הפרמיה שמחכה למחזיקי סמייל

על המיזוג הקרב בינה ובין פרטנר, ועל מה שזה עושה לשווי של שתיהן ; בסוף יהיה טוב

צחי אברהם הוא אנליסט התקשורת והטכנולוגיה של כלל פיננסים

פעולות החיזור בטבע דורשות מבעלי חיים שימוש בטכניקות השונות במהותן ובמידת מורכבותן בין המינים השונים. אבל מהי מורכבות בטבע לעומת זו של עולם המשא ומתן בשוק התקשורת הישראלי.

ראשית, אנחנו יוצאים מתוך הנחה שאיחוד בין פרטנר לסמייל תקשורת הוא עניין של זמן, כחלק מהתכנסות של עולם התקשורת הישראלי לקבוצות תקשורת גדולות יותר. קבוצות אלו יוכלו לספק מגוון גדול יותר שירותי תקשורת ללקוח העסקי והפרטי. המגמה הזו ברורה כבר מספר שנים והיא התחזקה לאחרונה על ידי המלצות ועדת גרונאו שלמעשה מתוות את הדרך לכיוון ההתלכדות, שיעביר כוח לידי הצרכנים.

פרטנר, שיודעת שמתחרותיה יכולות לספק בעתיד הלא רחוק שירותי תקשורת נוספים, לא מעוניינת להישאר מאחור ולכן זו החלטה אסטרטגית עבורה להיכנס לתחומים נוספים בעולם התקשורת.

מעבר לכך, רכישת סמייל תאפשר לפרטנר לחסוך בחלק ניכר מעלויות המשותפות שנושאות שתי החברות הנפרדות, הן בכוח אדם, מערכות טכנולוגיות, פרסום ומיתוג, שיוביל לחברה מאוחדת "רזה" יותר מבחינת ההוצאות. היתרונות לא מסתיימים בצד ההוצאות: פרטנר תוכל להגיע לקהל הלקוחות הגדול של סמייל, שאינו זהה לזה שלה, ולעשות מהלכי קרוס סלינג (Cross Selling) שיעבירו אותה להימנות עם מנויי הסלולר, הרווחיים באופן משמעותי יותר.

העמק השווה - איך קובעים מחיר?

אם שני הצדדים יודעים שאיחוד כזה טוב עבורם, נותר רק להגיע למחיר מוסכם ופה, כמו תמיד, מתחילה הבעיה. אם ניקח את מחיר הבסיס של סמייל תקשורת בראשית השנה, שהיה 50.9 שקלים למניה ושיקף את חלקה היחסי של החברה בשוק הקישוריות לאינטרנט והשיחות הבינלאומיות שמתחלק בחלקים דומים בין שלושת המתחרות בתחום. סמייל נסחרה באותה התקופה במכפיל 11-12 על תזרים המזומנים הצפוי שלה לשנה הנוכחית, והמחיר נראה סביר לחלוטין עבור פרטנר לנוכח היתרונות שציינו.

אבל לפרטנר היה קלף נוסף במשחק: מאחר ומשרד התקשורת אפשר לחברה להיכנס לשוק הקישוריות, די היה באיום כניסה של שחקן חדש לתחום האינטרנט, בכדי לגרום לירידה חדה של סמייל. מבחינת פרטנר, המהלך הזה היה ריווחי במיוחד. דליפת תוכניותיה להיכנס לשוק הקישוריות לאינטרנט הספיקו לגרום לירידה חדה של 39% במחיר המניה והיא נסחרת היום במחיר של 31 ש'קלים לאחר שביקרה ברמות נמוכות עוד יותר.

המהלך המנצח של פרטנר

השקעה אפסית של פרטנר שהסתכמה במיליונים ספורים בציוד תקשורת ושכירה של קבוצת אנשים מצומצמת הובילה לירידה של חצי מיליארד בשווייה של סמייל תקשורת. מבחינתה של פרטנר זה מהלך מנצח, משום שכעת, אם יחודש המשא ומתן בין הצדדים, נקודת הייחוס לגבי המחיר תראה פתאום אחרת לחלוטין.

סמייל מנסה להחזיר במטבע משלה, דרך קבלת רישיון למפעיל סלולרי, האיום בכניסה של שחקן חדש בזירה הסלולארית, שהיא החשובה והרווחית ביותר בזירת התקשורת המקומית, יכול להחזיר לה את עמדת הכוח במו"מ כזה מול פרטנר והוא משמעותי מאד.

הבעיה המרכזית של סמייל היא שעמדת הכוח האפשרית הזו, תלויה במשרד התקשורת לאחר שיבדוק ויתייעץ ויקים ועדות ויעביר החלטות משפטיות ולאחר יאושר על ידי שר התקשורת ויתקבל על דעתם של פקידי האוצר.

סמייל, אם כן, הפסידה בשלב הזה. אך אנחנו מאמינים שהיא תוכל לאפשר לבעלי המניות שלה פרמיה נאה של עשרות אחוזים מהרמה הנוכחית אם תמכור את החברה לפרטנר. [

אם לא תעשה זאת, היא תאלץ להוציא קלף נוסף מהשרוול על מנת להחזיר את שוויה של החברה לגבהים שבהם נסחרה בתחילת השנה.

אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך