הרחק הרחק מוול-סטריט

האיום הגדול על אמריקה מתעבה והולך הרחק מהבורסה ונכסי שוק ההון המדשדשים

כמעט כל מערכת בחירות מוכרזת כ"מערכת הבחירות החשובה ביותר". הנושא שהופך את מערכות הבחירות לחשובות ביותר משתנה בהתאם להתרחשויות, ובדרך כלל הנושאים: ביטחון וכלכלה הם אלו שעומדים בראש סדר היום.

ובכל זאת נדמה שהפעם, אלו באמת הבחירות החשובות ביותר. למי שעדיין תוהה, אני מכוון בדברי לא למערכת הבחירות המקומית, זו שבה אנשים אפורים מפריחים סיסמאות שסביר להניח שהם/הן אינם/אינן מבינים/מבינות את משמעותן, אלא לבחירות בארה"ב.

ארה"ב צועדת בביטחה לקראת הנקודה שבה תזדקק למהפכה כלכלית משמעותית.

הירושה שמותיר אחריו ממשל בוש, תציב בפני הנשיא החדש אתגרים בגודל כזה שאי התמודדות איתם, עלולה לגזור את דינו של המשק האמריקאי לשקיעה הדרגתית ואבדן הכוח הפוליטי, המדיני והכלכלי שלו בעולם.

סאב פריים הוא הבעיה הקטנה

מי שסבור שהאיום המרכזי על המשק האמריקאי הן הבעיות של המגזר הפיננסי, מוטב לו שיקרא כמה מהדוחות הכלכליים שהוגשו בחודשים האחרונים למוסדות הממשל בארה"ב - מתוארות בהן בעיות אקוטיות יותר.
משבר האשראי, על כל חומרתו, ייפתר תוך זמן מה, יום יבוא והוא, ככל משבר מסוגו, פשוט יחלוף.

אלא שגם לאחר שיאוחה המשבר הפיננסי, יישארו האמריקאים עם יתרת חוב עצומה, שלפי שעה נראה כי להיטותם של המשקיעים הזרים לממן אותו פחתה באופן ניכר, וחמור מכך - עם ענן שחור ואדיר בדמות משבר במערכת הבריאות.

כמה מספרים

נכון לרגע זה, הנושא נשמע לנו רחוק ולא חשוב, אך שימו לב למספרים הבאים.
שנת 2008 מסמנת את נקודת הפתיחה לתשלומי פנסיה ובריאות לדור ה"בייבי בומרס". החל משנה זו, ומעתה ואילך כל שנה ושנה, ילכו התחייבויות הממשל לאותו דור מופלא ויאמירו ויכבידו עוד ועוד על התקציב האמריקאי.

הנה כמה מספרים שיחדדו את חומרת המצב:

  1. בעוד שבשנת 1980 היתה ההוצאה הפרטית לבריאות כ-9% מהתוצר, היא עומדת כיום בשיעור 16%. הקצב ימשיך לעלות מאחר ותוחלת החיים עולה לצד עלייה מתמדת באיכות השירותים הרפואיים הנדרשת.
  2. ההוצאה הפדרלית על בריאות מהווה כיום כ 20% מתקציבו (בישראל הנתון עומד על פחות ממחצית. התחזירת היא הוא שתוך כעשרים וחמש שנים שיעור זה יוכפל ויגיע ל-40% מסך התקציב של ממשלת ארה"ב.

האמריקאים, שכבר היום כורעים תחת גירעונות מכל הסוגים וכל המינים יצטרכו לשנס מותניים כדי שצאצאיהם לא ייאלצו לעבוד במרכזי שירות (Call Centers) בשירותיהן של חברות הודיות.

הבחירות הקרובות הן החשובות ביותר שהיו בארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה ואלו שאחריהן עשויות להיות חשובות אפילו יותר, אם והנושא החם של מערכת הבחירות יהיה כניסתה להריון מחוץ לנישואין של בתה של המועמדת הרפובליקנית לסגנית הנשיא ולא הנושאים החשובים באמת.

בכל מקרה, ארה"ב צפויה בעתיד הקרוב או הרחוק להיכנס לתקופה של עלייה בשיעורי המיסוי לצד קיצוצים תקציביים בהיקף ניכר.

הפעולות הללו יגרמו לעליית תשואות בשוק האג"ח האמריקאי על כל ההשלכות שנלוות לכך. אפרופו בריאות, אני הייתי מוסיף לתעודת אג"ח של ממשלת ארה"ב אזהרה בסגנון "החזקה של אגרות חוב אמריקאיות עלולה לגרום נזק לבריאותך".

עידן אזולאי הוא מנכ"ל קרנות הנאמנות אפסילון