המדינה מזניחה 85 אלף דירות של עמידר

עמידר ומשרד השיכון לא מאפשרים חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בשל קשיי תקציב

בעוד רעידות האדמה באזור אינן מפסיקות לרגע ומפזרות איומים על הצפוי בעתיד, אישר אתמול (ג') הקבינט החברתי-כלכלי תקציב מיוחד ל-25 שנה של 3.5 מיליארד שקל לחיזוק מבני ציבור. 8 מיליון שקל מתוך תקציב זה יוקצה להעלאת מודעות הציבור לתמ"א 38 - התוכנית לעידוד חיזוק מבנים במגזר הפרטי בפני רעשי אדמה.

אולם, בד בבד עם ההכרזות החגיגיות, ל"גלובס" נודע כי דווקא 85 אלף הדירות המשתייכות לשיכון הציבורי אינן יכולות למעשה ליהנות ולהיכנס למסלול של תמ"א 38. בשל טיעונים פרוצדוראליים, לא מאפשרות החברות הממשלתיות המנהלות את הנכסים של הדיור הציבורי, לקדם את הליכי תמ"א 38 ומספר פרויקטים בהם יזמו קבלנים ובעלי דירות את חיזוק המבנים, פשוט עומדים תקועים.

עמידר, חברת הדיור הציבורי הממשלתי הגדולה ביותר, לא מסכימה לרשום הערות אזהרה על דירות של הדיור הציבורי לטובת יזמים המבקשים לקדם תוכניות בנייה לפי תמ"א 38 או לפי מסלולי ההתחדשות העירונית, ובתוכם פינוי-בינוי.

לטענת עמידר, אין ברשותה תקציב המאפשר ליועץ המשפטי המועסק על ידיה, לבחון את הסכמי ההתקשרות השונים של בעלי דירות עם יזמים פרטיים, שכן משרד הבינוי והשיכון לא העביר לידיה את התקציב לטיפול בנושאים אלה.

למרות הצהרות המדינה על הדחיפות בחיזוק מבנים וחידושם, נתקלים היזמים, שבתקופה האחרונה החלו להוציא לראשונה את עגלת תמ"א 38 (ויותר מכך את הפינוי-בינוי) מהבוץ, בחומה בצורה דווקא כאשר הם באים לקדם פרויקטים שכאלה בבניינים שלמדינה חלק בהם.

זכויות הקבלן לא מובטחות

אחת הבעיות היא שבפרויקטים מהסוג הזה היזם מחזק את הבניין על חשבונו תמורת תוספת בנייה. אך המדינה לא מאפשרת לרשום הערת אזהרה לטובת היזם.

יש לזכור שכל עוד לא ניתן לרשום את הזכויות הנוספות, הרי שזכויות היזם אינן מובטחות, ובנוסף, היזם אינו יכול למכור את הדירות החדשות עד להשלמתן. מצב זה מותיר את היזם בקושי רב לממן את הפרויקט, תוך נשיאה מלאה בסיכון. סיטואציה שמשמעותה המעשית, הקפאת הפרויקטים. מיותר לציין שהבנקים כמובן לא מוכנים לממן פרויקטים כאלה, ללא זכויות שניתן לשעבד.

לדוגמא, בבניין בן 16 דירות שהוקם ב-1962 ברחוב סוקולוב בבת ים, חתמו כל הדיירים על הסכמתם לתחילת עבודות לפי תמ"א 38 ונתנו ייפוי כוח לדורון פריזמנט, יזמם ומנכ"ל שפגד יזמות, העוסקת בתחום ההתחדשות העירונית.

העירייה תומכת בתוכנית

אולם דירה אחת מבין ה-16 היא דירת עמידר, והמו"מ למתן אישור לרישום הערת אזהרה בגינה מול עמידר, מתנהל מאז יולי 2007. הבניין, נבנה ללא קורות קשר ומצוי במצב מוזנח.

בעמידר אמרו לפריזמנט כי אין לעמידר יכולת כלכלית להתמודד עם פניות קבלנים בנושא וכי אין בכוונת עמידר לחתום על ייפוי כוח ליזם או על כתב התחייבות לרישום משכנתה, ללא אישור משרד הבינוי והשיכון, כך שלמעשה אי אפשר לרשום דירות.

פריזמנט עתיד לקבל 4 דירות על הגג בשטח של 118 מ"ר כ"א תמורת חיזוק ועיבוי הבניין, הוספת מעליות, חידוש הלובי, החזית ועוד. לדבריו, ניתנו אישורים של 15 מהדיירים אולם העירייה אינה יכולה לתת היתרי בנייה עד שעמידר תאשר את הפרויקט.

דוברת עמידר מסרה בתגובה, "חברת עמידר מנהלת דיור ציבורי עבור מדינת ישראל ופועלת בהתאם להוראות ולהנחיות של משרד הבינוי והשיכון. לא הועבר תקציב לעמידר לצורך יעוץ משפטי ולא להוצאות נלוות כגון שומות.

"הסכמה לרישום הערות אזהרות על דירות המדינה לטובת הקבלן טעונה אישור המחלקה המשפטית של משרד הבינוי והשיכון. העברנו פנייה בעניין זה למשרד אולם טרם קבלנו אשור לרישום הערות לטובת יזם". ממשרד השיכון לא התקבלה תגובה עד סגירת הגיליון. *