אנחנו לא מרמים, זאת השיטה

שלטונות המס ושלטונות המדינה "הרוויחו" ביושר את העלמות המס של עצמאיים

יהודה טלמון הוא נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים בישראל

אחת לכמה זמן אנו נתקלים בכתבות על העלמות מס של עצמאים, היוצרות רושם מוטעה ומטעה כאילו המגזר כולו מורכב ממעלימי מס סדרתיים. אני מגנה בכל לשון מעלימי מס ורואה בהם רעה חולה הראויה לכל גנאי וטיפול ביד קשה. אולם מכאן ועד להטלת דופי במגזר שלם, הדרך רחוקה. רב רובו של מגזר העצמאים מורכב מאנשים ישרים העמלים מצאת החמה ועד צאת הנשמה. אינני טומן את הראש בחול - התופעה מוכרת לי, אבל אין בקיומה כדי להצדיק הדבקת סטיגמה לכלל ציבור העצמאים.

הבעיה בתחום זה, כמו בהרבה תחומים אחרים, היא בעיית העדר האכיפה. אולם ניתן גם לטעון, מבלי שהדבר יהווה צידוק או הכשר למעלימי המס, כי שלטונות המס "הרוויחו" ביושר תופעה זו.

מגזר העצמאים סובל מאז הקמת המדינה ליחס מפלה לרעה לעומת כל מגזר אחר במשק. שיעורי המס על יחידים במדינת ישראל הם מן הגבוהים בעולם ואין להם אח ורע בוודאי בקרב מדינות ה-OECD, מועדון שמדינת ישראל כה חפצה להשתייך אליו. כל ניסיון לשנות מצב זה, בכל תחום שהוא, בין אם המדובר במס הכנסה ובין אם המדובר בביטוח לאומי, זוכה לחומה בצורה של התנגדות ממי שמכונים נערי האוצר.

המאבק לחישוב נפרד של בני זוג העובדים בעסק משותף ארך עשרות שנים וגם כעת, משחוקק החוק, יישומו הוא בבחינת לעג לרש בשל התקרה הנמוכה לגביה הוא חל. הניסיון להסדיר דמי אבטלה לעצמאים אינו זוכה לאוזן קשובה באוצר המנסה להפוך כלי סוציאלי חשוב זה מרשת ביטחון למכשיר גבית מיסים. גם רפורמות, כשהן כבר מגיעות, אינן מביאות בחשבון מגזר זה. כך הדבר עם הכוונה להחיל פחת מואץ שמבקש כעת שר האוצר להביא לאישור הכנסת, כך היה עם מס הכנסה שלילי שהממשלה ביקשה להחילו רק לגבי שכירים ורק מאבק מר ועיקש שניהלה להב (לשכת ארגוני העצמאים) הוביל להכללתם גם של העצמאים.

עולם העבודה הולך ומשתכלל וחלק ממאפייניו הם עבודה מהבית ועבודה כפרילנסרים. צורות העסקה אלו מחייבות התאמה, בין השאר, בדיני המיסים, כך שיוכרו ההוצאות האמיתיות של העוסקים העצמאים, מה שיוביל בהכרח לדיווח ולתשלום מס אמיתי.

לו הייתה יד מכוונת, לו היתה מנהיגות שהייתה מתווה דרך ועושה מה שעשו מדינות רבות בעולם המערבי - קביעת תכנית מיסוי חדשנית ומתקדמת עבור המגזר, זאת לצד מנגנון אכיפה זריז ויעיל, הייתה התופעה של העלמת מיסים אולי לא נעלמת כליל, אך בוודאי יורדת למימדים זניחים.

חקיקה שכזו, בסופו של יום, היתה מביאה למצב של WIN-WIN: המשק היה צומח בשיעורים גבוהים יותר וגם מגזר העצמאים היה נהנה מפירות הצמיחה תוך שהמוטיבציה להעלים מס הייתה פוחתת.