מחיר הנפט בשפל של 7 חודשים: צנח 4.8% ל-90.15 דולר לחבית בנעילה

הוריקן אייק פגע במספר אסדות נפט במפרץ מקסיקו ; קרטל אופ"ק חתך את תחזית הביקושים העולמיים לנפט ב-2008 ל- 86 מיליון חביות נפט ביום

מחיר הנפט המשיך לאבד גובה גם היום (ג') ונפל לשפל של 7 חודשים - על רקע דיווחים כי הוריקן אייק פגע במספר אסדות נפט במפרץ מקסיקו, ובשל צפי לירידה בביקושים לנפט ברחבי העולם בשל ההאטה הכלכלית בעולם. זאת, כשגוברות העדויות להחרפת ההאטה לנוכח חששות לעתידה של AIG ובעקבות קריסתו של ליהמן ברדרס .

בהמשך לכך, אופ"ק דיווח היום כי הוא מוריד את התחזית לעלייה בביקוש העולמי לנפט ל-1.02% שהם 86 מיליון חביות נפט ביום, מגידול בביקוש של 1.17% בתחזית הקודמת. אופ"ק שייך את הירידה בביקוש העולמי ל-"ירידה חזקה ולא צפויה בביקוש לנפט בצפון אמריקה".

מחיר החוזים העתידיים על הנפט לאוקטובר איבד 4.8% ל-90.15 דולר לחבית בנעילה, בבורסת הסחורות של ניו יורק [לאתר חוזים עתידיים]

נציין כי במקביל לצניחה של 37% במחיר הנפט הגולמי בחודשיים האחרונים - מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בתחנה ירד רק ב-4.3%. זאת, לאחר שב-11 ליולי, כאשר הגיע מחיר הנפט הגולמי לשיא של 147.27 דולר לחבית, עמד מחיר ליטר בנזין בתחנה על 7 שקלים לליטר ומאז ה-1 לספטמבר עומד מחיר ליטר בנזין על 6.69 שקלים.

גם מחיר ליטר בנזין 96 אוקטן נטול עופרת ירד בשיעור של 4.3% ל-6.71 שקלים לליטר, בהשוואה ל-7.01 שקלים לליטר בנזין מסוג זה, נכון ל-1 ליולי.

נציין כי מחירי הדלק מחושבים בדרך כלל לקראת יום העסקים הראשון בכל חודש, על סמך מחירי הדלקים המקבילים בדרום אירופה, איזור אגן הים התיכון ( בנמלי Genova / Lavera ). כדי לדמות את המחיר בישראל ככל הניתן למחיר הצפוי באירופה, נלקחים נתוני 5 ימי עסקים לקראת סוף החודש בו מבוצע החישוב. יש לזכור שבאירופה לא עובדים בימי ראשון, וישנה השפעה גם של חגי ישראל והחגים הנוצריים באירופה על הימים בהם ניתן לבצע חישוב.

המחיר הממוצע באותם 5 ימי עסקים לטון דלק, בדולרים, מהווה בסיס לרוב מחירי הדלקים בשער בז"ן כגון סולר לתחבורה או בנזין 95 נט"ע. כדי להפוך את המחיר בדולרים למחיר בשקלים, מוכפל ממוצע זה בשער חליפין של הדולר מול השקל ביום הראשון מבין שני הימים, לפי שער ההמחאות הגבוה של בנק לאומי. הסיבה ללקיחת שער חליפין זה נעוצה בצורך להתחשב בעלויות רכישת מטבע, למימון רכישת נפט גולמי ומוצריו.