זעזוע במערכת הפיננסית בארה"ב: ליהמן ברדרס הגיש בקשה לפשיטת רגל; בנק אוף אמריקה ירכוש את מריל לינץ' בכ-50 מיליארד דולר

גלובס tv(עדכונים שוטפים) פשיטת הרגל - לאחר שה'פד' סירב להתערב במשבר ; בורסות הסחורות LME ו-ICE, השעו את ליהמן ברדרס כחברת בורסה ; בבנק אוף אמריקה החליטו לוותר על רכישת ליהמן ברדרס ; אלן גרינספן: "זה לא תפקידו של ה'פד' לחלץ כל מוסד פיננסי שנקלע לקשיים" ; 10 בנקים גדולים הקימו קרן משותפת בסך של 70 מיליארד דולר כדי למנוע משבר נוסף ; ב-AIG הכריזו על מכירת חיסול לגיוס מזומנים - ומבקשים הלוואה של 40 מיליארד דולר מה'פד'

זירת הפיננסים בארה"ב מתעוררת הבוקר למציאות חדשה, כששניים מגדולי בתי ההשקעות האמריקניים, עומדים לעבור מן העולם, לפחות כפי שהכירו אותם. שתי הודעות דרמטיות הגיעו הבוקר מעבר לים. הראשונה היא שבנק אוף אמריקה ירכוש את מריל לינץ' בכ- 50 מיליארד דולר, במהלך שצפוי להסתיים ברבעון הראשון של 2009.

ההודעה השנייה הגיעה מליהמן ברדרס , בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בארה"ב, שנמצא בכותרות כבר שבוע בשל הקשיים שאליהם נקלע, ולפיה הגיש בקשה לפשיטת רגל. נכון לעכשיו, בורסות הסחורות LME ו-ICE, השעו את ליהמן ברדרס כחברת בורסה, כשנראה כי בהמשך, בורסות נוספות ינקטו במהלך דומה.

הבנק הפדראלי הסכים בפעם הראשונה לקבל מניות תמורת הלוואות, ועשרה בנקים גדולים הקימו קרן משותפת בסך של 70 מיליארד דולר כדי למנוע משבר נוסף. הקבוצה כוללת את בנק אוף אמריקה, מורגן סטנלי , דויטשה בנק , ג'י פי מורגן , UBS , סיטיבנק, קרדיט סוויס , גולדמן זאקס וברקליס.

הבנק הפדראלי הוציא הצהרה לפיה "הצעדים עליהם הכרזנו היום וכן התחייבויות משמעותיות של המגזר הפרטי מיועדות למזער סיכונים פוטנציאליים ומשברים בשוק, במקרה של התמוטטות של מוסד פיננסי גדול."

בעקבות ההתפתחויות האחרונות, סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי ארוך הטווח של ליהמן ברדרס ל D מ +A ואת דירוג האשראי קצר הטווח ל D מ F1.

משקיעים רבים בשוק האג"ח לא נהנו מחופשת סוף השבוע, לאחר שהוחלט פתיחת מסחר מאוחר במרווחי CDS - עלות הביטוח מפני הסיכון לחדלות פירעון האג"ח של החברה המנפיקה. המהלך יוצא הדופן נועד למזער את הנזק שעלול להיגרם מפשיטת הרגל של ליהמן ברדרס.

"ארה"ב תקועה במשבר פיננסי של פעם במאה וכעת יותר מסביר שהוא יגרום למיתון". כך אמר אמש יו"ר ה'פדרל ריזרב' לשעבר, אמר אלן גרינספן, יו"ר ה'פד' לשעבר. לדבריו, המשבר רחוק מסיום והוא ימשיך להשפיע לרעה על מחירי הבתים.

גרינספן אמר שהסיכויים להמנע ממיתון הם כרגע מתחת ל-50%, ועל הכלכלה הגלובלית לצפות לקריסתם של מוסדות פיננסיים נוספים.

מריל לינץ, בנק ההשקעות השלישי בגודלו מבחינת שווי שוק בארה"ב, הודיע על ההסכמה לרכישה ע"י בנק אוף אמריקה לאחר שיחות שניהל בסוך השבוע האחרון במסגרת הועידה של ה'פד' בנוגע לרכישת ליהמן ברדרס. בכירים בבנק אוף אמריקה צופים כי עלות המיזוג, לפני מיסים, יגיע ל-2 מיליארד דולר.

מועצות הדירקטוריון של שתי החברות אישרו את המיזוג. מקורבים לעסקה, אשר העדיפו להישאר אנונימים, בשל אופייה הרגיש של העסקה, מסרו בתגובה כי הרכישה תתצבע על ידי תשלום במניות של בנק אוף אמריקה.

סכום הרכישה משקף מחיר של 29 דולר למניה - כ-70% נמוך ממחירה בינואר 2006 וגבוה ב-70% ממחיר הסגירה של המניה ביום שישי האחרון בוול סטריט.

הרכישה של מריל לינץ' תותיר למעשה את בנקי ההשקעות גולדמן זאקס ומורגן סטנלי כבנקי ההשקעות היחידים מבין חמשת בני ההשקעות הגדולים והעצמאים בוול סטריט ששרדו את המשבר, וזאת מבלי שירכשו על ידי גופים חיצוניים.

ומה לגבי ליהמן ברדרס?

נזכיר כי נכון לאתמול היה עוד בנק אוף אמריקה בתמונה לגבי רכישת ליהמן ברדרס, וזאת כאשר יו"ר ה'פד' בן ברננקי, הפעיל מכבש של לחצים וביצע בעצמו שיחות טלפון למספר ראשי בנקים בכירים מחוץ לארה"ב.

בנק ההשקעות הבריטי ברקליס ירד גם הוא מהרכישה, וזאת משום שלא הצליחו שני הצדדים להגיע להסכמה על הבטחונות שיסייעו להימנע מהפסדים עם רכישת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס אשר נמצא בקשיים עמוקים בעקבות משבר האשראי.

על רקע התמעטות הקונים הפוטנציאלים גוברים החששות כי במידה ולא תחול התערבות ישירה של ה'פד', יאלץ ליהמן ברדרס, בנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב, להתמודד עם סכנת פשיטת רגל.

למנוע את הנשורת ההרסנית - פרשנות פייננשל טיימס

עסקה או לא עסקה? הדיונים בין פדרל ריזרב, הממשל והבנקים הגדולים בוול סטריט על מה לעשות עם ליהמן ברדרס נקלעו אתמול (א') למבוי סתום בגלל חוסר הנכונות של הרשויות להעניק תמיכה פיננסית לרוכש של הבנק. ללא קונה, או פעולה קולקטיבית של בנקים אחרים להצלתו, ליהמן נראה כקורבן הגדול הבא של משבר האשראי. כאשר מחלצים אפשריים כמו ברקליס ובנק אוף אמריקה נסוגו מן הדיונים, המסקנה הקשה כבר היתה ברורה. המוסד הבנקאי הוותיק, שנודע ברוח הלחימה שלו, הגיע לסוף הטרגי של פשיטת רגל.

אך מה יקרה הלאה? המערכת הפיננסית, שעדיין מנסה לעכל את המהלך להלאמתן של פאני מיי ופרדי מק, נדרשת לעכל תרחישים מבהילים מדי שבוע. הסדרת כל סבך העסקאות של בנק השקעות גדול היא משימה בפני עצמה.

אתמול הורחב המסחר בנגזרים מעבר לדלפק, כצעד ראשון שמאפשר לכל אלו שחשופים לחוזים עם ליהמן לגדר את הפוזיציות שלהם, ולמעשה למנוע שיתוק בשוק הריפו (מכשירי הטווח הקצר בשוק הכספים) החיוני. במצב של פשיטת רגל, ושלא כמו מרבית הנושים, לצדדים האחרים בחוזי נגזרים ו-CDS יש עדיפות בקבלת תשלום. הטיפול בתרגיל המסיבי הזה יהיה האתגר הגדול הבא של המפקחים.

החילוץ בגיבוי ממשלתי של בר סטרנס ושל פאני ופרדי לא עצר את המפולת הפיננסית בארה"ב. עם חברות נוספות על הכוונת של סוחרי השורט, השאלה היא אם נחוצה תגובה כלל מערכתית להסלמה של המשבר. ההתמקדות צריכה להיות בהגבלת האפקט של חדלות הפירעון של ליהמן - ומכאן הדיווחים על המיזוג המזורז של מריל לינץ' ובנק אוף אמריקה. מודל העסקים של חברות הברוקרים/בנקי ההשקעות נתון באיום. אחרי שכשלו המאמצים למכירה של ליהמן, יש לתת עדיפות למניעת הנשורת ההרסנית של "חיסול מסודר". זה ממש לא משחק.