בורסת הניחושים: מי הבא בתור? השבוע האחרון בוול סטריט השאיר את העובדים עם הרבה סימני שאלה

אפילו עובדי גולדמן זאקס, שנמנה עם בנקי ההשקעות המעטים שיצאו פחות או יותר ללא פגע ממשבר האשראי, אמרו שהם פוחדים לנוכח הצניחה במחיר מניית החברה ; "כולנו בסירה אחת", אמרה עובדת בגולדמן זאקס, שהצטרפה לחברה לפני שש שנים, ומועסקת ביחידת ניהול הנכסים

שעות ספורות לאחר שהפד זרק חבל הצלה לענקית הביטוח AIG, לא שאבו העובדים בוול סטריט נחמה כלשהי ממבצע ההצלה המסיבי, והמשיכו לעסוק בניחושים על "מי הבא בתור". אפילו עובדי גולדמן זאקס, שנמנה עם בנקי ההשקעות המעטים שיצאו פחות או יותר ללא פגע ממשבר האשראי, אמרו שהם פוחדים לנוכח הצניחה במחיר מניית החברה.

"כולנו בסירה אחת", אמרה עובדת בגולדמן זאקס, שהצטרפה לחברה לפני שש שנים, ומועסקת ביחידת ניהול הנכסים. "אנחנו חוששים, מכיוון שאנחנו עובדים בוול-סטריט. אין לנו ביטחון. לאף אחד אין ביטחון".

מבחינתם של אלפי העובדים בוול סטריט, על כף המאזניים מוטלים מקומות עבודה מתוגמלים מאוד, שתורמים לחוסן הכלכלי של העיר ניו יורק ושל כלכלת ארה"ב בכלל, וכן מיליארדי דולרים במניות, במענקי מניות, ובבונוסים שעלולים להימחק עתה.

לא משתוללים עם משכנתאות

"לא קראתי עלינו הרבה בעיתונים, אבל אני בכל זאת מלאת חששות", אמרה עובדת בדויטשה בנק. "בשבוע שעבר שמעתי על מה שקורה עם AIG והתחלתי לדאוג". עם זאת, כמה מעובדי דויטשה בנק העריכו כי דויטשה אינו בסכנה ישירה. "אנחנו מתנהלים בדרך סולידית. לא משתוללים עם משכנתאות ולא עם משכנתאות כפולות", אמר חואן, שעובד בדויטשה זה 14 שנים, שסיפר כי הוא מכיר כמה וכמה מעובדי AIG.

רבים מעובדי וול סטריט תמימי דעים כי הפד עשה את הדבר הנכון כשחש להצלת AIG. לדברי חואן מדויטשה, "טוב עשה הפד, אחרת גם AIG היתה שוקעת, כמו ליהמן. 40 אלף מקומות עבודה הם יותר מדי משרות מכדי שיימחקו. נקווה שהצעד הזה הוא הדבר הנכון".

מבצע החילוץ של AIG נערך ימים ספורים לאחר שהפד סירב להושיט עזרה לבנק ליהמן ברדרס, שבלית ברירה עתר השבוע לבית-המשפט להכיר בו כפושט רגל.

בתגובה לכך אמר אחד מעובדי יחידת הביטוח ב-AIG, כי "לא ניתן להשוות בין השניים, לנוכח מגוון המוצרים, גודל החברה והיקף הפעילות שלנו.

בפד עשו מה שעלה בקנה אחד עם האינטרסים של הכלכלה, האינטרסים של האנשים והאינטרסים של השוק".

לפתע, העסקים אינם "כרגיל"

אבל בקרב חלק מהעובדים שררה מבוכה לגבי המשמעות מבצע ההצלה מבחינת מקום עבודתם. "אני לא יודעת איך לפרש את זה", אמרה עובדת ב-AIG, בתשובה לשאלה אם היא צופה פיטורי עובדים.

עובדים במשרדי AIG במנהטן אמרו, שהעסקים התנהלו כרגיל עד שלפתע נודע להם כי "העסקים אינם כרגיל". רבים מהעובדים התגודדו מחוץ לבנייני המשרדים עם עובדים אחרים, וניסו להעריך כמה זמן עוד תימשך הקזת הדם בשווקים הפיננסיים.

"אני מקווה שזה יהיה הסוף", אמר עובד ב-AIG, שניצב מחוץ למשרדי החברה ברחוב ווטר. "אבל אם להיות ריאליסטי, נראה שאנחנו נמצאים עדיין היכן שהוא באמצע התהליך". *