4 משחקים, 1,951 כרטיסים. ליגת העל שוב איתנו

אחרי הפגרה הארוכה, האם האוהד הישראלי צמא לכדורגל? לא. מבדיקת "גלובס" עולה כי בני יהודה מכרה 497 כרטיסים בלבד למשחק הבית הראשון שלה העונה (למרות המחירים המצחיקים), בעוד מכבי פ"ת הסתפקה ב-115 כרטיסים. השורה התחתונה: אם שמים בצד את 4 הגדולות, ליגת העל לא מעניינת אף אחד

הכנסות של קבוצות ליגת העל ממכירת כרטיסים, לפחות בכל מה שנוגע לקבוצות הקטנות בליגה, מעולם לא היו מקור הכנסה שאפשר להסתמך עליו. אבל עד כמה המצב חמור באמת, אפשר ללמוד מנתוני מכירת הכרטיסים של המחזור האחרון שהגיעו לידי "גלובס". במחזור השני של ליגת העל ששוחק בסוף השבוע האחרון, מלבד בית"ר ירושלים שהצליחה למכור 9,502 כרטיסים למשחק מול מכבי תל אביב בטדי, יתר ארבע הקבוצות שאירחו משחקים במסגרת המחזור השני מכרו ביחד 1,951 כרטיסים - ממוצע של 487 כרטיסים למשחק. הנתונים האלו ודאי היו מתיישרים קצת במידה והפועל תל אביב היתה מארחת את מכבי חיפה עם קהל, אבל בשורה התחתונה, מכירת הכרטיסים מחוץ ל"ארבע הגדולות" היא עלובה.

מכבי פתח תקווה, למשל, מכרה למשחק מול בני סכנין בשבת 115 כרטיסים, חלק מהם במחיר של 40 שקלים לכרטיס. ההכנסה של הקבוצה מהמשחק הסתכמה בכ-7,500 שקל.

ומה תגידו על בני יהודה, שמכרה למשחק הבית הראשון שלה בעונת 2008/09 497 כרטיסים. המחיר, אגב, לא אמור להוות תירוץ - הכרטיסים נמכרו במחיר אחיד של 45 שקלים לכרטיס. מה שאומר שהזהובים, שהכניסו 22,365 שקלים, לא התקרבו אפילו לכיסוי עלות שכירת האצטדיון למשחק, שנאמד בכ-40 אלף שקלים למשחק.

ב"ערי הכדורגל" אשדוד ונתניה יש אמנם קבוצות כדורגל, אבל הקהל מעדיף שלא להיות חלק מהחוויה. עבור משחק הבית הראשון של לותר מתיאוס באצטדיון הקופסא היו מוכנים רק 769 צופים לשלם עבור כרטיס. באשדוד המצב יותר גרוע. רפי נידם, חברת בהנהלת הקבוצה מסביר: "בשבת האחרונה מכרנו 570 כרטיסים, אבל 270 מהם היו כרטיסים שנמכרו במחיר של 20 שקלים לכרטיס. הכרטיס היקר ביותר נמכר ב-40 שקלים. לצערי, אנחנו לא בונים על הכנסות ממכירת כרטיסים. זה לא נכנס אצלנו לתחשיב אפילו. כל מה שאנחנו רוצים זה שמכירת הכרטיסים תכסה את עלויות השיטור במשחק".

איך בכל זאת הם מנסים להביא קהל למגרש? "אנחנו הבנו שהקהל לא רוצה לשלם, אז אנחנו עוברים בבתי הספר ומחלקים כרטיסים בחינם, וגם מאפשרים לילדים ולנשים להיכנס בחינם". ועם כל זה כמות הצופים שהגיעה למשחק עמדה על פחות מ-3,000. "אולי בגלל החום, וזה שרק עכשיו חזרו ללימודים. אנחנו מקווים שזה עוד יעלה".

בבית"ר ירושלים דיברו הרבה לקראת המשחק מול מכבי תל אביב. מכבי התלוננה על מיעוט כרטיסים וערב המשחק היה נראה שטדי יהיה צר מלהכיל את דרבי האוליגרכים הראשון בישראל. אבל בפועל, טדי לא היה מלא, וכרטיסים נותרו בקופות כמו זבל. בית"ר קיבלה אישור מהמשטרה ל-18,097 מקומות באצטדיון למשחק, והוציאה למכירה 11,910 כרטיסים. בפועל נותרו בקופות 2,408 כרטיסים למשחק בין האלופה לטוענת לכתר - אחד המשחקים המעניינים של השנים האחרונות.

אצל בית"ר, אגב, אפשר ללמוד מנתוני מכירת הכרטיסים את השובע שחש הקהל אחרי שנתיים של אליפות. גם נתוני מכירת המנויים רחוקים מאלו של העונה שעברה - העונה נמכרו 5,600 מנויים, שזה 3,160 פחות מבעונה שעברה. או במלים אחרות ירידה של כ-37% במכירת מנויים העונה.