פישר הוא שחקן פוקר גרוע ביותר

במו ידיו חיסל נגיד בנק ישראל את סיכויי ההצלחה של תוכניתו העלות את שער הדולר

אם הייתי שחקן פוקר, הייתי קופץ בכל הפסקת צהריים לבנק ישראל, מארגן "שולחן" קטן וחוזר למשרד עמוס במזומנים. יידע מעכשיו כל שחקן פוקר: בבנק ישראל יושבים שחקני הפוקר הגרועים ביותר שיש.

התוכנית החדשה של בנק ישראל להצלת הדולר שהוצגה בשבוע שעבר, באה דווקא בעיתוי טוב. מאחר ושוק המט"ח סבל ממיעוט רוכשים, מאחר וכולם חוששים לרכוש דולרים "כי מחר יהיה זול יותר", טוב עשה בנק ישראל בהודעתו שמעתה הוא קונה דולרים בשוק ובכך דיווח על קיומו של קונה בעל עוצמה בשוק. אך לשם מה מגלה הבנק המרכזי מה היא הכמות שאותה הוא מתעתד לרכוש מדי יום?

הדבר משול לשחקן פוקר שלפני תחילת המשחק מספר לשותפיו לשולחן כמה כסף יש בכיסו. למי שלא מצוי בחוקים הלא כתובים של משחק הפוקר, אגלה שכל מה שהשחקנים בשולחן צריכים לעשות בכדי לזכות בקופה הקטנה של חברם התמים לשולחן הוא להעלות את ההימור לרמה שמעל לסכום שנמצא בכיסו של התם, וזה ייאלץ בסופו של דבר להיכנע.

לאחר שבנק ישראל הוריד למינימום את סיכויי ההצלחה של התוכנית הזו בעקבות חשיפת הקלפים המוקדמת שלו, לא נותרו כעת ברירות רבות בידי קברניטי הכלכלה המקומיים.

המחסור החמור באפשרויות פעולה גורם למספר הולך וגדל של גורמים פוליטיים וכלכליים להוציא מהבוידעם תוכניות כגון שימוש מחודש באלכסון, קיבוע שער תחתית לדולר ועוד כיוצא באלה הזיות.

זה המקום להזכיר את תוכניתו של השר אלי ישי לייצוב שער החליפין. הבעיה היא שאף אחד לא יודע מהי התוכנית, אבל כותרות היא קיבלה.

האפשרות היחידה: הפחתתת מסים

זה הזמן להחזיר לשולחן הדיונים את התוכנית הגנוזה של שר האוצר להפחתת מיסים. הדרך היחידה לסייע ליצואנים היא על ידי הפחתת מסי חברות, כאשר במסגרתה יוגדר שחברה שמייצאת אחוז מסויים מתוצרתה זכאית להפחתה גדולה יותר במיסיה.
הפחתה מוגברת של מיסים לחברות יצואניות יסיר באופן כמעט מוחלט את הדיון הבלתי פוסק בדולר מהאג'נדה הכלכלית בארץ ויסייע לבנק ישראל לחזור ולהתמקד בטיפול בנושאים החשובים באמת כמו אינפלציה וכמובן יעזור ליצואנים.

זה בדיוק הזמן להשתמש בכלים פיסקליים ולא מוניטריים. הדרך של הפחתת מיסים לקבוצות אוכלוסיה ספציפיות אינו חדשה. זו הדרך האופטימלית לסייע לאותן קבוצות מבלי לגרום להשפעה רחבה של אותו צעד. כך עשו לפני כמה שנים כאשר ביטלו את המע"מ באילת (ולא בכל הארץ) מתוך מטרה לעודד את הפעילות העיסקית בעיר, וכך סייעו לתושבי אזורי הספר כאשר הפחיתו להם את שיעור המס השולי.

אפשר לעשות זאת כך ואפשר להמשיך ולשחק פוקר עם השוק. הבעיה היא שהשחקנים הממוצעים בשוק יודעים לשמור את הקלפים קרוב לחזה בניגוד לבנק המרכזי.