ביהמ"ש: חברת ש.י. שמאים ומנהליה רימו את ביטוח ישיר ויפצו אותה ב-224 אלף שקל

קבע כי החברה ומנהליה "לא הצליחו להפריך או להסביר את פשר החיובים הכפולים והמשולשים של אותו סכום בגין אותו מבוטח, שנדרשו מהתובעת"

בית משפט השלום בתל-אביב חייב את חברת ש.י. שמאים ואת מנהליה לשלם 224 אלף שקל לחברת הביטוח ישיר איי.די.איי, שבשליטת קבוצת ביטוח ישיר , משום שהונתה אותה וחייבה אותה פעמיים ושלוש בגין אותה עבודה.

ש.י. שמאים עוסקת בשמאות לצרכי ביטוח ונזיקין, ובין היתר עורכת סקרי תכולת דירות לצורך הערכה וקביעה של סכומי הביטוח הנדרשים וכן עורכת סקרי מיגון. שמעון עמרם ויוסף סוסי הם בעליה ומנהליה.

באמצעות עו"ד אהוד שטיין טענה ביטוח ישיר כי שמאים ומנהליה רימו אותה, כשנהגו להציג בפניה לתשלום מספר פעמים את אותם חשבונות, והיא בתום-לב ומתוך אמונה ביושרם פרעה את כל החשבונות שהוצגו, מבלי לשים לב שמדובר באותה עבודה. לטענתה, התרמית התגלתה רק במהלך ביקורת פנים שבוצעה אצלה.

יש לציין כי ב-2004 נעצר סוסי על-ידי המשטרה, בחשד כי הוציא במירמה למעלה ממיליון שקל מחברת הביטוח הפניקס. ככל הידוע, הוא לא הועמד לדין. הנתבעים טענו שלעיתים "נדרש ביצוע חוזר, מתקן ומשלים של סקר זה או אחר ובגין כך חויבה התובעת בתשלום כספי נוסף".

חיובים כפולים

השופטת עינת רביד לא האמינה לגירסתם, וקבעה כי שמאים ומנהליה "לא הצליחו להפריך או להסביר את פשר החיובים הכפולים והמשולשים של אותו סכום בגין אותו מבוטח, שנדרשו מהתובעת". היא ציינה כי "לא ייתכן לשלם אותו סכום בדיוק על סקר אצל אותו אדם יותר מפעם אחת, שהרי גם אם היה אותו מקרה נדיר שנדרש להוציא סוקר נוסף, כי התכשיטים נשכחו בסקר הראשון, גם אז הסכום חייב להשתנות, שהרי הערך עלה".

השופטת חייבה אישית גם את עמרם וסוסי, משום שכאשר מדובר בתרמית "האנשים שהיו בעלי החברה ומנהליה וכן מי שהיה מעורב בהגשת החשבוניות והדרישות, צריכים לשאת באחריות לכך ללא קשר ל(הרמת) מסך ההתאגדות". (ת.א. 57313/04).