האוצר מתכנן לגבות היטל חדש לבניית מבני ציבור במרכז הארץ

על כל יחידת דיור באזור המרכז יוטל היטל של עד 4,000 שקל

לאחר כ-13 שנים הממשלה מתכננת מהפכה בתקצוב מבני ציבור. במסגרת תקציב 2009 האוצר מתכנן להעביר לרשויות המקומיות באזור המרכז את האחריות לבניית מוסדות ציבור. ההצעה המתגבשת היא חלק מתוכנית של שר האוצר רוני בר-און לחיזוק הפריפריה.

האוצר מתכנן להעביר בממשלה החלטה, להטיל על שר הפנים לפרסם עד סוף אוקטובר 2008 חוק עזר שיתיר לגבות "היטל מוסדות ציבור" בשיעור שלא יעלה על 4,000 שקל (והעיריות כמובן צפויות לאמץ את השיעור המקסימאלי) לכל יחידת דיור בבנייה חדשה. משמעות המהלך היא שאם עד היום במכרזי מקרקעין שהוציאה המדינה חישבו היזמים והקבלנים את ערך הקרקע לפי שוויה המוערך, עלויות אגרות הפיתוח, המיסים, והמחיר בו ניתן לשווק את הדירות שייבנו עליה, הרי שמעתה יצטרכו הקבלנים לקחת בחשבון עוד 4,000 שקל שישלמו על כל יחידת דיור חדשה.

באוצר אומרים כי הסיבה שההיטל יוטל רק על בנייה באזור המרכז היא שבפריפריה ערך הקרקעות אינו מאפשר את גביית ההיטל. על פי ההצעה, המשאבים התקציביים שיתפנו בתקציב משרד השיכון, אשר יועדו לבניית מוסדות ציבור במרכז הארץ, יופנו לרשויות מקומיות באזורי פריפריה. בנוסף, תוקם ועדת חריגים אשר תאפשר מתן תקציבי מדינה להקמת מוסדות ציבור ברשויות מקומיות אשר אינן בפריפריה, אולם ערך הקרקע נמוך.

תקן ברודט, קבע באמצע העשור הקודם את היחס של מוסדות ציבור לכל כמות של יחידות דיור. על פי התקן, יש להקים מעון יום לכל 1,650 יחידות דיור, שני בתי כנסת ואולם ספורט לכל 4,000 יחידות דיור ומקווה לכל 5,000 יחידות דיור.

מאז קבלת המלצות ועדת ברודט, נושא הקמת מבני הציבור בבנייה חדשה אמור היה אמור להיות בתקצוב ממשלתי. אולם במשך השנים, ובעיקר מתחילת שנות ה-2000, התקצוב לבניית מוסדות ציבור חדשים היה בחסר, ולא תואם, מזה שנים, את קצב הבנייה החדשה, כך שהחלטת הממשלה משנות ה-90 איננה מיושמת כיום במלואה.

באוצר מאמינים כי היטל מוסדות הציבור בגובה 4,000 שקל ליחידת דיור יאפשר בניית מוסדות ציבור בהתאם לקצב הבנייה החדשה, אשר עומד על 30 אלף יחידות דיור בשנה בכל הארץ. בנוסף, העברת האחריות לבניית המוסדות לרשויות המקומיות תאפשר להן גמישות בבחירת המוסדות על פי צרכי הישוב.

תקציב 2008 שעמד על 15 מיליון שקל בלבד תאם לפי התקן התחלות בנייה של 3,750 דירות בלבד. *