חברת החשמל מגבשת תביעת ענק נגד מנהל האגף שהורשע בקבלת שוחד

הערכות: התביעה עשויה להגיע ל-20 מיליון שקל ; אשר כהן, לשעבר מנהל אגף אספקה בחברת החשמל, הורשע בקבלת שוחד של 1.3 מיליון שקל, עבירות מס, עבירות הלבנת הון ועדות שקר

חברת החשמל מגבשת תביעת ענק נגד מנהל אגף האספקה לשעבר, אשר כהן, שהורשע באחרונה בקבלת 1.3 מיליון שקל כשוחד מספקים של חברת החשמל. כך נודע ל"גלובס". משרד ש. הורוביץ, המייצג את חברת החשמל, מטפל בנושא. על-פי ההערכות, התביעה עשויה להגיע להיקף של כ-20 מיליון שקל.

כהן, לשעבר מנהל אגף האספקה בחברת החשמל ויו"ר ועדת המכרזים של האגף, הורשע לפני מספר שבועות בקבלת שוחד, עבירות מס, עבירות הלבנת הון ועדות שקר. על-פי הכרעת הדין, הוא קיבל שוחד בגובה 1.3 מיליון שקל והטבות שונות מבעלי חברת "חשמל הצפון", רוני ריטבלט ונעים טוקאן (שהפך לעד מדינה), בתמורה לקידום האינטרסים העסקיים של החברה בחברת החשמל.

לפני כשבועיים נגזר עליו עונש של 6 שנות מאסר בפועל וקנס של 1.75 מיליון שקל. בית המשפט אישר למדינה גם לחלט שתי דירות שבבעלותו של כהן, כיוון שהוכח שהדירות נרכשו מכספי השוחד שקיבל תוך עבירה על חוק איסור הלבנת הון.

בגזר הדין כתב השופט יוסף אלרון כי "כהן, בהתנהלותו המושחתת, לא רק גרם נזקים כספיים ניכרים לחברת החשמל, אלא חמור מכך - גרם לערעור האמון שניתן למנהלי ועובדי חברה ציבורית גדולה כחברת החשמל וליצירת תחושה כי מכרזיה אינם שווים את הנייר שעליו הם נכתבים".

חקירת המשטרה בפרשת כהן החלה לאחר פניית חברת החשמל, בעקבות ממצאים שעלו בביקורת פנימית של החברה. חברת החשמל הגישה בעבר תביעות נגד עובדי החברה שהורשעו בשוחד, אולם התביעות לא הגיעו למיליוני שקלים, כפי שמסתמן בתביעה שמתגבשת נגד כהן. במקרה זה, נגרם נזק גדול לחברת החשמל, כפי שגם אמר השופט בהכרעת הדין.

גורמים המקורבים לנושא טוענים כי אם חברת החשמל תגיש תביעה אזרחית נגד כהן, הוא עשוי להגיש תביעה נגדית. כהן נחשב בזמנו לאחד האנשים החזקים בחברה. במהלך המשפט הוא טען בין השאר כי כל פעולותיו נעשו באישור.

דובר חברת השמל מסר כי "עורכי הדין לומדים את גזר הדין".