חשש למחסור בבנזין בארה"ב בעקבות סופת ההוריקן אייק

זאת לאחר שכ-13 מבתי הזיקוק בטקסס, המהווים 19% מסך תפוקת בתי הזיקוק של ארה"ב, וכ-50% מהנפט והדלק בו משתמשים האמריקנים בחלק המזרחי של ארה"ב הפסיקו את פעילותם

סופת ההוריקן אייק היכתה הבוקר (שבת) בחופיה המזרחיים של ארה"ב, גרמה עד כה להשבתת 19% מסך תפוקת בתי הזיקוק של המדינה, ועשויה לפגוע קשות במשלוחי הדלק והבנזין לרחבי ארה"ב. כ-1.2 מיליון אנשים פונו מהאזור סביב יוסטון, כך אמר ריק פרי, מושל טקסס לרשת הטלוויזיה CNN. עד כה לא נמסר על הרוגים.

הנשיא בוש הביע את חששו מהתגבשות קרח על הכבישים וכי הממשל יעשה ככל שביכולתו תמוך בתושבים לעבור את המשבר. לפחות כ-13 בתי זיקוק בטקסס נסגרו והעובדה כי סך התפוקה של אלו מהווה כ-50% מהנפט והדלק אשר משתמשים האמריקנים בחלק המזרחי של ארה"ב מדירה שינה מעיניהם של האמריקנים.

"על-פי ההערכות צפוי על רקע זה, להיות מחסור בבנזין בחלקה הדרומי של ארה"ב, עד וושינגטון", אמר קווין קולבאר, בכיר במשרד הארגיה האחראי לשינוע של אנרגיה ברחבי ארה"ב.

"אנו צופים כי יהיה מחסור בבנזין ובשאר מוצרי זיקוק", אמר קווין. "נעשה ככל שביכולתנו בכדי למנוע כל אפשרות למחסור שכזה, כולל אפשרות לשימוש ברזרבות הבנזין של ארה"ב", הוסיף.

נציין, כי על-אף העובדה שהסופה מתקרבת לחופי ארה"ב ומייצרת רוחות של כ-175 קמ"ש ניראה כי קיים חשש רב יותר לפעילות הזיקוק באזור ופחות לפעילות הקידוח של נפט גולמי וגז טבעי.

למרות החשש הרב יותר לפעילות הזיקוק הספיקה הסופה להשבית כ-98% מתפוקת הנפט באזור, וכ-94% מתפוקת הגז הטבעי. נציין, כי פעילות הנפט באזור מהווה כ-25% מסך פעילות הנפט של ארה"ב. "מדובר יותר בבעיה של זיקוק הנפט מאשר בעיה של הפקת גז ונפט גולמי", אמר ג'ים רוילר, מטרולוג אנרגיה מפנסילבניה.

נזכיר, כי החשש לפגיעה מאסיבית יותר בבתי הזיקוק באה לידי ביטוי כבר אמש בחוזים על הבנזין לאוקטובר, אשר ננעלו בעלייה של 0.8% ל-2.7696 דולר לגלון בבורסת הסחורות של ניו-יורק. מחיטר החוזים על הנפט הגולמי לאוקטובר ננעל בעלייה מתונה יותר של 0.3% לכדי מחיר של 101.18 דולר לחבית.