבצע בשוק דובי במטרה להגן על ערך ההשקעה ואולי גם להרוויח. נראה שעכשיו הוא זמן מתאים לרענן את הזכרון:

  1. צמצמו אחזקות במניות. זה הדבר הראשוני והפשוט ביותר שאפשר וצריך לעשות, ומי שכואב ולא יכול לסבול את השחיקה, שיצא לגמרי מהשוק (אם הוא עדיין לא עשה כן..).
  2. הגנו על התיק באמצעות רכישת תעודות סל העולות בשוק יורד. בשוק הישראלי קיימות כמה תעודות כאלה.
  3. דאגו שחלק ניכר מהתיק יושקע במניות הגנתיות, כמו חברות מזון, חברות המוכרות לתעשיות הבטחון והחלל (כמו אלביט מערכות), תרופות (טבע) ותשתיות. גם השקעות בחברות אנרגיה יכולות להגן על התיק.
  4. הקטינו את האחזקות במניות בעלות שווי שוק קטן יחסית. מניות אלה תנודתיות יותר ויורדות בשיעורים חדים יותר בשוק דובי.
  5. נצלו כל "ראלי" זמני בשוק ללקיחת רווח מהיר. בשוק שוורי אפשר להחזיק מניות בסבלנות ולרשום רווחים של מאות אחוזים בפרק זמן של שנה-שנתיים. בשוק דובי, מנגד, צריך להתייחס בכבוד לכל אחוז רווח ולממש רווחים הרבה יותר מהר.
  6. גוונו את האחזקות שלכם. אפשר, למשל, להשקיע בתעודות סל או קרנות נאמנות המתמקדות בזהב שמספק בדרך כלל הגנה טובה בתקופה בה הפחד שולט בשווקים.
  7. ולבסוף, חייבים לעבוד עם הוראות לעצירת הפסד והוראה ללקיחת רווח מתגלגלת (בשוק שוורי היא יכולה לעמוד 10%-15% מהמחיר ובשוק דובי כדאי לצמצם את זה ל-7%-8%).

בהצלחה!