הבורסה בסין אחרי האולימפיאדה

לאיזה כיוון תפנה המדיניות הכלכלית של הממשלה אחרי שתסתיים שירת ההימנונים

דר' גד אריוביץ, אסטרטג להשקעות בינלאומיות, בית ההשקעות אלטשולר-שחם

בין פרשנים מתנהל כיום ויכוח בשאלה מה יקרה בסין לאחר שתידום שירת אחרון ההימנונים לכבוד המנצחים במשחקי האולימפיאדה.

האם מתווי המדיניות הכלכלית בסין ישחררו את הרצועה שהתהדקה במשך השנה וחצי שחלפו במדיניות מוניטארית מרסנת, או שזו תמשיך להיות, בעיקרה, מצמצמת עד שיושגו היעדים. הכיוון אליו תפנה המדיניות, ישפיע על מצב הבורסה בסין. בגרף שלהלן אפשר לראות כיצד השפיעה המדיניות הכלכלית של סין על הבורסה, עד כה.

גרף: המדיניות המרסנת של סין ומדד המניות

גד אריוביץ סין

יש כיום בכלכלה הסינית מגזרים הנמצאים תחת לחץ ואף במאבק קיומי. במגזרים אלה: יזמות הנדל"ן ויצואניות, הסובלות מעליית מחיר הסחורות ומעלייה בהוצאות שכר, בעיקר במזרח ובדרום מזרח באזורים המפותחים והיקרים יותר בסין.

חלק מעליות השכר התופחות בסין נובעות מחוק עבודה חדש שנכנס לתוקפו בשנה זו מתוך כוונה ברורה למנוע את הבניה וביסוסה של התעשייה הסינית על כוח עבודה זול.

במישור אחר, אפשר אולי לציין כי משקיעים סיניים רבים סבלו לאחרונה מהתרסקות הבורסות הסיניות ויקבלו בברכה ירידה בריבית. גם קבוצה זו מצפה לנקיטת פעולות שיעודדו את הבורסה, מיד בתום המשחקים האולימפיים

אני סבור שהציפיות לשחרור הרסן, תתבדנה. גם אחרי המשחקים, סין תמשיך לדבוק במטרות הנוכחיות של המדיניות הכלכלית לטווח הקצר והבינוני ואלו הן

  1. ריסון האינפלציה.
  2. מיתון למתן את תיסוף המטבע כדי לשמור על כושר התחרות בעולם.
  3. מיתון ההשקעות הפיננסיות הספקולטיביות בסין.
  4. המשך הגידול הכלכלי המסוים הנדרש ליציבות פוליטית וחברתית תוך כדי השלמה שקצב הצמיחה הכלכלית יהיה קטן יותר לתקופה מסוימת מהמוצע שנרשם בשנים האחרונות.

על מנת להשיג את המטרות הנ"ל המדיניות הכלכלית בסין תמשיך להיות מרסנת, עם הקלות קטנות וממוקדות, ורק מלחצים פוליטיים מקומיים.

פיתוח תעשייתי יגבה מחיר גבוה

לטווח הארוך, חותרת ממשלת סין להעביר את התעשייה שלה מכזו המתאפיינת בערך מוסף נמוך, כטקסטיל ופסי ייצור של הרכבת מוצרים פשוטים, לתעשיות מבוססות טכנולוגיות הדורשות ידע ותיחכום.
מהלך זה יגבה מחיר מהמוני יצרנים קטנים שייאלצו לסגור את עסקיהם או להתמזג לתאגידי ענק, הנהנים מיתרון הגודל.

לשכת המסחר הסינית בהונג קונג העריכה שכ-20 אלף בתי חרושת זעירים יסגרו ב-2008. תעשיית המיכון והאוטומציה שעוברים על התעשיה תוך כדי פיטורים המגיעים לפעמים ל-20 עד 40 אחוזים מכח העבודה. מגמה זו תחריף ככל שהתעשייה הסינית תתקדם לייצור מתוחכם בטכנולוגיות חדשות.