המחוזי יוצא נגד התדמית הנקייה של עברייני מס: "הם גנבים לכל דבר ועניין"

דחה את ערעורו של אליעזר וינברג, בעל עסק לביצוע עבודות חשמל, שהודה והורשע בהעלמת הכנסות בסך 635 אלף שקל ונדון ל-20 חודשי מאסר בפועל ; "עברייני המס מבצעים גניבה, פשוטו כמשמעו, מהקופה הציבורית"

בית המשפט המחוזי בחיפה יוצא נגד התדמית ה"לא עבריינית" שיש לעברייני מס, ומדגיש: "יש לראות בעבירות מס כעבירות גניבה לכל דבר ועניין. עברייני המס מבצעים גניבה, פשוטו כמשמעו, מהקופה הציבורית".

המחוזי דחה את ערעורו של אליעזר וינברג, בעל עסק עצמאי לביצוע עבודות חשמל, שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בהעלמת הכנסות בסך 635 אלף שקל, אי-תשלום מס במועד והגשת דו"חות כוזבים. למרות ששירות המבחן המליץ להסתפק בעבודת שירות, שופטת השלום יעל פרדלסקי גזרה עליו 20 חודשי מאסר בפועל, שכללו הפעלת 4 חודשי מאסר על-תנאי מתיק קודם.

וינברג טען בערעור, כי השופטת לא התחשבה בכך שהסיר את המחדלים ונאלץ למכור את דירתו לשם כך. לדבריו, הסתבכותו הכספית מקורה בהסתבכותו הקודמת, אז לקח כספים מהשוק השחור ומגורמים אחרים.

השופט עודד גרשון קבע, כי בכך שווינברג הסיר את המחדלים הוא לא עשה כל "טובה" לאיש משום שאי-תשלום המס הוא עצם העבירה. לאור ריבוי העבירות בהן הודה וחומרתן, הוסיף, לא רק שהעונש שהוטל עליו אינו חמור, אלא שגם לו הוטל מאסר ממושך יותר, לא היתה סיבה להתערב בכך.

"העבירות בהן עסקינן הפכו למכת מדינה. בהטלת מאסר לריצוי בפועל יש משום הבעתה של סלידת החברה המאורגנת מהתנהגותם העבריינית של אנשים כדוגמת המערער", הוסיף גרשון.

השופטים צילה קינן ורון שפירא הצטרפו לעמדתו. שפירא הוסיף כי עבירות המס הן גניבה לכל דבר ועניין. "ראוי להבהיר זאת מאחר שהתדמית המוצגת במקרים של עבירות מס היא תדמית שאינה עבריינית. לא ניתן לראות במי שעובר עבירות מס באופן שיטתי, כאדם נורמטיבי. יש לראותו ולהתייחס לעבירות באותה חומרה כשם שמתייחסים למי שחוזר וגונב כספים או רכוש אחר", ציין. (עפ"א 28/08).