הדפנסיוויות החדשה - תקשורת

בתקופה של חוסר ודאות גובר, אנו עשויים להעדיף השקעה במניותיהן של חברות המוגדרות דפנסיביות. כוונתנו למניות, אשר בתנאים של ירידות שערים, יניבו תשואה ראויה.

ניתן לאפיין חברות דפנסיביות באופן כללי כבעלות מנוף פיננסי נמוך יחסית (החוב נושא הריבית נמוך ביחס לשווי הכלכלי של הנכסים שבבעלות החברה), ובכך שהביקוש למוצרים או לשירותים שהן מספקות קשיח, ביחס למוצרים או לשירותים שמספקות חברות אחרות (הצרכנים ייטו פחות להפחית את צריכתם של מוצרים בעלי ביקוש קשיח גם כאשר תהיה ירידה בהכנסותיהם).

שוק הסלולר בישראל הוא בעל מאפיינים דפנסיביים, בהיותו שוק בוגר: מספר החברות הפעילות בענף נמוך וכולל 3 עיקריות, בעלות נתח שוק דומה. בנוסף, מצד הביקושים קיימת רוויה, אשר מתבטאת בשיעורי צמיחה הולכים ויורדים ובשיעור חדירה גבוה, ושיווק חבילות השירות הנו רובו ככולו ללקוחות קיימים (ביקוש להחלפת חבילות שירות קיימות ומעט מאד ביקוש חדש). משמעות הדברים האמורים היא, שלחברות הפעילות בענף כדאי פחות להתחרות על בסיס מחיר נמוך אלא באמצעות שירות טוב יותר. הן גם מכירות היטב את אופי צריכת השירות על-ידי לקוחותיהן ויכולות לתפור חבילות מתאימות במחירים גבוהים, יחסית.

לשווקים בוגרים ישנם מאפיינים נוספים, אשר מאפשרים לחברות להרוויח יותר ולהקטין את נטל החוב שלהן. למשל, חברות הסלולר היום זקוקות להשקעות בהיקפים נמוכים משמעותית מבעבר ברשתות התקשורת שהן מפעילות, שכן רשתות אלה כבר מותקנות ופועלות זה זמן רב בהצלחה. בתקופת מיתון יתרון זה בולט אף יותר, שכן מתחרים חדשים יתקשו להיכנס לענף: מתחרים חדשים יכולים להיכנס לענף בוגר כאשר מתפתחת טכנולוגיה חדשה, יעילה יותר מזו הקיימת, אולם הם יתקשו כעת בהשגת מימון. קושי בהשגת מימון ועלייה במחירו עשויים למנוע כניסת מתחרים כאמור.

בגרף המצורף ניתן לראות את התנהגות מניות סלקום ופרטנר ב- 12 החודשים האחרונים, כנגד מדד תל-אביב 100. ניתן להתרשם מהתשואות החיוביות שהשיגו לעומת הירידה במדד. האמור אין משמעו שאם שוק המניות ימשיך לרדת מניותיהן של חברות הסלולר יציגו עליות, כי אם להערכתנו יניבו תשואה גבוהה מתשואת השוק.

אלדד ברק הוא מנהל מחלקת השקעות של בית השקעות אפריקה ישראל