תקופת ההתיישנות האזרחית לא תקוצר; ועדת החוקה דחתה הצעה בעניין

לשכת עוה"ד התנגדה להצעת החוק הממשלתית לקיצור ההתיישנות מ-7 שנים ל-4 שנים ; יו"ר הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון: "לא מטפלים בבעיות פרוצדורליות באמצעות פגיעות מהותיות בזכויות יסוד של נגישות למשפט"

תקופת ההתיישנות האזרחית לא תקוצר: ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת דחתה היום (ג') את הצעת החוק הממשלתית לקיצור תקופת ההתיישנות האזרחית להגשת תביעה מ-7 שנים ל-4 שנים.

ההצעה "נפלה" לאחר שמרבית חברי הכנסת שהשתתפו בדיון, ובהם שלי יחימוביץ', אופיר פינס, זהבה גלאון, זבולון אורלב, ג'מל זאחלקה, אברהם מיכאלי, דוד רותם וחנן גלזר, הצביעו נגד קיצור התקופה ל-4 שנים ובעד השארת התקופה על 7 שנים.

3 חברי כנסת בלבד תמכו בהצעה (יו"ר הוועדה, פרופ' מנחם בן ששון, גדעון סער ועתניאל שנלר). לנוכח ההתנגדות נאלצה הממשלה למשוך את הצעת החוק.

בכך, התקבלה עמדת לשכת עורכי הדין, שהתנגדה להצעה מראשיתה, עוד לפני כארבע שנים, בטענה כי ההצעה פוגעת בשכבות החלשות ומחזקת את הגופים החזקים, הממשלה ואת חברות הביטוח. הלשכה גייסה למאבק את הארגונים החברתיים הל"ב במשפט, שדולת הנשים בישראל, המועצה לשלום הילד, ארגון הגג של הנכים וארגונים נוספים.

בדיון בוועדה טענו נציגי הלשכה שהובילו את המאבק בנושא, עוה"ד יראון פסטינגר, אסף פוזנר, עמוס ון-אמדן ודוד אורחן, כי קיצור תקופת ההתיישנות יחסום את דלתות בית המשפט בפני רבים, ללא הצדקה, וישלול את זכות הגישה לערכאות, שהינה זכות חוקתית. לדבריהם, ההצעה תפגע במיוחד בשכבות החלשות, בקטינים, ובתובעים שנפגעו נזקי גוף.

יו"ר הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, שבירך על ההחלטה, אמר בדיון כי ההצעה לקצר את תקופת ההתיישנות, "שמקורה ככל הנראה בניסיון להוסיף עוד איזה סוג של פלסטר או תחבושת לעומס בבתי המשפט, לא מקובלת לחלוטין". הוא הוסיף כי "לא מטפלים בבעיות פרוצדורליות באמצעות פגיעות מהותיות בזכויות יסוד של נגישות למשפט של הציבור בישראל".