בקהילה המשפטית מעריכים: עו"ד חכם לא נרצח בידי משפחות הפשע

(עדכון) - כיוון נוסף שנחקר הוא סכסוך עם איש עסקים, המאשים את חכם ברומן עם אשתו ; עו"ד יורם חכם יצא אתמול ממשרדו במגדל טויוטה שברחוב יגאל אלון בת"א ונסע בג'יפ שלו מכיוון דרום לצפון ; בסביבות השעה 18:45 אירע פיצוץ חזק ברכב, סמוך להיכל הספורט יד-אליהו

חוקרי מפלג התשאול ביחידה המרכזית של משטרת תל-אביב החלו לחפש היום (ה') קצה חוט שיוביל לפענוח רציחתו של עו"ד יורם חכם אמש (ד'). חכם (53) הובא הערב למנוחות בבית העלמין ירקונים. הוא הותיר אחריו 4 בנות מאשתו, עו"ד עדינה חכם, עימה היה מצוי בהליכי גירושין.

חוקרי המשטרה מיהרו לבצע היום שורה של פעולות חקירה דחופות. אולם גם הם יודעים שמעט מאוד "פיגועים פליליים" מהסוג שבו נרצח אמש (ד') עו"ד יורם חכם, בפיצוץ רכבו בטבורה של עיר, מגיעים לכדי פענוח. גם במשטרה מודים היום שמדובר בחקירה מורכבת וסבוכה שתימשך זמן רב, ושאין כלל ודאות שתפוענח.

עו"ד חכם יצא אתמול ממשרדו במגדל טויוטה שברחוב יגאל אלון בת"א ונסע בג'יפ האיסוזו טרופר שלו מכיוון דרום לצפון. סמוך לשעה 18:45 אירע פיצוץ חזק ברכב, סמוך מאוד להיכל הספורט יד אליהו. חכם נהרג במקום וזיהויו הסופי ארך כמה שעות בשל מצב הגופה.

מטען בינוני

הפיצוץ אירע כתוצאה ממטען חבלה בגודל בינוני שהוטמן בג'יפ. על יתר פרטי החקירה וממצאי הזירה הוצא צו איסור פרסום בבית המשפט. ואולם כבר כעת ברור שמדובר בחיסול מתוכנן היטב מראש, שקדמה לו הכנה הכוללת תצפיות ומעקב, ושבוצע ע"י מקצוענים.

התנקשות באדם ע"י הטמנת מטען ברכב מאפיינת התנהלות של בכירים בעולם התחתון. בדרך כלל מזמיני החיסול דואגים לטשטש כל עקבות למבצעים ומסדרים לעצמם אליבי מוצק, מה שמקשה עוד יותר על הפענוח.

משפחות פשע או רקע רומנטי

את קצה החוט המיוחל מחפשים חוקרי המשטרה בעיקר במישור המודיעיני. גורם משטרתי אמר, כי הכיוון המרכזי הוא משפחות הפשע בשל שיטת החיסול, האופיינית להם. חכם ייצג בימים אלה את אסי אבוטבול, המוגדר ע"י המשטרה כראש ארגון פשיעה. עם זאת, אין כרגע מניע נראה לעין מכיוון זה.

כיוון חקירה מרכזי נוסף הוא רקע אישי-רומנטי. א', איש עסקים תושב חוץ ממוצא רוסי שזהותו אסורה בפרסום (ומכונה בטעות בתקשורת "אוליגרך"), האשים את חכם במסגרת סכסוך אזרחי במעילה באמונו ובכספו.

בתביעה בסך 3.5 מיליון שקל שהגיש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב במארס 2007, טען א' באמצעות עוה"ד עפר פירט וספי ריבה, כי הכיר את חכם במאי 2005 והאחרון הציע לו ולרעייתו (שגם זהותה אסורה בפרסום) לרכוש קרקעות בקפריסין הטורקית. לדבריו, בשל עיסוקיו הרבים סוכם שאשתו תנהל את העסקה מול חכם.

חכם ורעייתו של א' טסו לקפריסין ולטענת א' למרות שהתעקש שהקרקע תירשם על-שם חברה זרה, היא נרשמה על-שם אשתו. כשגילה זאת התעורר חשדו והוא שכר את חוקר המשטרה לשעבר חיים פנחס ("שוגון"), העובד כיום כחוקר פרטי. הלה עקב אחר חכם ולטענת א' אישש את החששות כי מתנהל ביניהם רומן.

עוד טען כי רעייתו הפקידה בכספת של חכם מאות אלפי דולרים במזומן, בנימוק שהיא מפחדת להשאיר את הכסף בבית, וכי כעת חכם מכחיש שקיבל כספים כלשהם. תלונה שהגיש נגד חכם לוועדת האתיקה בלשכת עוה"ד נגנזה, לדברי עו"ד אילן בומבך כנהוג בתלונות שהן "מילה נגד מילה" ואינן נתמכות בראיות.

חכם מיהר להוציא צו איסור פרסום על הפרשה, שהוסר ברובו בפברואר השנה ע"י בית המשפט העליון. בכתב ההגנה שהגיש, באמצעות עו"ד גור עמרם, הכחיש חכם את האשמות וטען שא' מטריד אותו כדי לפגוע בשמו הטוב. לדבריו, הוא פגש את א' שלוש פעמים בלבד ויחסי עו"ד-לקוח לא התקיימו ביניהם אלא בינו לבין רעייתו של א'.

עוד טען שבכל מקרה לא קיפח את א' ולא הפר את חובת הנאמנות. הוא הכחיש שקיבל כספים מא' וכן שיחסי א' ורעייתו היו מעורערים עוד בטרם הכירם. הוא אף הגיש תביעה נגדית נגד א' בסך 500 אלף שקל בגין לשון הרע. קדם המשפט בתביעות נקבע לינואר 2009. א' טרם החליט האם ברצונו להמשיך בתביעה נגד עיזבונו של חכם.

ידידות נפש

עו"ד מאירה אזרד, המייצגת את רעייתו (בנפרד) של א', אמרה היום ש"מרשתי וחכם ניהלו מערכת יחסים של חברות אמיתית וידידות נפש. טענות הצדדים מתבררות בערכאות המתאימות כמו בית הדין הרבני. מרשתי המומה וכואבת את מותו".

עו"ד שהכיר מקרוב את חכם אמר, שלא היו לו אויבים, הוא לא חשש מאיש וגם פרשת המיליונר לא הטרידה אותו. "יורם היה מ"פ בצנחנים, ולעיתים גם במשרד שמר על דיסטנס קל. לפחות כלפי חוץ הוא התנהג כרגיל לחלוטין".

רוב עורכי דין הפליליסטים עימם שוחחנו סבורים שלא משפחות הפשע עומדות מאחורי החיסול. "תיאורטית, לא' יש את האליבי המושלם", הסביר עו"ד בכיר. "זה שקוף מדי שהוא יזמין רצח כזה משום שיהפוך מייד לחשוד המרכזי; הוא הגיש תביעה אזרחית, מה שמעיד על כך שהוא פותר כביכול סכסוכים בדרכים אזרחיות; החוקר הפרטי ביצע עבורו עבודת עיקוב ממושכת ומושלמת, מבלי שידע מה הסחורה שהוא מספק וכך המתנקשים הכירו את התנהלותו ואורח חייו".

"עו"ד מבריק וליטיגטור מעולה"

יורם חכם נולד ב-54' ולמד בתיכון ברק בתל-אביב. הוא שירת בצנחנים ולאחר השחרור בדרגת סרן למד משפטים באוניברסיטת תל-אביב. את ההתמחות עשה דווקא אצל עו"ד אזרחי, אורי ולדמן, אך כשהוסמך פזל לתחום הפלילי וחבר לעו"ד דוד יפתח ועבד עימו על ייצוג הרצל אביטן וחברתו אורית ארביב.

את משרדו העצמאי הקים ב-87', וכיום הוא ממוקם במגדל טויוטה, השוכן ברחוב יגאל אלון בו נרצח. בתקופה האחרונה עסק בעיקר בייצוג פלילי. אחד מלקוחותיו הראשונים היה יוסי הררי, מראשי כנופיית רמת עמידר, אותו הכיר אישית מילדות. בהמשך ייצג גם את אריה אלפרון וכמה מראשי ארגון הפשיעה חרירי-עיאט מהמשולש.

לפני כחצי שנה קיבל את ייצוגו של אסי אבוטבול בתיק הפשע המאורגן. אולי כמהלך משפטי-טקטי, לאחר פרסום "פרשת המיליונר" פיטר אבוטבול את חכם בשיחת טלפון מהכלא. הוא טען לניגוד עניינים של חכם, משום שהמיליונר הוא עד תביעה במשפט. אבוטבול חזר בו כש"התברר" שהמיליונר אינו אמור להעיד נגדו.

בתחום הצווארון הלבן ייצג חכם את רפ"ק אריה סילברמן מהיאחב"ל, שחקר את אנשי "ידיעות אחרונות" בפרשת האזנות הסתר, והורשע בהפרת אמונים (בשל קשריו עם עפר נמרודי) ובשיבוש החקירה. כן ייצג את ראש עיריית לוד לשעבר, בני רגב, הנאשם בשוחד.

בתקופות מסוימות התמקד חכם במשפט אזרחי ומסחרי, אך תמיד שמר על גחלת בתחום הפלילי. בין היתר ייצג את השחקן יוסף שילוח בתביעה נגד חברת החדשות של ערוץ 2 וכן את הרב אמנון יצחק.

לפני כשנתיים (ובלי קשר ל"פרשת המיליונר") עלו על שרטון יחסיהם של חכם ורעייתו, עו"ד עדינה חכם, מנכ"לית עיריית יהוד, והם פתחו בהליכי גירושין.

עורכי דין מהתחום הפלילי מספרים שחכם היה עו"ד מוערך בקהילה ובקרב השופטים. "הוא תמיד היה מגיע לדיונים מוכן ובקיא בפרטים. הוא היה ליטיגטור מעולה שחקר נגדית בצורה מדהימה".

עו"ד רויטל סויד מספרת, ש"יורם היה איש מקסים ועו"ד מבריק ואין ספק שמדובר ברצח מזעזע שגרם לאבידה גדולה לעולם המשפט". סויד אומרת שאין לה ספק "שיורם לא איבד את חייו בגלל עיסוקו כעו"ד בתחום הפלילי. עבריינים יודעים היטב, שהיום בו יחששו סניגור או קהילת עורכי הדין הפליליים בכלל מלקוחותיהם, יהיה היום בו יפסיקו לייצג עבריינים".

לדבריה, "מדובר בסיטואציה שלא קרתה ולא תקרה, בדיוק כמו שלא פוגעים בתובע או בשוטר. כך או אחרת, רצח של אזרח ועו"ד בנסיבות שכאלה הוא חציית קווים אדומים, גם אם לא אירע על-רקע עיסוקו בפלילים".

עו"ד גור עמרם, שהיה שותפו במשך 6 שנים: "נתגעגע אליו, הוא מאוד יחסר לנו ובעיקר לבנות שלו".

"לקחתי חוקר פרטי והתברר שלאשתי יש רומן עם חכם"

במרץ אשתקד התראיין איש העסקים א' לתוכנית הרדיו של גבי גזית, ובה סיפר על התביעה שהגיש נגד יורם חכם, על נסיבות היכרותם והרומן לכאורה שניהל חכם עם אשתו. להלן קטעים מהראיון:

* גזית: אתה מקבל את הכינוי אוליגרך שבו מתארים אותך?

א': אוליגרך זה סיפור של רוסים בעיקר. וזאת המצאה של יורם חכם, ואני ישראלי יותר ממנו. הגעתי בגיל שנתיים מבריה"מ, אבל אני ישראלי. אני ישראלי תושב חוץ וכבר יותר מ-10 פועל במזרח אירופה. אני חי בישראל ויותר במזרח אירופה. אני מתעסק במוצרי נפט.

אנחנו פגשנו את יורם חכם דרך עורכת דין, שהמליצה לנו שהוא יטפל בתיק אחר שהיה לנו. ושם עלתה הסוגייה שהוא ועורכת הדין פועלים בקפריסין הטורקית, והם מחפשים שם מגרשים, ואם אנחנו מוכנים להיות משקיעים. הסכמתי, ואשתי עם שני עורכי הדין טסו לקפריסין הטורקית והם מצאו לנו מגרשים על חוף הים. אמרתי להם בפגישה שבגלל שלי יש עסקים עם קפריסין היוונית בתחומים פיננסיים, שכל מה שאנחנו נרכוש בקפריסין הטורקית יהיה רשום על חברה זרה. כשהם מצאו את המגרשים, יורם חכם שלח לי הסכם וביקש שאני אאשר אותו. בהסכם ראיתי שהוא רשם על שם אשתי את המגרשים. הודעתי לו שזאת טעות. הוא אמר שהוא ישנה את זה. שילמתי את הכסף ושכחתי מזה... ההמשך הוא שהייתי מאוד עסוק, לא היה לי זמן לטפל בשום דבר. מדי פעם הייתי שואל את אשתי מה קורה.

* גזית: ואתה סומך על אשתך ועל עורך הדין?

א': כן. אמרתי להם שאשתי בכלל תהיה הפרונט בעסקה, היא תטפל בהכל. זאת באמת עסקה לא גדולה של כמה מאות אלפי דולרים ולא היה לי זמן לעניין הזה. כמה חודשים אחר כך אשתי התחילה להגיד לי שיורם חכם ממליץ שהמגרשים יירשמו על שמה. אמרתי לה כמובן שזה בלתי אפשרי ואני לא מאשר את זה, וזה יהיה רק על שם חברה זרה.

... לאחר כמה חודשים התחלתי לחשוד בהתנהגות של אשתי. לקחתי חוקר פרטי והתברר שהיא מנהלת רומן עם חכם. גם מצאתי מסמכים אצלי בבית שיש הסכמים חתומים חודש לפני שאשתי אמרה לי שהוא ממליץ שהמגרשים יהיו על שמה. מה שהוא בעצם עשה זה אישור בדיעבד. הוא הבין כבר כנראה שהוא עשה משהו לא בסדר...אני שלחתי את הכסף ישירות למוכר, לפי בקשת חכם. אבל אישרתי את העסקה כאשר היא היתה צריכה להיות רשומה על חברה זרה ולא על שם אשתי. וכמובן שכששילמתי אשתי עוד לא חתמה על ההסכם, אלא חתמה שלושה חודשים לאחר מכן בלי ידיעתי, שכבר הם היו בשיא הרומן, והוא כבר הכין את עצמו לעתיד.

* גזית: אשתך סיפרה לך שהיא מנהלת רומן איתו?

א': כן. היא הודתה. הם חיים יחד. בדיון בעליון על הורדת צו איסור הפרסום הוא אמר שהפשע היחיד שלו שהם מימשו את אהבתם... אני תובע אותו על 3.5 מיליון שקל על פיצוי: יש לי שם שטחים שלא יכולתי לפתח אותם והפסדים גדולים. ותובע אותו על שהוא הפר את ההסכמים בינינו. הוא טוען שאני לא הייתי הלקוח שלו.

* גזית: אתה רוצה לשכנע את הציבור בצדקתך?

א': אני יודע שהיו לחכם סיפורים בעבר. אשתי היא לא האחרונה ולא הראשונה בקטע הזה אצלו. יש פה דבר סדרתי. ואם אני יכול לעזור למישהו, אז אני עוזר... שלא ייפגעו אנשים אחרים

* גזית: אתה מוגדר בעיתונים לפעמים כאוליגרך.

א': תראה, אני אגיד לך, בנושא של האוליגרך. זה מה שנקרא לשנות את הנושא. זה מזכיר לי את הבעל שמגיע הביתה ותופס את אשתו במיטה. הוא בא בהפתעה. היא צועקת לו: 'מה אתה עושה כאן?' הוא אומר לה: 'אני? מה הוא עושה כאן?'; אומרת לו: 'אל תשנה נושא'". זה הכל. אז הוא (חכם) שלא ישנה את הנושא. הנושא הוא שהוא לקח ממני כסף ולא עשה את מה שהיה צריך.