מפעילת אתר "דה-מרקר קפה" חויבה בלשון הרע בגין פרופילים מפוברקים

ארנון בורוכוב טען כי הגולש הידוע "הלמו" (משה הלוי) זייף ב"דה-מרקר קפה" את הפרופילים שלו ושל אימו המנוחה, וכלל בהם תוכן משמיץ ; חברת ביזנס נט, מפעילת האתר, חויבה לפצותו ב-1,500 שקל

בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים חייב באורח חריג את חברת ביזנס נט, מפעילת האתר TheMarker מקבוצת "הארץ", לפצות ב-1,500 שקל אדם ששני פרופילים שלו ב"דה מרקר קפה" זויפו.

ארנון בורוכוב טען כי הגולש הידוע "הלמו" (משה הלוי) זייף ב"קפה" את הפרופילים שלו ושל אימו המנוחה, וכלל בהם תוכן משמיץ ותמונות שכלל אינם שלהם. הוא ביקש מביזנס נט להסיר את הפרופילים ובתגובה נדרש לשגר תצהיר ערוך כדין, לפיו שני הפרופילים אינם שלו.

בורוכוב סירב בנימוק כי דרישה זו אינה מעוגנת בתקנון האתר ולכן תבע פיצוי בגין לשון הרע. ביזנס נט טענה כי כאשר אדם מבקש להסיר פרופיל שלו בטענה שאינו שלו, היא נוהגת לפנות למפרסם כדי לקבל את תגובתו בטרם תחליט אם להסיר הפרופיל. אלא שכאן ביקש בורוכוב שלא לפנות למפרסם הפרופילים כי הוא חושש מתגובתו ולכן הוא נדרש להגיש תצהיר. לדבריה, מאחר שבורוכוב יודע את זהות המפרסם, היה עליו לתבוע אותו ולא אותה.

פרסום לא מידתי

השופט גד ארנברג קבע כי דרישת ביזנס נט מבורוכוב להגיש תצהיר היא "סבירה ומידתית", אולם המשך הפרסום לאחר הגשת התביעה כבר אינו סביר ומידתי. ארנברג הוסיף שאין כיום חוק המסדיר את אחריות ספק שירותי אינטרנט בגין לשון הרע שהפיץ צד ג', אולם ניתן ללמוד על המגמה מהצעת חוק מסחר אלקטרוני.

לפי ההצעה, ביזנס נט נדרשה לפנות למפרסם ולבקש את תגובתו, אולם לאור בקשת בורוכוב לא עשתה כן ודרשה תצהיר, שכן "מניין לה לדעת שהתלונה עצמה אינה מפוברקת". לדברי השופט, "נימוק זה היה טוב ונכון עד למועד הגשת התביעה. אולם לאחר שכבר הוגשה התביעה והיה ברור שהתובע מבקש את הסרת הפרופילים והיה ברור שהתובע הוא ארנון בורוכוב, מדוע אז לא הוסרו הפרופילים? נראה כי לפחות מאותה שעה נהגה הנתבעת כבר שלא כדין".

הפיצוי שנפסק היה נמוך בשל סירובו של בורוכוב לתת תצהיר ובכך לסיים את העניין ולמנוע את המשך הפרסומים. (ת"ק 1115/08).