המדינה מערערת על עונשו של בניזרי: "זהו השיא של עבירות השחיתות - והעונש חייב להלום"

שלמה בניזרי נידון לשנה וחצי מאסר בפועל בשל קבלת שוחד ; הפרקליטות: יש להחמיר בעונשו בשל היותו שר

"זה השיא של עבירות השחיתות והעונש חייב להלום זאת". כך טוענת המדינה בערעור שהגישה היום (ד') לבית המשפט העליון על קולת העונש שגזר בית המשפט המחוזי על ח"כ שלמה בניזרי (ש"ס). ערב החג הגיש גם בניזרי ערעור לבית המשפט העליון על הרשעתו וכן על העונש ועל הקלון שהוטל עליו.

באפריל האחרון גזר בית המשפט המחוזי בירושלים על בניזרי שנה וחצי מאסר בפועל, לאחר שהורשע בקבלת שוחד של מאות אלפי שקלים כשר מהקבלן משה סלע, הפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש הליכי משפט. בית המשפט קבע עוד כי בעבירותיו של בניזרי יש קלון, ובנוסף, נגזר עליו קנס בסך 80 אלף שקל. השופט יעקב צבן ציין את החומרה בהימשכות העבירות ומסכת היחסים השוחדית עם סלע כש"איש דואג לרעהו ומזין איש את רעהו".

בערעור שהגישה פרקליטות המדינה היא מבקשת להטיל על בניזרי תקופה ממושכת של מאסר בשל החומרה של המעשים אותם עשה. לדברי

המדינה, משרת ציבור כה בכיר שחזר וחזר וחטא בלקיחת טובות הנאה במשך תקופה ממושכת והשחית את השירות הציבורי, ראוי לעונש כבד יותר.

עוד מציינת המדינה, כי המקרה של בניזרי חמור לעין שיעור מהמקרה של אריה דרעי וממקרים אחרים. זאת, כיוון שבמקרה של בניזרי מדובר בשר שנוטל שוחד שערכו למעלה מחצי מיליון שקל ופועל כדי לקבל מיליוני שקלים נוספים בעתיד; ובתמורה לכך, הוא מטה החלטות של משרדו (משרד העבודה והרווחה) ומאפשר לבעל עניין (הקבלן משה סלע - ש.ד.) המקיים קשרי עבודה הדוקים עם משרדו, להשפיע באופן ישיר על החלטות המשרד.

גישה מחמירה

המדינה מבקשת מהעליון, באמצעות מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות, עו"ד אפרת ברזילי, לקבוע במקרה זה וכתקדים לעתיד כי כאשר שר בישראל מקבל שוחד במשך תקופה ממושכת, על מנת להיטיב עם מקורביו, יש לנקוט לגביו את הגישה העונשית המחמירה. לדבריה, נטילת שוחד בנסיבות המתוארות, בשיטתיות ולאורך זמן, הנעשית על-ידי עובד ציבור כה בכיר, מחייבת הטלת עונש חמור במידה רבה מעונשם של פקידים זוטרים, הנכשלים בלקיחת שוחד בפעולה חד-פעמית.

במקביל עירערה הפרקליטות גם על עונשו של פטרונו של בניזרי, הרב ראובן אלבז, שהורשע בתיווך שוחד וקשירת קשר לביצוע פשע ונדון למאסר על תנאי וקנס של 120 אלף שקל. לדברי הפרקליטות, תרומתו של אלבז לביצוע העבירות היא בעלת משקל רב והעונש שהוטל עליו אינו מבטא את חומרתן של העבירות. המדינה מבקשת להטיל על אלבז עונש של מאסר בפועל, למרות ש"חטאיו אינם חמורים כחטאי בניזרי, אך פגיעתם בציבור רבה ומחייבת תגובה משמעותית".

יצויין, כי ביחס לרב אלבז, ציין שופט המחוזי צבן בגזר הדין כי הוא איש רב פעלים המטיב לעשות למען החברה, וכי תרומתו היתה כה רבה ומהותית, עד שניתן ואפשר לשקלה כנגד מעשיו.