מנהל ההשקעות הראשי ב-TCW: ה-S&P 500 יצנח ב-30% נוספים עד סוף השנה; הבעיות באירופה רק מתחילות

"סיטיגרופ עלולה להפוך לאסון דמוי-AIG" ; "מורגן סטנלי יתמזג עם בנק מסחרי" ; "שיעורי חדלות הפירעון של משכנתאות ללווים האיכותיים ביותר יזנקו"

ג'פרי גונדלאך, מנהל ההשקעות הראשי בחברת TCW ואסטרטג משפיע בוול סטריט, מחזיק בתחזית עגומה ומפחידה בכל הנוגע למניות אמריקניות, לשוקי האשראי ולעצמאותם של כמה מהמוסדות הפיננסיים המובילים בארה"ב.

גונדלאך אמר ללקוחות, בעת שיחת ועידה שהתקיימה אמש (ד'), כי המשבר בשוקי האשראי והנדל"ן למגורים עלול להימשך מספר שנים נוספות, כשהוא למעשה רק הולך ומחריף.

במסגרת נבואת הזעם שלו, גונדלאך אמר כי מדד ה-S&P 500 יכול ליפול ב-30% נוספים, הענקית סיטיגרופ עלולה להפוך לאסון דמוי-AIG , מורגן סטנלי יתמזג עם בנק מסחרי, וואכוביה לא יוכל להישאר עצמאי, שיעורי חדלות הפירעון של משכנתאות ללווים האיכותיים ביותר יזנקו והצרות של הבנקים האירופיים רק מתחילות.

בבסיס הערכותיו של גונדלאך עומדת האמונה כי בפני מחירי הבתים עוד שנים של ירידות, צניחה מתמשכת, שלטענתו, לא נראתה כמוה מאז השפל הגדול. יתרה מזאת, הוא סבור כי האטה במחירי הבתים עלולה להמשך עד 2022. "אם זה כמו השפל הגדול - ואכן נראה כך - ייתכן כי ייקח עוד מספר שנים, ואולי מחירי הבתים יגיעו לתחתית רק ב-2014".

גונדלאך לא קפץ על עגלת נבואות הזעם. בשלב מוקדם, הוא זיהה את הסדקים שמשכנתאות הסאב פריים יוצרות במערכת הפיננסית והיה בין הראשונים שהזהירו כי הסוף עלול להיות קשה. ביוני 2007 הוא אמר כי "שוק הסאב פריים הוא אסון מוחלט וזה רק יילך ויחריף".

גונדלאך אינו מטיף לאחד בפה ולאחד בלב; את כספי המשקיעים דרכו הוא שמר הרחק מהשקעה במכשירים נגזרים או כאלו הנושאים רמות סיכון בימים אלו, הרחק מחוץ לתיקי ההשקעות של קרנות הנאמנות האג"חיות שלו.

עמדה דפנסיבית זו אמורה לספק הגנה בסערת האשראי המתמשכת, אותה חוזה גונדלאך. בסצנריו עגום זה, מספר חסר תקדים, שרק יילך ויגדל, של עיקולי בתים, יחד עם משכנתאות שנמצאות במצוקה למן רגע נתינתן והיעדר רוכשים לנכסים מסוכנים, ילחצו באופן משמעותי על המערכת הפיננסית. "במונחי שוק הנדל"ן למגורים, האקלים הנוכחי הוא אולי חריף במעט יותר מזה שהיה בשפל הגדול", הוסיף גונדלאך.

בהתאם לכך, עוד לפני שהתנאים ישתפרו, "מוסדות פיננסיים עלולים לסבול ממחיקות שיכולות לעבור את ה-1 טריליון דולר", הזהיר גונדלאך. נכון לסוף אוגוסט, הפסדי אשראי ומחיקות ב-100 מהבנקים וחברות הברוקראג' הגדולים בעולם עלו על 506 מיליארד דולר, הוא ציין.

בין הקרבנות, אמר גונדלאך, נמצא סיטיגרופ. הבעיות במאזנה של החברה עלולות להיות ברמה של אלו של AIG, אותה חילץ השבוע הממשל האמריקני. "בהחלט שלא אקנה את מניית הבנק. אם כן הייתי מעוניין בקניית מניות פיננסים, הן היו של וולס פארגו , JP מורגן-צ'ייס ובנק אוף אמריקה ", המליץ גונדלבאך.

TCW היא חברה בת של הבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל .