הוגש כתב אישום נגד הרכבת ובכיריה בגין גרימת מוות ברשלנות בתאונות ברבדים ואחוזם

מלבד הרכבת נאשמים גם סמנכ"ל התשתיות, איליה וולקוב; סגנו, סורין שיוביץ; ומנהל אגף התנועה, הראל אבן ; בתאונה ברבדים ביוני 2005 נהרגו 7 בני אדם ונפצעו 248, ובאחוזם ביולי 2005 נפצעו נהג הקטר ו-63 נוסעים

לבית משפט השלום באשקלון הוגש היום (ד') כתב אישום נגד רכבת ישראל ושלושה מבכיריה, בגין אחריותם לתאונות הרכבת שאירעו ברבדים ובאחוזם ביוני ויולי 2005. בתאונה ברבדים, בה פגעה רכבת במשאית, נהרגו 7 בני אדם ונפצעו 248, ובתאונה באחוזם, בה פגעה רכבת ברכב משא, נפצעו נהג הקטר ו-63 נוסעים.

מלבד הרכבת מואשמים גם סמנכ"ל התשתיות שלה, איליה וולקוב, וסגנו סורין שיוביץ, ששימש גם כממלא מקום מנהל אגף ההנדסה, וכן הראל אבן, מנהל אגף התנועה ברכבת, שמונה מאוחר יותר לסמנכ"ל הפעלה ותחזוקת תשתיות. הם מואשמים בגרימת מותם ברשלנות של 7 ההרוגים ברבדים, וכן בגרימת חבלה חמורה לפצועי שתי התאונות.

בכתב האישום, שהוגש על-ידי עוה"ד תמי וייל-בונן, ליאת שמיר-הירש וואדים סיגל מפרקליטות מחוז דרום, נאמר כי הרכבת ובכיריה אחראים לתאונות ולתוצאותיהן מתוקף אחריותם להקמת מפגשי הרכבת, הפעלתם, החזקתם והשימוש בהם, על הסדרת התנועה במפגשי מסילה-דרך ועל טיפול במפגעי בטיחות - כל אחד לפי תחומו.

באשר לתאונת רבדים נטען כי אחריות הרכבת ובכיריה נובעת בעיקר משום שלא נקטו באמצעים סבירים למניעת תאונה במפגש, למרות שידעו על סכנה קיימת ועל אירועי כמעט תאונה שהתרחשו בו כחודש לפני התאונה, לא הפחיתו את מהירות הרכבת, לא הציבו משגיח במפגש בכל שעות הפעילות של המשאיות במקום ולא הציבו מחסום אוטומטי במפגש.

כן נאמר כי הם התעלמו מהכמות הגדולה של התנועה במפגש ומההתרעות הרבות על הסכנה בו, לא יישמו כנדרש מסקנות מוועדה פנימית ברכבת, שחקרה תאונה קודמת שהתרחשה במפגש סמוך, ולא ניהלו מעקב ראוי אחר מצב המפגש והבטיחות בו.

התאונה באחוזם אירעה כ-3 שבועות אחרי תאונת רבדים, ולפי כתב האישום אחריות הרכבת נובעת בין היתר מכך שהמפגש לא נסגר עד לתיקון הליקויים בו, למרות הוראת מנכ"ל הרכבת.

עו"ד יהודה וינשטיין, המייצג את הרכבת, מסר בתגובה: "מדובר בהחלטה שגויה מבחינה משפטית. רכבת ישראל אינה אשמה בתאונה זו, ואנו מאמינים כי בית המשפט יעשה לתיקונה".